سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : 8624

توقف فعالیت بیش از 60 درصد کارگاه های فرش دستبافت قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیر اتحادیه تعاونی فرش دستبافت روستایی قم از کاهش بیش از 60 درصد فعالیت کارگاه های فرش دستبافت این استان خبر داد.
توقف فعالیت بیش از 60 درصد کارگاه های فرش دستبافت قم
به گزارش قم نیوز، مجید اخوان با اشاره به مشکلات تولید کنندگان فرش دستبافت قم اظهار داشت: به جهت اینکه نرخ تورم بالا است هزینه های تولید و فروش فرش بسیار بیشتر شده است، همچنین قیمت های تولیدکنندگان ما با کشورهای مصرف کننده فرش دستبافت هماهنگ نیستیم و کشورهای رقیب با قیمت ثابت عرضه می کنند.

وی ادامه داد: همچنین افزایش شدید قیمت مواد اولیه موجب شده که قالیبافان و تولیدکنندگان انگیزه ای نداشته باشند، وعده هایی برای بهبود شرایط به قالیبافان داده شده اما چندان عملی نشده است.

اخوان در زمینه برپایی نمایشگاه های فرش گفت: قراربوده نمایشگاه ها با کمک های یارانه ای دولت برپا شوند و البته تولید کنندگان نیز با کمک هایی اینچنین حضور داشته باشند‏، البته یارانه هایی نیز داده شده اما واقعا کافی نیست، همچنین تقاضا می کنیم که تسهیلات بانکی با بازپرداخت های کم نیز برای تولید کنندگان فرش دستبافت فراهم شود تا در این شرایط اقتصادی کمکی برای افراد در این حرفه باشد.

وی با اشاره به مشکلات بیمه قالیبافان اظهار داشت: هنوز تعداد زیادی از قالیبافان به طور کامل بیمه نشده اند و بسیاری از افراد به این حرفه به عنوان شغل دوم و یا حتی شغل اصلی خود نگاه می کنند‏، به همین دلیل لازم است که موضوع بیمه قالیبافان به سرعت رسیدگی شود.

اخوان دراین باره تاکید کرد: مشکل دیگر در زمینه بیمه این است که افراد بالای ۵۰ سال را بیمه نمی شوند، همچنین مسائل مربوط به صدور دفترچه بیمه و سپری کردن پروسه های اداری از دیگر مشکلات در بحث بیمه قالیبافان است.

مدیر اتحادیه تعاونی فرش دستبافت روستایی قم با بیان اینکه قیمت مواد اولیه‏، تغییرات نرخ ارز و تحریم ها همگی خود دلیلی برای افزایش هزینه های تولید است، گفت: در حال حاضر حجم تولید بسیار کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر کارگاه متمرکز در قم وجود ندارد، اکثر قالیبافان دچار مشکلات تولیدی اند و تقریبا ۷۰ درصد از فعالیت باز مانده اند.

وی در پایان با اشاره به عدم احداث پروژه نمایشگاه دائمی فرش قم افزود: قرار بود که ساخت این نمایشگاه طی سه سال گذشته آغاز شود اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است و انتظار داریم هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی شود.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcb.5bwurhb0aiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما