يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۶
کد مطلب : 36804
کارشناس مسائل سیاسی:

نقض برجام مشکلی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند

قم نيوز : قم نیوز: کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اجرای برجام برای طرف مقابل داوطلبانه است، گفت: علت ایجاد نشدن مشکل برای غرب در صورت نقض برجام، رسیدن آن‌ها به هدفشان یعنی محدود کردن انرژی هسته‌ای ما است.
نقض برجام مشکلی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند
به گزارش قم نیوز، فؤاد ایزدی شنبه شب در جشن دهه فجر که در مسجد چهارمردان برگزار شد گفت: شاهزادگان کشور عربستان همگی علاقه ویژه‌ای به آمریکا دارند و برخی از آنها در FBI دوره دیده‌اند.

وی افزود: از میان شاهزادگان عربستان، محمد‌بن‌نایف مهره مورد علاقه آمریکاست به همین دلیل در پی به سلطنت رساندن او پس از ملک سلمان هستند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سوابق وزیر امور خارجه عربستان گفت: عادل الجبیر کمتر از یک سال در عربستان زندگی کرده و تمام عمرش را از دوران کودکی در آمریکا و اروپا گذرانده است.

وی افزود: علت افزایش حمایت آمریکا از عربستان این است که تیم جدید حاکم بر این کشور نسبت به تیم پیشین، بیشتر به آمریکا گرایش دارد.

ایزدی با اشاره به حمایت آمریکا از عربستان در ماجرای حمله به یمن ابراز کرد: وقتی دولت عربستان از تصمیم سران این کشور درباره حمله به یمن خبر داد آمریکا نه تنها حتی به ظاهر مخالفت نکرد بلکه حمایت خود را از این اقدام اعلام کرد.

وی مدیریت داخلی کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: هرچند ما در مدیریت داخلی کشور ضعیف هستیم اما بالاخره کارهایی هرچند اندک همچون طرح‌های سلامت و بیمه برای مردم انجام شده‌ است و بسیاری از کشورها همین مشکل را ندارند به عنوان مثال مسئله بیمه نداشتن میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا به قدری پررنگ بود که اوباما یکی از شعارهای انتخاباتی خود را حل مشکل بیمه اعلام کرد و هنوز هم نتوانسته است آن را به شکل کامل حل کند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به مسئله نقض برجام اظهار کرد: مقام معظم رهبری در نامه به رئیس جمهور تاکید کرده بودند که در صورت نقض برجام توسط طرف مقابل ایران نیز باید آن را نقض کند اما در مسئله تصویب قانون محدودیت ویزا توسط کنگره که آقای ظریف صراحتا آن را نقض برجام دانست، دولت نه تنها اقدام متقابلی انجام نداد بلکه روند اجرای برجام را با ارسال یک‌باره ۱۱ تن اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور تسریع کرد.

وی افزود: آنچه در برجام مورد توافق واقع شده بود، خارج کردن ۱۰ تن اورانیوم از کشور به شکل تدریجی بود اما جای سئوال دارد که چرا دولت به جای ۱۰ تن، ۱۱ تن خارج کرد و به جای روند تدریجی، روند یک‌روزه را مورد استفاده قرار داد.

ایزدی با اشاره به عمل نکردن دولت به شرایط مطرح شده در نامه مقام معظم رهبری ابراز کرد: رهبر انقلاب نفرمود دولت باید در برابر نقض برجام، موضع‌گیری کند بلکه باید این توافق را همچون طرف مقابل نقض کند اما متاسفانه به دستور رهبر عمل نشد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مقام معظم رهبری جلوی اجرای برجام را نمی‌گیرد، گفت: پس از نقض برجام توسط آمریکا، نه دولت، نه مجلس، نه شورای امنیت ملی و نه افکار عمومی هیچ‌کدام اقدامی انجام ندادند حال با این وضعیت ایشان یک‌تنه چگونه دستور توقف برجام را صادر کنند؟

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه هر زمان دولت به طرف مقابل امتیاز داد، طرف مقابل تحریم‌ها را بیشتر کرد، گفت: جامعه باید به آن درجه از بلوغ فکری برسد که بفهمد امتیاز دادن در برابر امتیاز نگرفتن برای کشور خوب نیست تا روند مسئله انرژی هسته‌ای اصلاح شود.

وی اجرای برجام را بر اساس متن توافق، داوطلبانه دانست و گفت: البته این داوطلبانه بودن برای طرف مقابل است نه برای ما چون آن‌ها برجام را بند اول قطع‌نامه ۲۲۳۱ قرار دادند بنابراین نقض برجام توسط ما به منزله نقض قطع‌نامه محسوب خواهد شد که نتیجه‌اش اجرای سیستم ماشه و برگشتن تمام تحریم‌ها و قطع‌نامه‌های شورای امنیت به پله اول خواهد بود.

ایزدی با بیان اینکه نقض برجام مشکلی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند گفت: آن‌ها در مذاکرات به آنچه می‌خواستند رسیدند و انرژی هسته‌ای ما را تا حد امکان محدود کردند به همین دلیل است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای نقض برجام با همدیگر مسابقه می‌دهند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در چند ماه اخیر ۵۲ طرح ضد ایرانی در کنگره تصویب شده که ۳۰ طرح پس از برجام بوده است و این امر حاکی از عدم تعهد آمریکا به توافقات است.

وی ادامه داد: مسئولان آمریکایی پیش از اعلام توافق برجام بارها از چنین اقداماتی خبر می‌دادند اما مسئولین ما با بی‌تفاوتی می‌گفتند این سخنان برای مصرف داخلی است.

ایزدی از برنامه آمریکا برای سرنگونی نظام ایران خبر داد و گفت: دشمن در پی این است که ابتدا اهرم‌های قدرت را از ما بگیرد سپس نظام را سرنگون کند بنابراین دولت حتما باید در برابر این طراحی، برنامه‌ای متقابل داشته باشد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcayane.49niw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما