يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : 35850
سینمای ایران تنها سینمایی است که از آمریکا تبعیت نمی‌کند

کیانیان: سینمای ایران پرچمدار شعار "مرگ برآمریکا"/ ذائقه‌سازی سینمای آمریکا برای مردم

قم نيوز : قم نگار: بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه سینمای ایران تنها سینمایی است که از آمریکا تبعیت نمی‌کند، گفت: هنرمندان و بازیگران سینمای ایران پرچمدار شعار مرگ بر آمریکا هستند.
کیانیان: سینمای ایران پرچمدار شعار "مرگ برآمریکا"/ ذائقه‌سازی سینمای آمریکا برای مردم
به گزارش قم نگار، رضا کیانیان در مراسم امضای کتاب که در شهر کتاب سیرنگ قم برگزار شد، بهانه اصلی حضور خود در قم را دیدار با مردم شریف قم به بهانه دعوت شهر کتاب خواند و اظهار داشت: برای بازیگر شدن هیچ وقت نمی‌توان قانون کلی گذاشت، بسیاری از افراد کلاس نرفته‌اند و تحصیلات آکادمیک ندارند و استعداد این کار را دارند، اما این نمی‌تواند به عنوان قانون لحاظ شود، کسانی هم هستند که تحصیلات آکادمیک در این زمینه دارند اما استعداد بازیگری را چنان که باید، ندارند.

بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه قاعده این است که در هر کاری اگر فرد سواد و تجربه لازم را داشته باشد، بهتر از عهده انجام کار بر می‌آید، افزود: علاوه بر اینکه استثنا در جهان وجود دارد اما به سود تهیه‌کننده و کارگردان هم هست که از بین کسانی بازیگر را انتخاب کنند که امتحان این کار را پس داده‌اند. صحنه بازیگری جای هر کسی نیست و نمی‌توانیم راه را برای هر کسی باز بگذاریم، اول از هر چیزی بازیگر حرفه‌ای در رده انتخاب قرار می‌گیرد و بعد از آن بازیگری که تحصیلات در این زمینه داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه عده‌ای دکانی‌هایی باز کرده‌اند و تست بازیگری می‌گیرند، خاطرنشان کرد: برای انتخاب هر چیزی مبناهایی وجود دارد و هر عقل سلیمی سعی می‌کند در ترکیب معیار‌ها و بودجه خود انتخابی می‌کند که سینما هم از این دسته مستثنی نیست.

بازیگری توافقی برد - برد
کیانیان گذری به سیاست زد و عنوان کرد: همانطور که در۱+۵ و در برجام هر دو طرف به دنبال معادله برد - برد بودند در فیلم‌ها هم باید این قانون لحاظ شود، اگر تنها یکی از طرف‌ها را راضی نگه داریم، نمی‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم.

بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه باید هر کسی خود را رشد دهد و از پله بالا رود نه اینکه منتظر باشی که کسی دستش را بگیرد و بلندش کند، بیان کرد: امروز ما یاد گرفته‌ایم و به‌دنبال این هستیم که کسی را انتخاب کنیم که اهداف ما را عملی کند، ما هستیم که به کسانی که مسئول هستند، یاد می‌دهیم که چه کاری انجام دهند، ما هستیم که با رای خود تعیین می‌کنیم در بلند مدت چه اتفاقی بیفتد.

وی که ۴‌کتاب این مردم نازنین، بازیگری در قاب، ناصر و فردین و تحلیل بازیگری را در کارنامه نویسندگی خود دارد، در این زمینه خاطرنشان کرد: نوشتن را از نقد فیلم آغاز کردم و بعد برای اصلاح مطالب خود، مجبور بودم، منطق درستی بیاورم که تنها راه آن مطالعه بود و به این نتیجه رسیدم که تا این مطالعات را مکتوب نکنم نمی‌توانم آن را تئوریزه نکنم.

کیانیان با اشاره به اینکه کلمه بازیگری را او وارد ادبیات سینمای ایران کرد، خاطرنشان کرد: بعد از این نقدها بود که مجلات و روزنامه‌ها ستون‌هایی را به نام بازیگری ایجاد کرده‌اند، قبل از آن بازیگر را با هنرپیشه می‌شناختند در صورتی که هر کسی که کار هنری می‌کند هنر پیشه است اما لزوما بازیگر نیست، بازیگری با اکت همراه است.

وی از سختی کار نوشتن و بازیگری گفت و در جواب خبرنگار تسنیم که پرسید نوشتن سخت‌تر است یا بازیگری، بیان کرد: هر دو این کار‌ها بسیار سخت است، روند خلاقیت شبیه به دنیا آوردن فرزند بوده و به‌‌ همان اندازه سخت است، هر کاری که خلقت در آن دارد کار پیچیده و سختی است و برای من بهترین زمان برای نوشتن ماه رمضان و صبح زود است.

کیانیان در رابطه با قهرمان سازی سینما خاطرنشان کرد: یکی از وجوه سینما این است که برای شما رویا بسازد اگر سینما تنها همه آنچه وجود دارد را به شما نشان دهد، کار خاصی نکرده است و آینه‌ای در دستش گرفته و آنچه وجود دارد را به شما نشان داده، بازیگر باید آنچه که خوب است و آنچه رویای شماست را برای شما بسازد، سینما باید برای ما شادی بیافریند. سینما باید حال انسان را خوب کند.

جایگاه خوب سینمای ایران
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های معتبر جهان سینمای ایران درس داده می‌شود، خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش بسیاری از کشور‌ها سینمای مستقل داشتند اما امروز هیچ کدام سینمای مستقل ندارند به خاطر اینکه سینمای آمریکا همه سینما‌ها را خورد، باید براساس سینمای آمریکا فیلم می‌ساختند، سینمای آمریکا برای مردم ذائقه می‌سازد که اگر غیر از آن فیلمی ساخته شود، سلیقه مردم نیست چون از قبل ذائقه‌ها شکل گرفته است.

کیانیان با بیان اینکه تنها سینمای هند و ایران غرق در سینمای آمریکا نشدند، افزود: امروز سینمای هند هم به سوی تقلید از سینما آمریکا رفته اما سینمای ایران تنها سینمایی است که از سینمای آمریکا تبعیت نمی‌کند و اروپا در جشنواره‌ها معمولاً یک فیلم از ایران را وارد می‌کند که به آمریکا دهن‌کجی کند، به همین دلیل هم فیلم‌های ایران در جشنواره‌های خارجی برنده می‌شوند.

پرچمداران شعار "مرگ بر آمریکا"
وی گفت: هنرمندان و بازیگران سینمای ایران پرچمدار شعار مرگ بر آمریکا هستند، بزرگان سینمای جهان به سینمای کیارستمی و امثال آن تعظیم می‌کنند.

کیانیان در رابطه با آثار جدید خود گفت: در جشنواره فیلم فجر با دو فیلم حضور پیدا خواهم کرد، یکی از این فیلم‌ها کاری است به نام «کفش‌هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث‌پور احمد که در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcawane.49nmm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما