يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : 27166

جایگاه مباهله از واقعه غدیر کمتر نیست

قم نيوز : قم نیوز: مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) گفت: در منابع شیعه و اهل سنت، همه بر سر حضور اهل‌بیت (ع) در مباهله اتفاق‌نظر دارند و این سبب شد تا جایگاه رفیع اهل‌بیت (ع) برای همه افراد روشن شود.
جایگاه مباهله از واقعه غدیر کمتر نیست
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری با اشاره به معنای لغوی و اصطلاحی مباهله، اظهار کرد: آیه شریفه مباهله یکی از مهم‌ترین آیات قرآن و دربردارنده یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخی تاریخ اسلام است که به شکل شایسته و قابل‌انتظار به آن پرداخته نشده است.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره به اهمیت واقعه مباهله، افزود: این واقعه تاریخی اگر هم‌سطح با واقعه غدیر نباشد از واقعه غدیر کم‌اهمیت‌تر نیست.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره به تاریخ وقوع مباهله و غدیر، تصریح کرد: این دو واقعه مهم هر دو در ماه ذی‌الحجه رخ‌داده‌اند اگرچه سال آن‌ها مختلف بوده، اما متأسفانه به مباهله آن‌گونه که انتظار می‌رود توجه نشده است.

وی با تاکید به اهمیت برگزاری بزرگداشت برای مباهله، عنوان کرد: این واقع به‌اندازه‌ای مهم است که لازم است این روز را با جشن و بزرگ داشت این واقعه بسیار عظیم را در تمام عرصه‌ها به‌ویژه مجامع جهانی گرامی داشت.

سنت مباهله از دیرباز در جوامع بشری وجود داشته است

حجت‌الاسلام مطهری بابیان ریشه مباهله، گفت: مباهله از ریشه بهل و به معنای رها ساختن و ترک گفتن به وجود آمده و لعنت الهی سبب جدایی انسان از رحمت الهی است، مباهله در اصطلاح به معنای درخواست نزول عذاب بر مخالف بعد از بی‌نتیجه ماندن مناظره نیز به کار می‌رود.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره به زمان انجام مباهله، تاکید کرد: زمانی که دو طرف برای اثبات ادعای خود که غالبا مباحث دینی هم هست، از خداوند می‌خواهند تا عذاب خودش را برطرف درغگو نازل کند، البته این سنت از دیرباز در میان جوامع بشری رواج داشته است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره علت شهرت مباهله در تاریخ اسلام، اظهار کرد: در قرآن به یکی از رخدادهای مهم تاریخ اسلام اشاره می‌شود که آن مناظره مسیحیان نجران با پیامبر (ص) است.

وی با اشاره علت مباهله رسول اکرم (ص) و مسیحیان نجران، افزود: در سال نهم هجری در ادامه نامه‌نگاری‌های پیامبر اکرم (ص) با سران قبایل و کشورهای همسایه، نامه‌ای برای مسیحیان نجران ارسال کردند و آن‌ها را به اسلام دعوت کردند و تاکید کردند که اسلام را بپذیرند و یا جزیه دهند.

محوریت اعتراض مسیحیان نجران، چگونگی تولد حضرت عیسی (ع) بود

حجت‌الاسلام مطهری با اشاره به موضع مسیحیان نجران در برابر نامه پیامبر (ص)، تصریح کرد: بزرگان نجران بعد از مشورت زیاد باهم به این نتیجه رسیدند که برای یک‌راه حل مناسب نزد پیامبر (ص) حاضر شوند که محوریت دیدار نیز حضرت عیسی (ع) بود و آن‌ها قانع نشدند که عیسی (ع) پیامبر و فرستاده خداوند است و پسر خداوند نیست.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره به مهم‌ترین پرسش مسیحیان نجران، عنوان کرد: مسیحیان در این دیدار تاکید زیادی داشتند که چگونه فردی بدون وجود پدر متولد می‌شود که رسول اکرم (ص) با اشاره به آیه ۵۹ سوره آل‌عمران به آفرینش حضرت آدم (ع) اشاره کردند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) گفت: نپذیرفتن صحبت‌های رسول اکرم (ص) از سوی مسیحیان نجران سبب شد تا دعوت به مباهله از سوی پیامبر (ص) مطرح شود.

حضور اهل‌بیت (ع) در مباهله سبب وحش مسیحیان نجران شد

وی با اشاره به مفاد آیه ۶۱ سوره آل‌عمران، بیان کرد: خداوند در این آیه فرمودند" فَمَنْ حَآجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ" که در این آیه تاکید شده است با آن‌هایی که پس از شنیدن صحبت‌های تو سرپیچی می‌کنند بگو فرزندان، زنان و جان‌های خود را برای مباهله آماده کنند و بر دروغ‌گویان لعنت بفرست.

حجت‌الاسلام مطهری با اشاره به آداب مباهله، اظهار کرد: باید دقت کرد که وقتی در مباهله خواستار عذاب یک قوم هستیم با چه کسانی در مباهله حاضر می‌شویم، این‌که رسول اکرم (ص) با چه کسانی به مباهله می‌روند بسیار مهم است، بنابراین همه دیدند که پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س)، امیرالمومنین (ع) و حسنین (ع) را به همراه خود آورده‌اند و هیچ‌یک از صحابه نزدیک را به همراه خود نبرده‌اند.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با تاکید به حضور پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع)، در مباهله، افزود: زمانی که رسول اکرم (ص) در مباهله حاضر شد، نوع اطمینان پیامبر (ص) هنگام حضور در محل مباهله و همراهی اهل‌بیت (ع) سبب وحشت مسیحیان شد.

شیعه و سنی بر حضور اهل‌بیت (ع) در مباهله اتفاق‌نظر دارند
عضو هیئت‌علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) با اشاره به نوع نگاه بزرگ مسیحیان به حاضر شوندگان در مباهله، تصریح کرد: مسیحیان از چگونگی حضور پیامبر (ص) همراه اهل‌بیت (ع) دچار وحشت شدند، و احساس کردند اگر اهل‌بیت (ع) نفرین کنند حتما همه‌چیز نابود می‌شود، به همین سبب دست از مباهله کشیدند و با امضای صلح‌نامه حاضر به پرداخت جریه شدند.

وی با اشاره به سخنان رسول اکرم (ص) بعد از امضای صلح‌نامه، عنوان کرد: رسول اکرم (ص) سوگند یادکردند که اگر با شما مباهله می‌کردم بیابان‌ها آتش می‌گرفت و همه شما هلاک می‌شدید و به همراهان خود اشاره کردند و فرمود اگر هرکس با حضرت زهرا (س)، امیرالمومنین (ع) و حسنین (ع) وارد مباهله شود، نابود می‌شود و این فضیلت و جایگاهی است که برای اهل‌بیت (ع) در نظر گرفته‌شده است و هیچ‌کدام از صحابه چنین جایگاهی ندارند.

حجت‌الاسلام مطهری با اشاره به اتفاق‌نظر همه منابع بر سر حضور اهل‌بیت (ع) در مباهله، خاطرنشان کرد: هیچ منبعی غیر از اهل‌بیت (ع) نام افراد دیگری را به‌عنوان حاضران در مباهله ننوشته‌اند و همه نویسندگان و مفسران و مورخان مباهله کنندگان را اهل‌بیت (ع) دانسته‌اند که این نشان‌دهنده جایگاه عظیم و جایگاه بلند اهل‌بیت (ع) در نزد خداوند متعال است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcb08b5.rhbz0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما