جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : 33682
اندر حکایت گرفتن وام بین مردم:

مردم در دام وام دست و پا می زنند

قم نيوز : قم نگار: «مردم در دام وام...» این جمله حالا مصداق عینی مردم جامعه ایران شده است که حتی برای کوچکترین نیاز اولیه زندگی هم به دام وام می افتند و تنها راه چاره خود را وام گرفتن می دانند.
مردم در دام وام دست و پا می زنند
به گزارش قم نگار، محمد جوانی ۲۷ ساله که برای تشکیل زندگی مشترک مجبور شده است وام بگیرد، می گوید: وارد سالن بزرگ لابی بانک که شدم بنری با حدیث و نقل قولی از کتاب آسمانی توجه ام را به سمت خود جلب کرد و مضمون نوشته بر روی کتیبه این بود" به کسانی که نیازمندند به صورت قرض الحسنه وام دهید تا گرفتاریشان برطرف گردد" با این جمله قوت قلبم بالا رفت و به نزدیکی یکی از این گیشه های بانک رفتم و درخواستم را به کارمند بانک ارائه دادم، با خواندن شرایط آن، دریچه اولین خوان به سمتم باز شد و در نهایت ناکامی از سود بالا وشرایط سخت وام دهی چاره جزء گرفتن آن نداشتم اما در حال حاضر که ماهانه قسط های آن را می دهم دریافتم که وام گرفتن به راستی بلای خانمان سوز است و مثل خوره می ماند.

وی ادامه می دهد: همیشه از پدر و مادرم شنیده ام که می گویند: همه زندگیشان را مدیون فامیل هستند و آن ها با دادن مبلغی قرض الحسنه باعث شده اند آن ها خانه دار شوند.
" دست حق همره آن دست بود در همه کار که به ناخن، گره از کار کسان بگشاید"

اما سوال این جاست که چرا دیگر مردم به یکدیگر کمک مالی نمی کنند تا فردی از اعضای خانواده مشکلش بدون گرفتن وام و پس دادن دو برابر آن حل شود. مگر نه اینکه خداوند در کتاب آسمانی خود سفارش به این سنت حسنه قرض دادن کرده است و در پاداش قرض الحسنه دادن ثوابی بی نهایت نهفته است.

رسول خدا (ص)گرامی اسلام در این رابطه چه خوب فرموده است: «كسی كه برادر مسلمانش به او برای قرض احتیاج داشته باشد و او با وجود این كه قادر به پرداخت این قرض است، از دادن آن امتناع كند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام خواهد كرد.»

در سوره‏ هاي مختلفي از قرآن از جمله در سوره‏هاي مائده، حديد، بقره، مزمل و مانند آن به آياتي مي‏رسيم كه با اندك تفاوتي با يكديگر، همگي درباره اهميت قرض و فضيلت آن متفق هستند. خداوند در آيه ديگري، قرض‏الحسنه را در رديف نماز و زكات مي‏ آورد، كه اهميت بسيار قرض را نشان مي‏ دهد. در حال حاضر با از بین رفتن این سنت در جامعه و تعریف
دیگری از آن ، مردم برای رفع نیازهای خود چاره ای جز گرفتن وام ندارند.

البته وام هم نوعی قرض دادن پول سود دار است که از زمانی مشخص، بین قرض دهنده و قرض گیرنده رد و بدل می شود. وام تعمیرات، وام تولید، وام خرید کالا، وام خرید مسکن، وام خرید لوازم کسب و کار و دهها مورد وام در جامع بشری وجود دارد. بدون تردید بانکها و موسسات مالی به درخواست کنندگانشان وام می دهند تا علاوه بر رونق اقتصادی منطقه حضورشان ، که کاملا توجیه شده ا ست منافع مادی و سود خود را نیز تضمین کنند.

تاریخچه وام در ایران
بانکداری در ایران از قرون وسطی تا اوایل قرن نوزدهم کاملا به صورت سنتی و فعالیت های شرکت های بزرگ تجاری یا تجارتخانه ها بود.شهرهای اصفهان، مشهد، تهران، شیراز و بوشهر از شهرهای تجاری ایران در آن دوره بودند که تعداد زیادی از شرکت های تجاری و تجارتخانه ها را در خود جای داده و بدون تردید کلیه امور مالی از قبیل جابه جایی و نقل و انتقال پول و البته قرض دادن یا همان وام از طریق تجار ساکن آنها انجام می شد.

عمده تجارتخانه های آن زمان تجارتخانه جمشیدیان و تجارتخانه جهانیان بودند، این دو شرکت و شرکت های مشابه آنها اگرچه مهمترین اعضای نظام مالی کشور بشمار می رفتند اما در اوایل سال ۱۳۰۰ شمسی به فراموشی سپرده و بطور کل فعالیت مالی خود را تعطیل کردند این اتفاق درست زمانی رخداد که اولین بانک ها در ایران تاسیس و نظام مالی کشور دست خوش تغییراتی اساسی شد و از حالت سنتی خارج شد. بنابراین می توان بدون تردید تاریخ دریافت وام رسمی از بانک در ایران را به سال ۱۲۶۵ به بعد نسبت داد. اولین تجربه تلخ ثبت شده دریافت وام در کشورمان مربوط به تجارتخانه جمشیدیان است، این تجارتخانه که در سال ۱۲۶۵ شمسی توسط ارباب جمشید، تاجر منسوجات به عنوان موسسه مالی برای انجام امور بانکی تاسیس شد.

ناصرالدین شاه؛ دومین وام گیرنده بزرگ ایران
اولین بانک در ایران که بانک شاهی نام داشت در سال ۱۸۸۹ میلادی به دستور ملکه بریتانیا و به امتیاز دولت ایران تاسیس شد و اساس تشکیل آن وامی که انگلستان به ناصرالدین شاه داده بود، قرار داشت. رویتر توانست با پرداخت وام به ناصرالدین شاه امتیاز تاسیس این بانک را به عنوان وثیقه از او بگیرد. او توانست دومین امتیاز بانکی خود را در سال ۱۲۶۷ هجری به مدت ۶۰ سال از ناصرالدین شاه دریافت کند. به این ترتیب ناصرالدین شاه به عنوان دومین وام گیرنده بزرگ پس از ارباب جمشید در تاریخچه وام ایران نقشی مهم را به خود اختصاص می دهد. بانک شاهی وامهای خود به دولت ایران را با سودهای ۵ تا ۹ درصد بازپس می گرفت و به عنوان تضمین اصل پولش، امتیازات ویژه ای از ایران گرفت.

افتتاح بانک کارگشایی؛ موجب همگانی شدن وام
به هر حال سیستم پرداخت وام و نظام بانکی وام اگرچه به ظاهر برای رفع نیاز مردم بوده اما بیشتر در اختیار دولتمردان و سران کشورها قرار می گرفت اما با افتتاح بانک کارگشایی ایران در سال ۱۳۰۵ به واقع دگرگون شد و سمت و سویی هدفمندی به خود گرفت . اساس و بنیان این بانک که قرض دادن پول یا همان وام دادن بود نام بانک کارگشایی را برایش به ارمغان آورد.

با افتتاح بانک کارگشایی نظام مالی و وام کشور رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و فصل تازه از نظام مالی و وام در دنیای بانکداری ایران را ایجاد کرد. این بانک که با سرمایه صندوق بازنشتگان دولتی تشکیل شده بود با گرو گرفتن اموال منقول مردم به آنها وامهای کوچک و کم می داد.

به هر حال وام گرفتن از زمان گذشته در بین مردم رایج بوده اما سوال این است که چرا امروزه نقدینگی در دست مردم آنقدر کم است که برای برطرف کردن نیازهای کوچک و بزرگ زندگیشان باید وام بگیرند؟ در این میان با حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری کارشناس اقتصاد، با بررسی همین موضوع، به گفت و گو نشستیم.

کاهش تورم موجب کاهش نرخ سود وام ها
وی بابیان اینکه در چند سال اخیر معوقات بانکی زیاد شده است، گفت: در حال حاضر وام دهی برای متقاضیان وام با محدودیت شدید است و در شرایطی که مشکلات بانکی کاهش یابد به همان نسبت می توانیم انتظار داشته باشیم که محدودیت وام دهی بانک ها کاهش پیدا کند.

نظری محدودیت نقدینگی را ناشی از خارج نشدن جامعه از رکود اقتصادی، دانست و افزود: حجم نقدینگی به اندازه کافی است اما گردش نقدینگی با رکود مواجه است و تا خارج نشدن جامعه از رکود اقتصادی با محدودیت نقدینگی روبرو هستیم.

این کارشناس اقتصاد معتقد است: به دلیل اینکه دولت در جهت خارج شدن رکود اقتصادی است پیش بینی می شود که در ماه های آخر سال این محدودیت های وامی نیز کاهش پیدا کند.

وی افزود: بعد از خارج شدن جامعه از رکود اقتصادی زمینه فراهم می شود که همین حجم نقدینگی موجود، شرایط وام دهی را بیشتر کند که در این صورت محدودیت وامی کمتر و معوقات بانکی نیز کاهش پیدا می کند و به آن نسبت که تورم کاهش یابد می توان نرخ سود وام ها را کاهش داد. که با توجه به نرخ سود فعلی نرخ سود بانک ها بالا نیست.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcb50bf.rhbfwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما