سه شنبه ۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 39776
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

نيروگاه زباله‌سوز در قم احداث مي‌شود

قم نيوز : قم نیوز: سيد امير سامع معاون شهردار قم از اجراي طرح‌هاي احداث نيروگاه زباله‌سوز با سيستم دايجستر به‌منظور رساندن دفن زباله در قم خبر داد.
نيروگاه زباله‌سوز در قم احداث مي‌شود
به گزارش قم نیوز، سيد امير سامع با اشاره به اهميت احداث نيروگاه زباله‌سوز با سيستم دايجستر اظهار داشت: در قم روزانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن زباله توليد مي‌شود كه بايد براي استفاده از اين ظرفيت برنامه داشته باشيم، در كنار آن طبق قانوني كه سال ۹۰ به تصويب رسيده دفن زباله ‌در كشور و قم به صفر برسد.

وي بابيان اينكه سايت دفن زباله البرز تكميل‌شده است، تصريح كرد: مكاتبات لازم با اداره كل راه و شهرسازي براي واگذاري زميني براي دفن زباله شده ‌كه آن‌ها با استناد به قانون رسيدن دفن زباله به صفر زميني در اين مورد واگذار نكردند.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم خاطرنشان كرد: ۳۵۰ تن از زباله قم مواد آلي مانند غذا، گياه، فضاي سبز و... است و ۲۵۰ تن نيز قابل‌تبديل به انرژي از طريق سوزاندن مانند پارچه، چرم، چوب و... است.

وي به توليد انرژي برق از زباله مواد آلي اشاره كرد و گفت: ۳۵۰ تن مواد آلي در مخازني ذخيره و از گاز متاني كه از آن متصاعد مي‌شود بعد از انتقال به ژنراتور مي‌توان انرژي برق توليد كرد.

سامع ابراز داشت: پسماندهاي قابل سوزاندن نيز با گرم كردن آب، بخار توليدي به ژنراتور منتقل مي‌شود و در آنجا از آن برق توليد خواهد شد.

وي رقم سرمايه‌گذاري در دو طرح زباله‌سوز و سيستم دايجستر را براي هركدام ۱۰۰ ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: اين طرح با مشاركت بخش خصوصي و به‌صورت واگذاري ۲۳ ساله انجام خواهد شد، البته شهرداري مي‌تواند بخشي از هزينه‌هاي اجراي آن را نهايتاً تا ۲۰ درصد با سرمايه‌گذار مشاركت داشته باشد و بعد از پايان مدت قرارداد هم نسبت به تغييرات بر اساس تكنولوژي‌هاي جديد اقدام كند.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم عنوان كرد: توليد كود كمپوست ديگر توجيه اقتصادي ندارد و بيش از نياز كشور در حال توليد است، لذا بايد از فناوري‌هاي جديد براي كاهش دفن و ايجاد ارزش‌افزوده استفاده كرد.

وي به اجراي اين طرح‌ها در تهران از يك سال گذشته اشاره كرد و گفت: اين طرح‌ها ساعتي ۳ مگاوات برق توليد مي‌كنند كه با توجه به خريد تضميني هر وات ۳۸۰ توماني مي‌تواند توجيه داشته باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcb0zbf.rhb9zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما