چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : 2639
استاد حوزه و دانشگاه:

تبدیل رقابت‌های انتخاباتی به رقابت گفتمانی موجب فتنه می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی گروه‌ها سعی می‌کنند که رقابت‌های انتخاباتی را به رقابت‌های بین‌گفتمانی تبدیل کنند که این امر منجر به بروز فتنه می‌‌شود.
تبدیل رقابت‌های انتخاباتی به رقابت گفتمانی موجب فتنه می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید‌عبدالمجید اشکوری در ششمین همایش جامعه مدرسین و مدیران، معاونین و مربیان پرورشی، مشاوران و دبیران دین و زندگی (ویژه برادران) آموزش و پرورش استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: روش تحلیل گفتمانی یکی از مناسب‌ترین شیوه‌ها برای تحلیل شرایط انتخاباتی ایران است.

وی افزود: گفتمان به معنای منظومه منسجمی از اندیشه‌هاست که افزون بر بنیان‌های معرفتی انسانی،‌ جهت‌گیری‌ها و راهبردهای عملی در عرصه سیاست و اداره جامعه را شامل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جامعه از مردم، روابط و مناسبات میان افراد و نظام‌های سرپرستی‌کننده تشکیل می‌شود، گفت: جوامع بر اساس یک سری اصول بنیان نهاده می‌شوند و این اصول از مفاهیمی هستند که غیر‌قابل تغییر هستند.

وی با اشاره به رقابت‌های درون گفتمانی و بین گفتمانی به عنوان دو نوع رقابت موجود در جامعه ابراز کرد: رقابت درون گفتمانی موجب ثبات سیاسی و حفظ امنیت ملی می‌شود که در ادبیات سیاسی از آن به عنوان استمرار گفتمانی یاد شده و مهم‌ترین دلیل ثبات در هر کشور است در حالی که رقابت بین گفتمانی امنیت ملی کشور را به مخاطره می‌اندازد به همین دلیل مقام معظم رهبری همواره تاکید می‌کنند که فضای انتخاباتی کشور به فضای امنیتی تبدیل نشود.

اشکوری گفت: احزاب مختلفی در کشور وجود دارند که برای شناخت آنها باید گفتمان حاکم بر هر یک از این گروه‌ها را مورد بررسی قرار داد و در مورد اصول اساسی آنها سئوالاتی را مطرح کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اصول‌گرایان به عنوان یکی از گروه‌های حاضر در صحنه سیاسی کشور خاطرنشان کرد: نخستین اصل در گفتمان اصول‌گرایان، توحید به معنای تحقق حاکمیت الهی است و این امر از طریق صراط مستقیمی که قرآن مشخص کرده قابل اجرا خواهد بود و مسیر آن نیز نظام ولایی بوده و دیگر راه‌ها مسیر طاغوت است.

وی دومین اصل حاکم بر گفتمان اصول‌گرایان را اداره جامعه بر اساس قوانین شرع دانست و گفت: این مورد مرز بین‌خودی و غیر‌خودی را برای این افراد مشخص می‌کند ضمن اینکه نظام انگیزشی اصول‌گرایان نیز بر مبنای اخلاص بنا شده که انجام کار را تنها برای رسیدن به قرب الهی می‌دانند.

اشکوری با اشاره به نظام رفتاری اصول‌گرایان اظهار کرد: عقل‌گرایی،‌ عمل صالح و تولی و تبری از اصولی هستند که شالوده رفتارهای این گروه را تشکیل می‌دهند ضمن اینکه عدالت نیز به عنوان زیرمجموعه عقل‌گرایی از مشخصات اصول‌گرایان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر سازنده مفهوم مردم‌سالاری دینی در جامعه اسلامی است، گفت: اگر همه احزاب سیاسی کشور بر مبنای چنین اصولی رقابت می‌کردند آنگاه رقابت آنها یک رقابت درون گفتمانی بود و آنچنان که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند احزاب نباید باشگاه سیاسی قدرت شوند بلکه باید به مکانی برای ارائه بهترین برنامه برای اداره جامعه تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه جریان دیگری در کشور وجود دارد که بر خلاف این اصول رفتار می‌کند، عنوان کرد: این گروه ادعا می‌کنند که انسان قادر به کشف حقیقت نیست بنابراین باید حاکمیت مردم را جایگزین حاکمیت الهی کنیم و این امر در نظام دموکراتیک محقق می‌شود و اداره جامعه نیز باید بر اساس قوانین عرفی صورت گیرد زیرا اصالت عمل بر مبنای اخلاص نبوده و خواسته‌های مردم اولویت دارد.

اشکوری افزود: به عقیده این گروه از افراد بایدها و نبایدها تابع احساسات انسانی است و جامعه باید بر اساس عقل جمعی اداره شود و قانون ملاک رفتار خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه افراد حاضر در این جریان خواهان اداره جامعه بر اساس تساهل و تسامح هستند، گفت: اختلاف گفتمانی موجب بروز فتنه می‌شود زیرا مشکل آنها مدیریت اشخاص نیست بلکه خواستار تغییر اصول هستند.

اشکوری با اشاره به جریان فتنه عنوان کرد: این اشخاص اصول را قبول داشته و حتی شعارهای تندتری در این باره می‌دهند اما مشکل اصلی آنها تفسیر متفاوتی است که از این اصول دارند و این مسائل موجب مطرح شدن مطالبی چون ظهور صغری در جامعه می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی جریان‌ها به دنبال این است که با همراهی عناصر خارج‌نشین،‌ انتخابات را از رقابت درون گفتمانی به رقابت بین گفتمانی سوق داده و فضای کشور را امنیتی کنند اما باید توجه داشت که چارچوب اصلی رقابت،‌ نظام جمهوری اسلامی است و این مسئله را باید برای اقشار مختلف مردم تبیین کرد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcb.fb5urhb09iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما