دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : 30422

چرا جمکران؟

قم نيوز : قم نیوز: شاید این سوال برای هر کسی پیش آمده باشد که چرا مسجد مقدس جمکران منصوب به امام زمان (عج) است، بررسی اسناد این انتصاب خالی از لطف نیست.
چرا جمکران؟
میگن چرا جمکران؟ نمی‌دونم! واقعا نمی‌دونم! آره. اونم یه مسجده. مثل بقیه مسجدا. ولی...نمی‌دونم چرا وقتی دلم می‌گیره، تنها جایی که آرومم می‌کنه جمکرانه! خیلی‌ها پرسیدند چرا؟ تو این مدت، نزدیک به ده تا کتاب رو بررسی کردم. دنبال سند می‌گشتم. یه چیزایی پیدا کردم، اما، اما باور کنین عشق سند نمی‌خواد! اصلا سند عشق فقط تو دل عاشقه. من نتیجه تحقیقهامو می‌نویسم.

ولی اینو جدی می‌پرسم: وقتی دلتون می‌گیره، وقتی فقط یه عکس گنبد فیروزه‌ای شما رو می‌بره تو حس و حال، وقتی فقط یه اسم جمکران اشکتونو رو گونه هاتون می‌ریزه، وقتی صبح‌های جمعه می‌دونین امروزتون با هر روز فرق داره، وقتی عصر جمعه بدجوری دلتنگ می‌شین و به جرأت می‌تونم بگم که هیچ تفریح دنیایی نمی‌تونه جواب دل تنگتونو بده، دنبال سند می‌گردین؟

حتما از تاریخچه مسجد جمکران ماجرای ملاقات حسن بن مثله رو شنیدین. اما بذارین یه بار دیگه اونو بگیم.

شیخ حسن بن مثله جمکرانى می‌گوید: من شب سه شنبه، ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۹۳هجرى قمرى در خانه خوابیده بودم که ناگاه جماعتى از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند:

برخیز و مولاى خود حضرت مهدى (ع) را اجابت کن که تو را طلب نموده است.

آن‌ها مرا به محلى که اکنون مسجد جمکران است آوردند، چون نیک نگاه کردم، تختى دیدم که فرشى نیکو بر آن گسترده شده و

جوانى سى ساله بر آن تخت، تکیه بر بالش کرده و پیرمردى هم نزد او نشسته. آن پیر، حضرت خضر (ع) بود که مرا امر به نشستن نمود، حضرت مهدى (ع) مرا به نام خودم خواند و فرمود:

برو به حسن مسلم (که در این زمین کشاورزى می‌کند) بگو: این زمین شریفى است و حق تعالى آن را از زمین هاى دیگر برگزیده است، و دیگر نباید در آن کشاورزى کند.

عرض کردم: یا سیدى و مولاى! لازم است که من دلیل و نشانه اى داشته باشم و گرنه مردم حرف مرا قبول نمی‌کنند، آقا فرمود:
تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانه هایى براى آن قرار می‌دهیم، و همچنین نزد سید ابوالحسن (یکى از علماى قم) برو و
به او بگو: حسن مسلم را احضار کند و سود چند ساله را که از زمین به دست آورده است، وصول کند و با آن پول در این زمین مسجدى بنا نماید.

به مردم بگو: به این مکان رغبت کنند و آنرا عزیز دارند و چهار رکعت نماز در آن گزارند...

چون به راه افتادم، چند قدمى هنوز نرفته بودم که دوباره مرا باز خواندند و فرمودند: بزى در گله جعفر کاشانى است، آنرا خریدارى کن و بدین مکان آور و آنرا بکش و بین بیماران انقاق کن، هر بیمار و مریضى که از گوشت آن بخورد، حق تعالى او را شفا دهد.

حسن بن مثله جمکرانى می‌گوید: من به خانه بازگشتم و تمام شب را در اندیشه بودم، تا اینکه نماز صبح را خوانده و به سراغ على المنذر رفتم و ماجراى شب گذشته را براى او نقل کردم و با او به‌‌ همان مکان شب گذشته رفتیم، و در آنجا زنجیرهایى را دیدیم که طبق فرموده امام (ع) حدود بناى مسجد را نشان می‌داد.

سپس به قم نزد سید ابوالحسن رضا رفتیم و چون به در خانه او رسیدیم، خادم او گفت: آیا تو از جمکران هستى؟ به او گفتم: بلى! خادم گفت: سید از سحر در انتظار تو است. آنگاه به درون خانه رفتیم و سید مرا گرامى داشت و گفت: اى حسن بن مثله من در خواب بودم که شخصى به من گفت:

حسن به مثله، از جمکران نزد تو می‌آید، هر چه او گوید، تصدیق کن و به قول او اعتماد نما، که سخن او سخن ماست و قول او را رد نکن.

از هنگام بیدار شدن تا این ساعت منتظر تو بودم، آنگاه من ماجراى شب گذشته را براى وى تعریف کردم، سید بلافاصله فرمود تا اسب‌ها را زین نهادند و بیرون آوردند و سوار شدیم، چون به نزدیک روستاى جمکران رسیدیم، گله جعفر کاشانی را دیدیم، آن بز
از پس همه گوسفندان می‌آمد، چون به میان گله رفتم، همینکه بز مرا دید به طرف من دوید، جعفر سوگند یاد کرد که این بز در گله من نبوده و تاکنون آنرا ندیده بودم، به هر حال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح کرده و هر بیمارى که گوشت آن تناول کرد، با عنایت خداوند تبارک و تعالى و حضرت بقیه الله ارواحنا فداه شفا یافت.

ابو الحسن رضا، حسن مسلم را احضار کرده و منافع زمین را از او گرفت و مسجد جمکران را بنا کرد و آن را با چوب پوشانید.
سپس زنجیر‌ها و میخ‌ها را با خود به قم برد و در خانه خود گذاشت، هر بیمار و دردمندى که خود را به آن زنجیر‌ها می‌مالید، خداى تعالى او را شفاى عاجل می‌فرمود. پس از فوت سید ابوالحسن، آن زنجیر‌ها ناپدید شد و دیگر کسى آن‌ها را ندید.

حضرت صاحب الزمان (ع) پیرامون مسجد مقدس جمکران پیامی خطاب به حسن بن مثله فرمود: «به مردم بگو به این موضع (مسجد مقدس جمکران) رغبت کنند و آن را عزیز دارند...»

آنگاه نماز تحیت مسجد و نماز امام زمان (ع) را تعلیم دادند، سپس فرمودند:

«فمن صلیهما فکانما صلی فی البیت العتیق»:

«هر کس این دو نماز را بخواند همانند این است که در خانه کعبه نماز گزارده باشد.»

ولی بازم می‌گم، وقتی دل هوایی جمکران می‌شه...

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcauyne.49nwu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما