يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 46380
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه:

تکنولوژی موجود با ارزش‌های اسلامی تعارض جدی دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: تکنولوژی که مبانی آن تغییر یابد می‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد اما تکنولوژی موجود به غیر از مبانی از نظر آثار و در ابعاد فرهنگی نیز تعارض جدی با ارزش‌های اسلامی دارد.
تکنولوژی موجود با ارزش‌های اسلامی تعارض جدی دارد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه تکنولوژی سخت افزار و نرم‌افزاری برای تغییر طبیعت است، اظهار کرد:‌ نرم‌افزار تکنولوژی علوم مهندسی و سخت‌افزار آن صنعت است که هر کدام از این عرصه‌ها نیازمند علوم پایه هستند.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی باید دانش کاربردی به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: علوم کاربردی در دوره‌های مختلف بوده است و دستاورد تمدن مدرن نیست و در دروان تمدن اسلامی نیز از این علوم برخوردار بوده‌ایم اما این علوم ذیل علوم طبیعی بوده است در حالی که تکنولوژی از قرن ۱۸ آغاز شد و صنایعی همانند هوافضا و سایبری را به دنبال داشته به همین دلیل مباحث جدیدی را در حوزه علوم کاربردی مطرح کرده است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با طرح این سوال که آیا اسلام تکنولوژی را می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در این راستا نباید فقط به پاسخ‌های فقهی توجه کنیم چراکه در این حوزه نگاه‌های کلامی و فلسفی نیز مطرح می‌شود.

وی از اصالت انسان‌محوری بدون نگاه به خدامحوری، اصالت معرفت‌‌شناسی با محوریت اعتبار داشتن مفهوم‌های بشری و اصالت هستی‌شناسی بدون نگاه به جایگاه خداوند متعال به عنوان مبانی تکنولوژی مدرن یاد کرد و افزود: در اصالت هستی‌شناسی دو نگاه سکولاریسم مورد نظر است که در نگاه نخست جدایی دین از دنیا و در نگاه دوم جدایی دین از آخرت مطرح می‌شود.

خسروپناه با بیان اینکه تکنولوژی بدون نگاه به خلقت‌شناسی در طبیعت‌شناسی ریشه دارد، تصریح کرد: تکنولوژی توانسته در صنعت اثرگذار باشد اما با مبانی اسلامی سازگاری ندارد چرا که مبانی دین اسلام خدامحور بوده و انسان محوری را در حاشیه قرار داده است و افرادی که از جایگاه مبانی تکنولوژی مدرن در دین اسلام سخن می‌گویند برداشت اشتباهی دارند.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی و علوم طبیعی از نظر مبانی با اسلام در تعارض است، گفت: اگر مبانی را تغییر دادیم در ریشه تکنولوژی که علوم طبیعی است می‌توانیم نگرش عالم به علوم مرتبط با طبیعت را تغییر دهیم.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه تغییر مبانی سبب تغییر علوم طبیعت نمی‌شود، تصریح کرد: هر چند در برخی گزاره‌ها تغییر حاصل می‌شود اما هدف اصلی تغییر نگاه عالم نسبت به علم طبیعت است که نگرش توحیدی در این حوزه را رقم می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی که مبانی آن تغییر یابد می‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد اما تکنولوژی موجود به غیر از مبانی از نظر آثار و در ابعاد فرهنگی نیز تعارض جدی با ارزش‌های اسلامی دارد و آسیب‌های جدی را برای جامعه اسلامی ایجاد می‌کند که تهدید حریم خصوصی افراد از جمله این آسیب‌هاست هر چند صنایع نظامی نیز به عنوان یک تکنولوژی تهدیدات خاص خود را به دنبال دارد.

خسروپناه با بیان اینکه اکنون با بحران‌های خاصی روبه رو هستیم که با ارزش‌های انسانی هم سازگار نیست، عنوان کرد: تغییر نگرش توحیدی قابل انجام است، اینکه آسیب‌ها را از تکنولوژی جدا کنیم و نگاه گزینشی و تصرفی بر تکنولوژی داشته باشیم نیز شدنی است.

وی یادآور شد: صرفه جویی در وقت، افزایش دقت و سرعت و درمان بیماری‌ها از کاربردهای تکنولوژی مدرن است به همین علت این تکنولوژی باید کنترل و مدیریت شود هر چند بخشی از تکنولوژی‌ها همانند بمب اتم به غیر از ضرر هیچ چیز دیگری برای جامعه بشری به دنبال نخواهد داشت.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcaweny.49nia15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما