يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 44012
منبع : خبرگزاری فارس

نوسازی یک‌هزار دستگاه تاکسی و افزودن 40 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی قم

قم نيوز : قم نیوز: نوسازی یک‌هزار دستگاه تاکسی درون شهری قم و افزودن 40 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله برنامه‌هایی است که شهرداری طی یکسال اخیر برای توسعه این بخش در این شهر اجرایی کرده تا بتواند بخشی از کمبودهای قم را برطرف کند.
نوسازی یک‌هزار دستگاه تاکسی و افزودن 40 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی قم
به گزارش قم نیوز، حمل و نقل عمومی در دنیای امروز نقشی کلیدی در رفع مشکلات شهرنشینی دارد. با توسعه شهرها و به تبع آن افزایش جمعیت نیاز به خدمات افزایش یافته است و به دنبال آن توسعه وسایل نقلیه موجب می‌شود که توان معابر و شوارع شهری پاسخگوی میزان تردد درخواستی مردم نباشد.

ترافیک معضلی است که امروز در کمتر کلانشهر و کشوری مطرح نبوده و عمده کشورهای جهان به نوعی با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال دریافت راه‌هایی برای برون رفت از این مشکل و بهبود عبور و مرور شهری و به دنبال آن رفاه شهروندان باشند.

علاوه بر توسعه معابر، احداث خیابان‌های جدید، تعریض شوارع و ایجاد اتوبان‌ها و ... که به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک دیگر راهکاری برای بهبود عبور و مرور شهری و رفع معضل ترافیک نیست، بسیاری از کشورهای پیشرفته برنامه خود را به سمت بهره‌گیری از توان حمل و نقل عمومی و توسعه این بخش تغییر داده‌اند.

امروز دنیای کشورهای پیشرفته دنیای رقابتی بر سر سرعت و کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی است و بیشتر در این زمینه تحقیق و کار می‌شود تا توسعه کمیت آن، چراکه آن‌ها اولویت‌بندی این بخش را سال‌ها قبل آغاز کرده‌اند.

به عنوان نمونه کشوری چون فرانسه و شهر پاریس، طی سال‌های اخیر رویکرد مدیریت شهری به سمت حفظ بافت هسته مرکزی شهر و جلوگیری از تعریض و تغییر در خیابان‌ها رفته است تا هویت شهری باقی مانده و کالبد فرهنگی شهر بر هم نخورد.

در پاریس توسعه قطار شهری و مترو، استفاده از روش‌های جدید حمل و نقل عمومی، توسعه ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ... سال‌ها به عنوان اولویت برنامه‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک است.

در کشور ما نیز از حدود 30 سال قبل نگاه‌ها به حوزه حمل و نقل در مسیر پیشرفت قرار گرفت اما با این حال در کنار تحقیق و مطالعه در این بخش که زمان زیادی نیز برد، به توسعه معابر و شوارع نیز توجه شد، ولی با این حال امروز بسیاری از کلانشهرهای کشور از جمله تهران، اصفهان، مشهد و ... با معضل ترافیک روبرو هستند.

به جز تهران بسیاری از کلانشهرهای کشور هنوز یک خط مترو هم ندارند و در حوزه حمل و نقل عمومی تنها متکی بر خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی هستند، اما توجه صحیح به همین حوزه نیز می‌تواند به صورت مقطعی اگر درست حرکت شود، عمده مشکلات ترافیکی را برطرف کند.

در شهر قم پس از انقلاب اسلامی افزایش چشمگیری در جمعیت ایجاد شد و با رشد مهاجرت شاهد افزایش حدود سه برابری جمعیت بودیم که به دنبال آن توسعه بی‌رویه شهر و افزایش نیاز به خدمات عمومی نیز افزایش یافت.

معابر قم جوابگوی بسیاری از نیازهای مردمی نبود که به تازگی وارد شهر شده بودند و تا همین 10 سال گذشته هنوز معابر پاسخگوی جمعیت ابتدای انقلاب اسلامی بود.

با وجود اینکه این روزها شهر قم به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده و بسیاری از معابر و شوارع تعریض و ظرفیت‌های خوبی در حوزه عمرانی فراهم شده است اما باز هم این شهر از مشکل ترافیک رنج می‌برد.

این مسئله نشان می‌دهد که بیش از پیش در این شهر باید به حوزه حمل و نقل عمومی توجه داشت و بستری برای استفاده از روش‌های نوین تردد و بهبود عبور و مرور شهری فراهم کرد.

دیگر زمان آن گذشته که ه کسی با خودروی شخصی خود به هر مکانی حق تردد داشته باشد و باید زمینه‌ای ایجاد کرد که مردم خود بین خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی، حمل و نقل عمومی را به خاطر سرعت، کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر انتخاب کنند.

در همین راستا طی سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی در حوزه حمل و نقل عمومی در شهر قم آغاز شده که نخستین خط قطار شهری، منوریل، ساماندهی خطوط اتوبوسرانی و توسعه ناوگان تاکسیرانی از آن جمله است.

ایجاد خطوط قطار شهری، مترو و منوریل پروژه‌های طویل المدت هستند و در کشور ما حداقل پنج سال برای احداث آن‌ها زمان نیاز است اما در حوزه ساماندهی و توسعه خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌توان سرمایه‌گذاری بهتری کرد.

در همین راستا شهرداری قم در یکسال گذشته اقدامات ویژه‌ای در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با خرید اتوبوس‌ و نوسازی و توسعه تاکسیرانی آغاز کرده است. قبل از این نیز از سال 93 پروژه تحول خطوط اتوبوسرانی در شهر قم کلید خورد که این پروژه نیز ظرفیتی ویژه به شهر اضافه کرد اما حلقه مفقوده آن کمبود ناوگان بود که طی برنامه‌های جدیدی که شهرداری اجرایی کرده این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

طبق برنامه‌ای که مدیران شهر اعلام کرده‌اند از یکسال گذشته تاکنون بیش از یک‌هزار دستگاه تاکسی در شهر نوسازی شده است و تا پایان سال نیز 80 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی قم اضافه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در این مورد گفت: با توجه به اینکه ضروری است ناوگان تاکسیرانی نوسازی شده و خدمات‌رسانی بهتری به مردم داشته باشند برنامه‌ریزی در راستای خارج کردن ناوگان فرسوده از چرخه خدمات انجام شد.

مرتضی عزتی با بیان اینکه با هماهنگی ستاد حمل و نقل و سوخت، ایران خودرو و اتحادیه تاکسیرانی تاکسی‌های با عمر بیش از 10 سال فراخوان شده تا اقدامات لازم را برای نوسازی انجام دهند، افزود: این فراخوان اواخر سال گذشته انجام شد و پس از ثبت‌نام تحویل تاکسی‌های جدید آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام خودروهای مدل 85 و قبل از آن در این فراخوان در دفاتر پیشخوان دولت انجام شد، افزود: با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفت و پیگیری سازمان آورده نقدی رانندگان پنج میلیون‌ تومان تعیین شد و بابت هر دستگاه تاکسی فرسوده نیز پنج میلیون‌ تومان پرداخت شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با اشاره به ارائه تسهیلات 20 میلیون تومانی با سود 16 درصد به رانندگان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 700 تاکسی تحویل رانندگان شده است و به زودی مابقی تاکسی‌ها نیز تحویل شده و تحول ویژه‌ای در ناوگان تاکسیرانی شهری ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: با این تحولی که تا پایان سال تکمیل خواهد شد قم پس از تهران دومین کلانشهر کشور خواهد بود که بیشترین آمار نوسازی ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم نیز با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری اظهار کرد: با توجه به کمبودهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم وجود دارد توسعه ناوگان و در برخی موارد نوسازی آن‌ها در دستور کار مدیریت شهری است.

حسین مؤمنی موحد با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی قم فاصله زیادی با استانداردها دارد، تصریح کرد: البته تقویت ناوگان و خرید ناوگان جدید از سال 88 به بعد برای شهرداری‌ها مشکل‌تر شده است، چراکه دیگر حمایتی از سوی دولت برای این کار صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته هزینه 82.5 درصد توسعه ناوگان توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می‌شده است، گفت: عمده شهرداری‌های کشور این امکان را ندارند که به تنهایی ناوگان خود را توسعه دهند و به همین خاطر مشکلات متعددی در این بخش داریم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با اشاره به خرید 40 دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوسرانی شهری خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده این ناوگان به سیستم حمل و نقل عمومی قم اضافه می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcauwny.49ny615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما