پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 47424
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله خاتمی در همایش حوزه انقلابی مطرح کرد:

مراقب ترویج سکولاریسم در بدنه حوزه باشیم/ انتظار نظام اسلامی از حوزه

قم نيوز : قم نیوز: حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: نظام از حوزه انتظار دارد که انقلابی بماند؛ رهبر معظم انقلاب هیچگاه نفرمود، حوزه ما انقلابی شود؛ حوزه ما انقلابی است و باید انقلابی نیز بماند؛ خط و خطوطی که در خصوص انقلابی نماندن حوزه وجود دارد شامل مواردی چون ترویج سکولاریسم است.
مراقب ترویج سکولاریسم در بدنه حوزه باشیم/ انتظار نظام اسلامی از حوزه
به گزارش قم نیوز، آیت الله خاتمی پیش از ظهر امروز در همایش ملی حوزه انقلابی در مدرسه عالی دارالشفاء قم گفت: قرآن کریم دو رسالت را برای حوزه های علمیه بیان می کند که اولین آن «تفقه» در دین است؛ دومین رسالت «لینذروا» است.

استاد حوزه بیان کرد: متاسفانه گرفتاری کنونی ما این است که به بخش دوم که لینذروا است کمتر عمل می شود؛ البته این مساله به این معنی نیست که اصلا به این بحث پرداخته نمی شود؛ یکی از مصادیق انذار در کنار منبر، این است که با یک رسانه وسیع به تبلیغ بپردازیم و نظام اسلامی این تریبون گسترده دین را برای ما ایجاد کرد و امام خمینی(ره) به این بخش عمل کردند.

وی افزود: در گذشته یک خطیب قوی کسی بود که با قدرت نفوذ خود کاری می کرد که سینماها خریداری شده و آنها به مسجد تبدیل شوند؛ ولی امروز در جمهوری اسلامی هر روز یک مسجد تولید احداث می شود؛ در گذشته علمای ما یک به یک کتاب های اصیل خطی را منتشر می کردند، ولی این نظام اکثر این کتب را به بهترین شکل احیا و منتشر کرد.

سیستم مدیریتی  نظام اسلامی  بر چارچوبه دین است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: نظام اسلامی، نظامی است که سیستم مدیریتی آن بر چارچوبه دین است؛ حوزه حداقل چهار انتظار از نظام دینی دارد؛ اولین انتظار، میدان دادن به متدینین در عرصه های مدیریت جامعه است؛ هر سه قوه، صداوسیما و نهادهای نظام باید به متدینین میدان بدهند زیرا آنها از درون خود انگیزه دارند و کارها را جلو می برند.

افراد متدین را اخراج نکنید

وی گقت: دولت کریمه مهدوی، دولتی است که ارزشی ها در آن دارای جایگاه هستند؛ متاسفانه در برخی اوقات دیده شده است که گویا با شمع و چراغ می گردند و هر جا که افراد ارزشی دیدند را یافته و آنها را حذف کنند؛ در دولت کریمه مهدوی نباید متدینین اخراج شده و یا دلهره اخراج داشته باشند.

آیت الله خاتمی اظهارکرد: انتظار حضور دین در عرصه اجتماع از دیگر انتظارات حوزه از نظام است؛ ما دارای 50 کتاب فقهی داریم؛ در روزهای اولیه انقلاب حوزویان این نوید را به خود می دادند که این کتاب ها به فضل الهی مدیریت جامعه را به دست می گیرد و قوانین شرقی و غربی و قوانینی که دارای ریشه مادی است در شان نظام و جامعه اسلامی نیست.

ربا جنگ با خدا است

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مساله ربا از جمله این مباحث است که به عنوان جنگ با خدا مطرح شده است؛ هر متدینی از جمله علما، انتظار دارند که این بلای اقتصاد در کشور ما نباشد، زیرا این بلا خانواده ها را متلاشی کرده است؛ زمانی که یک مرجع تقلید از این مساله انتقاد می کنند که در واقع به وظیفه خود عمل می کند، نباید بشنویم که یک فردی در یک برنامه زنده تلوزیونی بیاید بیان کند،  آنها از مسایل خبرندارند.

وی گقت: شماها، باید به جای اینکه به توهین و تهمت دست بزنید از آنها تبعیت کنید؛ مراجع ما تا به حق و اصل مساله  نرسند، اظهار نظر نمی کنند؛ حداقل از این اشخاصی که این گونه سخن می گویند، اطلاع بیشتری دارند و به همین دلیل مشخص است که چه کسی نباید اظهار نظر کند.

آیت الله خاتمی اظهارکرد: مساله بعدی در خصوص حجاب است؛ امکان ندارد که یک فرد متدین در جامعه ما از وضعیت حجاب که برخی اوقات به سمت بی حجابی محض می رسد راضی باشند؛ حوزویان در این زمینه باید تلاش کنند.

دولت زیر مجموعه خود را ساماندهی کند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مسئولان دو دولت گذشته و فعلی به جامعه آمدند و به آن گفته شد که حداقل زیر مجموعه خود رادر دولت سامان دهی کنید و اگر نمی توانید کل جامعه را مدیریت کنید حداقل زیر مجموعه خود را درست کنید؛ خانم های محجبه و باعفاف بسیاری در ادارات ما کار می کنند، ولی انتظار می رود اندک افرادی که این حجاب را رعایت نمی کنند را توجیه کنند که باید حجاب خود را رعایت کنند.

امام جمعه موقت تهران گفت: نکته سوم آن است که مردم اسلام را در عملکرد مسئولان می بینند؛ مسئولان عالی نظام کار خود را می کنند و برنامه ریزی خود را دارند ولی باید به این نکته توجه داشته باشند که آنچه مردم با آنها سروکار دارند، مسئولان اجرایی هستند؛ انتظار حوزه از نظام اسلامی این است که زیرمجموعه خود را کنترل کنند؛ اگر پدر، نظارت بر فرزند خود نداشت، مشخص است که این فرزند بی تربیت بار خواهد آمد و آبروی پدررا هم خواهد برد.

خروجی عدم نظارت اختلاس و فساد است

آیت الله خاتمی اظهارکرد: اگر نظام اسلامی نظارت بایسته ای اعمال نکند، خروجی جز فساد و اختلاس ها و تبعیض ها و... نخواهد داشت ؛مردم ما تحمل سختی را دارند ولی تحمل سختی بسیار گزنده است؛ مسئولان عالی کشور دغدغه آن را دارند که قانون را اجرا کنند تا تبعیضی نباشد ؛ حداقل باید زیرمجموعه خود را کنترل کنید؛ این مساله دردناک است که صندوق فرهنگیان مورد اختلاس عظیم قرار می گیرد و در نقاط دیگر نیز چنین اتفاقاتی رخ می دهد؛ انتظار حوزه آن است که این مسایل یا رخ ندهد و یا کمتر اتفاق بیافتد.

عضو  خبرگان بیان کرد: مردم ما این نظام را به حوزه مرتبط می دانند؛ اختلاس در جای دیگر رخ می دهد و طلبه ما که به روستاها برای تبلیغ می رود در این خصوص از سوی مردم مورد سوال واقع می شود؛ با فرافکنی نیز مشکلی حل نمی شود و مدام از مشکلات دولت های قبلی گفتن چیزی گیر مردم نمی آید؛ هر بدی که در هر دولتی رخ دهد بد است؛ انتظار حوزه این است که انگیزه جدی با برنامه برای مقابله با فساد داشته باشد.

عزت نظام برای مسلمانی باید مهم باشد

وی گقت: نکته چهارم آن است که عزت نظام برای مسلمانی باید مهم باشد؛ انتظار حوزه از نظام اسلامی آن است که در همه عرصه ها به خصوص عرصه سیاست خارجی عزت اسلام را حفظ کنند؛ سیاست خارجی ما را امام(ره) و رهبری رقم می زنند و می گویند که آمریکا شیطان بزرگ است و به همین جهت سیاست خارجی ما با این بینش انجام شود؛ اگر این رویکرد را اعمال کردید قطعا آنها از شما حساب می برند و در اظهار نظرهای خود حساب کار خود را خواهند کرد.

آیت الله خاتمی اظهارکرد: متاسفانه اهانت های بسیاری به ایران شد؛ امام راحل بیان کردند که مثل آمریکا مثل سگ است که هرگاه فرار کنید شما را دنبال خواهد کرد و اگر بایستید آن هم خواهد ایستاد؛ در مقابل آمریکا باید چنین کرد؛ انتظار ما از این دولت و دولت های قبل و آینده آن است که سیاست ضعف در مقابل آمریکارا کنار بگذارند.

انتظار نظام از حوزه حمایت است

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: انتظار نظام اسلامی از حوزه نیز آن است که از این نظام حمایت کند؛ برخی افراد بیان می کنند که وقتی نمی توانیم همه اسلام را عملی کنیم باید کناربکشیم؛ آنها بیان می کنند که یا صدرصد یا هیچ؛ این منطق منطق قرآنی و علوی نیست؛ در جبهه ها هر سنگری که از دست می رفت به سنگر بعد می رفتند و اگر قرار باشد با از دست رفتن اولین سنگر کل جبهه را ترک کنند شکست قطعی ما را رقم می خورد؛ آنچه رهبری ونظام ما می خواهند آن است اصل دین در جامعه اجرا شود حال اگر مشکلاتی ایجاد شود که کاملا این خواسته اجرا نمی شود، نباید بگوییم کلا نباید به این نظام التزامی داشت بلکه باید در حد توام کار کرد.

وی گقت: امام علی(ع) بیان می کنند که وقتی که حاکم شدم 30 موارد غیر شرعی را مشاهده کردم و در ادامه بیان می کنند نماز مستحبی تروایح که باید به شکل فرادا خواند را به صورت جماعت می خوانند و آنها را نهی کردم، ولی آنها گوش نکردند؛ منطق امام این بود که امروز 30منکر وجود دارد و اگر من از این سمت کنار بروم این تعداد خلاف به 300 خلاف خواهد رسید؛ نباید فراموش کنیم که روزگاری در این کشور و در ماه رمضان در جشن هنر شیراز اتفاقی رخ داد که زبان از گفتن آن شرم دارد حال اگر مشکلاتی هم هنوز وجود دارد دیگر نباید همه این اصلاحات را فراموش کنیم.

نظریه پردازی حوزه برای نظام

آیت الله خاتمی اظهارکرد: نظریه پردازی حوزه برای نظام از جمله انتظارات نظام از حوزه است؛ آیا هنوز یک کتاب و مقاله نظریه پردازانه در خصوص ورزش که امروز کل کشور را تحت الشعاع نوشته ایم؟ پس از شهید مطهری در برخی عرصه ها هنوز کار جدی نشده است.

تقویت نظام واجب و تضعیف آن حرام است

وی گفت: انتظار سوم، تقویت مواضع ولایت است؛ زمانی که امام راحل سخنی را بیان می کردند حوزه ما همه جانبه به صحنه می آمد؛ امروز نیز باید همین گونه باشد؛ بدنه حوزه ما به معنی الاخص کاملا انقلابی است و موضع مراجع نیز کاملا روشن است که به کرات بیان کرده اند، تقویت نظام واجب و تضعیف آن حرام است؛ انتظار نظام از حوزه انقلابی بودن و تقویت مواضع انقلابی ولایت است.

می خواهند تفکر سکولاریسم را در میان طلاب نهادینه کنند

استاد حوزه اظهارکرد: نظام از حوزه انتظار دارد که حوزه ما انقلابی بماند؛ رهبر معظم انقلاب هیچگاه نفرمود، حوزه ما انقلابی شود؛ معنی انقلابی ماندن این است که حوزه ما انقلابی است و باید انقلابی نیز بماند؛ خط و خطوطی که در خصوص انقلابی نماندن حوزه وجودارد شامل مواردی چون ترویج سکولاریسم است؛ افرادی دراین عرصه در حال فعالیت هستند و به خصوص می خواهند این تفکر خطرناک را در میان طلاب نهادینه کنند؛ در قبل از سال 42 این تفکر بود و با این تفکر انقلاب شکل نمی گرفت و امام راحل با این تفکر مقابله کردند و فرمودند،  اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم و امام علی(ع) را تکذیب کرده است؛ باید مراقب باشیم که افرادی این تز خطرناک را احیا نکنند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcayyny.49n0u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما