چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : 33006
آیت الله مکارم شیرازی:

از قمه زنی، برهنه شدن و مطرح کردن مسائل جناحی در عزاداری محرم پرهیز کنید

قم نيوز : قم نگار: آیت الله مکارم شیرازی گفت: مداحان و خطباء از مطرح کردن مسائل جناحی چپ و راست در منابر و مجالس خودداری کرده و عموم مردم از قمه‌زنی، برهنه شدن و خون ریختن در خیابان پرهیز کنند.
از قمه زنی، برهنه شدن و مطرح کردن مسائل جناحی در عزاداری محرم پرهیز کنید
به گزارش قم نگار، آیت الله ناصر مکارم شیرازی که در درس خارج فقه خود سخن می‌گفت، با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: از پیامبر(ص) نقل است که بخشنده‌ترین بخشنده‌ها، خداوند متعال است و ما سه دسته نعمت داریم که برخی در گذشته و بقیه در حال و آینده هستند و برخی از نعمت‌ها نیز تا از انسان سلب نشوند، به وجود آن‌ها پی نمی‌بریم.

مرجع تقلید شیعیان افزود: پیامبر(ص) ادامه می‌دهند که من نیز بخشنده‌ترین فرزندان آدم(ع) هستم و از همه بخشنده‌تر بعد از من، کسی است که علمی را بیاموزد و سپس آن را نشر دهد و ایام ماه محرم، تبلوری از این حدیث است و کسانی که برای تبلیغ اعزام می‌شوند، مصداقی برای بخشندگان معنوی هستند که از بخشندگی مادی بالاتر است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ماه محرم، ماه سوگواری سالار شهیدان است و مراسمی که انجام می‌شود، برای زنده نگه داشتن اسلام است و باید از این مراسم، حداکثر بهره‌برداری را انجام داد که این امر مهم، بر دوش خطبا، مداحان و مردم و بانیان مجالس است.

آیت الله مکارم شیرازی بر بیان ریشه‌های حادثه کربلا در منابر تأکید کرد و گفت: خطبا ریشه‌های تاریخی کینه فرزندان امینه نسبت به پیامبر(ص) و فرزندان ایشان را بگویند و برای مردم شرح دهند که این کینه‌ها ریشه در قبل از اسلام داشته است که نشانه آن، اشعار معروف یزید است که قرائت می‌کند. پس از اشاره به ریشه‌ها، خطبا به بیان نتایج این حادثه عظیم نیز توجه کنند و برکات آن را بیان کنند تا مردم از ریشه‌ها و نتایج با خبر شوند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به ضرورت نگهداری از میراث عاشورا تصریح کرد: مجالس عزاداری به صورت سنتی اداره شود و از اموری که موجب وهن مکتب است، انجام نشود. باید دقت شود تا چیزی که بوی ذلت می‌دهد، مطرح نشود بلکه جنبه‌های حماسی عاشورا مطرح شود و واقعه عاشورا باید در پرتو «هیهات منا الذلة» مطرح شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: خطبا از فرصت عزاداری عاشوا برای بیان احکام و مقابله انحرافات استفاده کنند و جوانان را به مجالس عزاداری جذب کنند زیرا جوانان امروز هدف بمباران دشمن هستند و احتیاج بیشتری به این مجالس دارند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: باید دقت کنید تا مجالس عزاداری امام حسین(ع) امسال که در آستانه انتخابات است، به مسائل سیاسی جناحی آمیخته نشود و مجالس به بازیچه احزاب سیاسی و مسائل جناحی تبدیل نشود.

وی تاکید کرد: مداحان نیز دقت کنند تا اشعار آنها حماسی باشد نه این که از آن‌ها بوی ذلت به مشام برسد. از سوی دیگر مداحان دقت کنند که در زبان حال ائمه، مسائلی را بگویند که در شأن امام و اهل بیت(ع) باشد و این عزیزان دقت کنند که در این زمینه به سراغ منابع معتبر بروند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تاکید بر نیت خالص در عزاداری امام حسین(ع) گفت: نیت خود را برای عزاداری امام حسین(ع) و برگزاری مجالس خالص کنید و این طور نباشد که از اشخاص خاص و محدودی به صرف جمع کردن بیشتر مردم، استفاده شود بلکه از همه خطباء و مداحان استفاده شود.

مرجع تقیلد شیعیان تصریح کرد: استفاده از آهنگ‌هایی که در شأن عزاداری اهل بیت(ع) نباشد در مجالس عزاداری صحیح نیست و مداحان در این زمینه دقت کنند و از فرصت مجالس عزاداری برای احیاء اسلام و احکام دقت کنند زیرا عاشورا برای احیاء اسلام بود.

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: به مداحان مانند خطباء توصیه می‌کنم که مسائل سیاسی و جناحی را روی منبر مطرح نکنند، البته سیاست کلی حفظ نظام مطرح شود اما اخیرا مشاهده شده است که برخی، مسائل سیاسی چپ و راست را مطرح می‌کنند که چنین کاری سزاوار نیست.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در عزادارای امام حسین(ع) دقت شود که در خیابان‌ها و جلوی دسته‌های عزاداری خون گوسفندان و دیگر حیوانات را نریزند زیرا هم ایجاد آلودگی می‌کند و هم در خیابان جلوی مردم صحیح نیست. از سوی دیگر روی این خون‌ها راه می‌روند و وارد مساجد و حسینیه‌ها می‌شوند که سبب آلودگی می‌شود و حتما این خون‌ها شسته شود و اگر کسی چنین نذری هم کرده است که جلوی دسته، خون بریزد، این نذر صحیح نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در عزاداری‌ها از قمه زنی پرهیز کنید زیرا این کارها به تشیع آسیب می‌‎زند و سبب وهن اسلام می‌شود. در حالی که به عزاداری‌های بزرگ و منظم نمی‌توانند ایرادی بگیرند، اما قمه‌زنی برای اسلام هزینه زیادی ایجاد می‌کند.

وی افزود: عزاداران حسینی از برهنه شدن در خیابان‌ها پرهیز کنند که صورت خوبی ندارد و از پیراهن‌هایی که جایی برای سینه زنی در آن‌ها تعبیه شده است، استفاده کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcb0gbf.rhbfgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما