پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : 16482
حجت‌الاسلام عابدی:

خلافت اولیاءالله بهترین شکل حکومت است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بهترین شکل حکومت را خلافت اولیاءالله دانست و افزود: جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) شکلی از این حکومت در زمان غیبت است.
خلافت اولیاءالله بهترین شکل حکومت است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در همایش روایت‌گری سیره شهدا اظهار کرد: حکومت‌های شاهنشاهی همواره با دیکتاتوری و استبداد همراه هستند و این مهمترین نقطه ضعف آنهاست.
 
وی افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نظامی شاهنشاهی در ایران حاکم بود و همین عامل سبب شده بود پیشرفتی در کشور به وجود نیاید زیرا حکومت اجازه نمی‌داد کسی از خودش نظری داشته باشد و به رشد کشور کمک کند.
 
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان اینکه جمهوریت و دخیل بودن مردم در انتخاب سرنوشت خویش نوع دیگری از حکومت است گفت: در اینجا نیز تفاوت‌هایی میان مردم وجود دارد که فهم و درک آنها را متفاوت از یکدیگر می‌کند اما در جمهوریت همگان دارای یک حق رأی هستند به همین دلیل افلاطون می‌گوید جمهوری ظالمانه‌ترین نوع حکومت است.
 
وی ادامه داد: در مقابل باید گفت آزادی بخشی به مردم و رفع استبداد جزو ویژگی‌های مثبت جمهوریت هستند؛ حکومت اشراف هم نوع دیگری از نظامات سیاسی است که در تعالیم افلاطون و سقراط دیده می‌شود که البته منظور از اشراف در اینجا همان هرمس یا حضرت ادریس یا افرادی مانند اوست.
 
عابدی در بخش دیگری از سخنان خود به انواع نظریات در مورد حکومت و کسانی که قابلیت حکومت‌داری را دارند اشاره و خاطرنشان کرد: سقراط عقیده داشت حکومت جمهوری و شاهنشاهی دارای ایراداتی هستند که نمی‌توانند مناسب باشند اما اگر حکومت را به دست اشراف بدهیم بهتر خواهد بود؛ اینجا تفسیر ما این است که اگر حکومت به دست امام معصوم(ع) باشد شایسته است یا اینکه فرد دیگری به عنوان شاه و سلطان حکومت کند؟
 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غیر از معصوم(ع) کسی دارای علم مطلق نیست و بر بسیاری از امور آگاهی ندارد عنوان داشت: انسان‌های عادی حتی در مورد دانسته‌های خود نیز مطمئن نیستند و اگر دانشی قطعی هم داشته باشند باز هم به خیر و صلاح خود به طور صددرصد واقف نیستند و بنابراین نمی‌توانند رئیس حکومت باشند.
 
وی تصریح کرد: نبی و امام معصوم(ع) بر همه امور آگاه است و امکان ندارد چیزی خیر مردم باشد و او آن را تامین نکند؛ بسیاری از افراد در زمان حضرت محمد(ص) قبول داشتند که ایشان شایستگی حکومت را دارند و باید از دستوراتشان اطاعت کرد زیرا نقطه قوت همه حکومت‌ها از جمله جمهوریت را دارد اما از نقاط ضعفشان بری است.
 
عابدی بهترین شکل حکومت را خلافت اولیاءالله دانست و افزود: جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) شکلی از این حکومت در زمان غیبت است.
 
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به مخالفت‌هایی که با تشکیل حکومت اسلامی پس از انقلاب در داخل و خارج از کشور صورت گرفت خاطرنشان کرد: برخی افراد گمان می‌کردند می‌توانند به راحتی رهبری جامعه را بر عهده بگیرند در حالیکه از شرایط و ضوابط ولایت فقیه اطلاعی نداشتند.
 
وی در ادامه به گوشه‌ای از تلاش‌های مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر امام در دفاع از اسلام و آرمان‌های دینی و انقلابی اشاره کرد و گفت: ایشان در این مسیر ابتدا به خودسازی پرداخته بودند به طوری که حتی از اموری که شائبه غیبت و سایر گناهان در آنها می‌‌رفت پرهیز می‌کردند.
 
عابدی تسلط امام خمینی(ره) بر فقه، اصول، ادبیات، عرفان و سایر علوم را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان 83 جلد کتاب را به قلم خودشان به رشته تحریر درآوردند و این سوای از پرداختن ایشان به امور سیاسی و اجتماعی است.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcauyn6.49nia15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما