دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 48596
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر جامعه‌الزهرا(س):

وجود منابع روایی مرهون زحمات علمای حدیث شناس است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر جامعه الزهرا (س) گفت: اگر امروز شاهد کتب روایی و احادیث در جامعه هستیم به دلیل زحماتی است که شیخ صدوق، شیخ طوسی و شیخ کلینی به عنوان علمای محدث متحمل شدندتا این اسناد بدست ما رسیده است.
مدیر جامعه الزهرا (س): وجود منابع روایی مرهون زحمات علمای حدیث شناس است
مدیر جامعه الزهرا (س): وجود منابع روایی مرهون زحمات علمای حدیث شناس است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید محمود مدنی ظهر امروز در پیش نشست کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در این کنگره به علم حدیث و سیر علم حدیث‌شناسی و منابع آن به صورت جدی توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش و اهمیت جایگاه حدیث و دلیل حجیت حدیث بحث مفصلی است، تصریح کرد: پس از رحلت نبی مکرم اسلام خلفای اموی و خلفای عباسی کتابت حدیث و نقل آن را ممنوع کرده بودند و توجیه آنها مبنی بر این بود که اگر احادیث میان مردم رایج شود مردم از قرآن فاصله می‌گیرند.

مدنی با تأکید بر اینکه ما نسبت به وحدت شیعه و سنی به شدت پایبند هستیم ولی تاریخ را نمی‌شود فراموش کرد، گفت: خلفای اموی و عباسی همواره تأکید داشتند باید قرآن از حدیث اهل‌بیت (ع) جدا شود، تا مردم به خواندن و تمسک به قرآن اهتمام داشته باشند.

مدیر جامعه الزهرا (س) عنوان کرد: در صورتی که حدیث و قرآن از یکدیگر جدا شوند، مردم مانند زنبوری که در کندو شهد گل‌ها را به عسل تبدیل می‌کنند به تمسک به قرآن اهتمام دارند و مشغول قرائت قرآن هستند.

وی با اشاره به رویکرد معاویه برای نقل حدیث و کتابت آن بیان کرد: این خلیفه اموی دستور داده بود که تنها احادیثی نقل شود که در دوران خلیفه دوم بیان شده و این دوران سخت و حساس گذشت.

مدنی با بیان اینکه علمای حدیث‌شناس زحمات فراوانی را برای جمع‌آوری احادیث کشیدند، گفت: اگر امروز شاهد کتب روایی و احادیث در جامعه هستیم به دلیل زحماتی است که شیخ صدوق، شیخ طوسی و شیخ کلینی متحمل شدند.

مدیر جامعه الزهرا (س) گفت: علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش در زمینه احادیث و روایات می‌توانند به نسخ خطی و گران‌سنگی که در کتابخانه آیت‌الله نجفی وجود دارد مراجعه و از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به وضعیت یکی از دانشمندان حدیث‌شناس شیعه در دوران هارون‌الرشید، بیان کرد: هارون این نویسنده و محقق را 100 هزار درهم جریمه و سپس به 120 ضربه شلاق محکوم کرد و کتابش را آتش زد.

مدنی ادامه داد: ما در کنگره پیش رو از طلاب جامعه الزهرا (س) انتظار داریم که بدرخشند و سطح کتب این مرکز علمی از سطح پایین به سطوح عالی ارتقاء یابد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb0sba.rhbw9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما