پنجشنبه ۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 3160
حجت‌الاسلام ذوالنور:

حاکمیت دین با محوریت ولی‌فقیه برجسته‌ترین شاخص خط امام است

قم نيوز : قم نیوز: جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برجسته ترین مولفه و شاخص خط امام را نظام و حاکمیت دینی با محوریت ولی فقیه دانست.
حاکمیت دین با محوریت ولی‌فقیه برجسته‌ترین شاخص خط امام است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور چهارشنبه شب در تالار مفید دانشگاه قم در جلسه‌ای که قرار بود به صورت مناظره با موضوع "اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) و عملکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در این رابطه" و با حضور الیاس حضرتی برگزار شود اما حضرتی از حضور در آن خودداری کرد، طی سخنانی با بیان اینکه بعید می‌دانم مسلمان معتقد خود را از نظر عالمان دینی بی‌نیاز بداند، اظهار داشت: اسلام از یک سری مبانی، اصول و احکامی تشکیل شده است که طبیعتا همه افراد تخصص لازم در همه این امور را ندارند و بنابر این عقل اقتضا می‌کند انسان در بعد دینی زندگی خود به متخصص مراجعه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد از جمله محسن کدیور معتقدند ولایت فقیه اختراع و ابداع حضرت امام (ره) است و کسی از فقها از متاخرین و متقدمین و حتی معاصرین اعتقادی به ولایت فقیه ندارد، خاطرنشان کرد: بر روی کره زمین در تاریخ فقه و فقاهت شیعه یک فقیه نمی‌توانید پیدا کنید که به ولایت فقیه اعتقاد نداشته باشد.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اگر فقیهی معتقد به ولایت فقیه نباشد نباید خود را مجتهد بداند، ابراز داشت: کار فقیه و مجتهد تعیین تکلیف، صدور فتوا، حکم و دستور است اگر کسی معتقد است که فقیه بر دیگران ولایت ندارد چه طور به خود اجازه می‌دهد دستور صادر کند.

وی با بیان اینکه اگر کسی فقیه است و بگوید ولایت فقیه را قبول ندارم چطور می‌تواند در وجوهات شرعیه و مسائل مردم از جمله خمس و زکات تصرف کند، ابراز داشت: اگر یک فقیه حتی در جایگاه اجتهاد و مرجعیت، معتقد به ولایت فقیه نباشد حق تصرف در امور را ندارد و این موضوعی طبیعی و عقلی است.

وی در ادامه با بیان اینکه فقیهی را نمی‌توانید پیدا کنید مخالف ولایت فقیه باشد، اظهار داشت: البته ممکن است در سطح، میزان و دایره این ولایت فقها با هم بحث داشته باشند، مثلا برخی مانند حضرت امام(ره) قائل به ولایت مطلقه فقیه هستند که این نظر اختصاص به امام ندارد و در نظریات فقهی فقهای ما این نظریه وجود دارد.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) می‌فرمود افتخار می‌کنیم که فقه ما فقه جواهری است،‌ خاطرنشان کرد: مرحوم صاحب جواهر می‌فرماید اگر کسی ولایت فقه را انکار کند مزه فقه را ذره‌ای نچشیده است.

ذالنور با بیان اینکه از شیخ صدوق تا مرحوم نراقی و تا فقهای معاصر معتقد به ولایت فقیه هستند، گفت: بر سر کرسی درس از حضرت آیت‌‌الله گلپایگانی پرسیدند اختیارات ولی فقیه تا چه حدی است، ایشان فرمودند همین قدر به شما بگویم که اگر آقای خمینی دستور بدهند عبای من گلپایگانی مرجع تقلید را روی کرسی درس بدون اطلاع من از روی دوشم بردارند و بفروشند و خرج جنگ کنند اختیارات ایشان بیش از این است.

وی با اشاره به اینکه شاید در عدم قبول ولایت فقیه از سوی فقها ذهن‌ها به سمت آیت‌الله خویی برود، یادآور شد: از آیت‌الله خویی پرسیدند جامعه حکومت می‌خواهد، یک فقیه وجود دارد که صلاحیت دارد و یک غیر فقیه، کدام مجاز به حکومت هستند و مرحوم‌ آیت‌الله خویی می‌فرمایند خدا به تصرف فقیه راضی است.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: وقتی نظر امام (ره) را با سایر فقها مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم نظر ولایت فقیه حضرت امام (ره) با بسیاری از فقهای بزرگ و نامدار شیعه در طول تاریخ همراه بوده است.

وی برجسته‌‌ترین مولفه و شاخص خط امام را نظام و حاکمیت دینی با محوریت ولی فقیه دانست و ابراز داشت: امام به عنوان مرجع تقلید کامل و جامع و به عنوان حاکم اسلامی و بنیانگذار انقلاب اسلامی و کسی که مردم را به دنبال خود به حرکت آورد، یک نظام ۲ هزار و ۵۰۰ ساله را ساقط و نظام دوقطبی آن زمان را متحیر کرد.

ذوالنور با بیان اینکه استکبار ستیزی،‌ عدالت طلبی و... شاید در نظر سیاسی فقها و شخصیت‌های سیاسی و رهبران انقلاب‌های دیگر نیز باشد، گفت: ولایت فقیه مجموعه‌ای کامل و جامع از ارزش‌هایی است که دین در عرصه حکومت و حاکمیت بر آن اعتقاد دارد.

وی تصریح کرد: اگر حاکمیت دینی به عنوان مهم‌ترین شاخصه‌ خط امام، به زیبایی و درستی تبیین شود، تمام ارزش‌های دیگری که در مکتب و خط امام و در لسان، ایده و آرزوی افراد بزرگ تاریخ تبلور و تجلی و بروز پیدا کرده در حقیقت پیدا خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcb.0bfurhb8giupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما