يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : 29370
قم نیوز گزارش می‌دهد:

جای خالی فضای سبز در شهرهای تابعه قم

قم نيوز : قم نیوز: اهالی شهرهای تابع از فواید فضای سبز، این نعمت خدادادی که همه بزرگان واهل علم به آن اشاره کرده‌اند بی‌بهره مانده‌اند وبرای یکی دو ساعت دور هم نشستن در فضای سرسبز باید کیلومتر‌ها ازخانه‌های خود دورشوند.
جای خالی فضای سبز در شهرهای تابعه قم
به گزارش قم نیوز، طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است به وجود می‌آید.

امام علی (ع) این پیوند و پیوستگی انسان با طبیعت پیرامون را به زیبایی بیان می‌کند: «تقوا پیشه کنید در حق بندگان و شهر‌ها، که شما مسئول هستید؛ حتی از سرزمین‌ها و چهارپایان.»

انسان هرگز اجازه ندارد خود را‌‌ رها و لجام گسیخته و آزاد در بهره برداری از طبیعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن
و ویران ساختن طبیعت، به آسایش برسد.

آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می‌گذارد و پی آمدهای زیان باری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و بنا‌ها دار، در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهم‌ترین و حاد‌ترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم گیر است. طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستی میان انسان و طبیعت وجود دارد.

طبیعت؛ گهواره و زمینه ساز پرورش و کمال انسان
فرهنگ اسلامی، طبیعت را گهواره و زمینه ساز پرورش و کمال انسان می‌داند. ازاین رو، با هر کس که به این عامل، آسیب و زیان رساند و آن را برای رشد بشر ناامن سازد، مقابله می‌کند.

نظام طبیعت، بر اساس حکمت آفریده شده و همه عناصر آن از ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا آدمی در پرتو آن‌ها از مادیت به معنویت برسد و دنیا و آخرت را به شایستگی در خود به کمال برساند.

کمبود سرانه فضای سبز در شهرهای تابع استان
قم

اما با وجود اینکه به این موهبت الهی، "گیاه و درخت" سفارش شده است اما شهرهای تابع استان قم از کمبود سرانه فضای سبز در محل زندگی شان رنج می‌برند. در این میان برای جویا شدن از وضعیت فضای سبز این روستا‌ها با مسئولان این شهرهای تابع گفتگو کردیم.

دهیار روستای طایقان سرانه فضای سبز برای هر نفر در این روستا را صفر می‌داند و می‌گوید: قرار است در آینده بوستانی ۶ هکتاری احداث شود که در حال حاضر اجرای این طرح در حال واگذاری زمین است.

عضو شورای اسلامی شهر دستجرد به حداقل سرانه فضای سبز شهر دستجرد اشاره می‌کند و می‌گوید: ۳هزار متر فضای سبز ویک پارک ۵هزار متری درشهر ایجاد شده است که درفصل تابستان به دلیل افزایش جمعیت این فضا کم است.

عضو شورای اسلامی شهر سلفچگان بااشاره به وضعیت فضای سبز شهر سلفچگان می‌گوید: در سال ۹۲، ۱۰هزار متر مربع به سرانه فضای سبز این
شهر افزوده شده است که با توجه به جمعیت موجود در شهر سلفچگان به نظر می‌رسد سرانه فضای سبز کافی است.

شهردار شهر قنوات بابیان اینکه در شهر قنوات زمین ملی وجود ندارد، عنوان می‌کند: به دلیل نبود زمین ملی برای ایجاد فضای سبز باید زمین خریداری شود که این امر با مشکلاتی مواجه است و سرانه موجود در شهر قنوات برای هر نفر۹ متر است که در حال حاضر سرانه فضای سبز این شهر برای هر نفر دو متردر نظر گرفته شده است.

عضو شورای اسلامی روستای جنداب می‌گوید: جنداب بزرگ‌ترین روستای استان قم شناخته شده است اما از نبود فضای سبزبرای گذراندن اوقات فراغت خود رنج می‌برند این مکان با وجود جمعیت تقریبا ۲۰۰۰نفر نیازمند فضای سبز وامکانات تفریحی وفرهنگی بیشتری است.

در آیه ۶۱ سوره هود آمده است «خداوند شما را از زمین خلق کرد و شما را مأمور آبادانی آن نمود»

تاثیر فضای سبز بر روح آدمی
فضای سبز تاثیر بسزای در روح و روان آدمی دارد که در این میان با محمود علی رکنی مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان قم گفتگو کردیم. وی می‌گوید: فضای سبز تاثیری در روح انسان‌ها دارد و تعدیل درجه حرارت و رطوبت هوا، تقویت ذخایر
آب‌های زیرزمینی، عایق صوتی و مانع صوتی، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن و گازهای آلاینده، پالایش هوا، جذب آلودگی هوا  از جمله فواید ایجاد فضای سبز در محیط‌های شهری است.

به عقیده رکنی ایجاد فضای سبز در روح آدمی ارزش‌های زیبا‌شناسی و روان‌شناسی دارد و آدمی در این فضا لذت می‌برد و باعث آرامش روحی و روانی او می‌شود.

خسته‌ام از این کویر، این کویر کور و پیر
اهالی شهر‌های تابع از فواید این نعمت خدادادی که همه بزرگان واهل علم به آن اشاره کرده‌اند بی‌بهره مانده‌اند وبرای یکی دو ساعت دور هم نشستن در فضای سرسبز باید کیلومتر‌ها ازخانه‌های خود دورشوند.

و آهن ربای سبز، مردم شهرهای تابع را کیلومتر‌ها به خود جذب می‌کند واین حق هرانسان است که در مکانی که زندگی می‌کند لذت ببرد. قم نیوز از مسئولان مربوطه تقاضا می‌کند هرچه زود‌تر مشکل کمبود آب روستا‌ها را برطرف کنند و با دادن اعتبار، فضای مناسب تفریحی وفرهنگی که حق هر انسان است، فراهم شود.

و اهالی شهرهای تابع استان قم از نبود فضای سبز در محل زندگیشان فریاد زنان شعر قیصرامین‌پور را زمزمه می‌کنند «خسته‌ام از این کویر، این کویر کور و پیر»

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcawenu.49no015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما