جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : 31972
یادداشت/ مرتضی نجفی قدسی

پاسخی به اظهارات وزیر ارشاد در خصوص فیلم رستاخیز

قم نيوز : قم نگار: مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی با عنوان «پاسخی به اظهارات وزیر ارشاد در خصوص فیلم رستاخیز» مطالبی را متذکر شد و اعلام کرد: همانطور که قبلاً هم گفته‌ایم این فیلم هیچ راه حلی جز اعلام رضایت مراجع معظم تقلید را ندارد.‌
پاسخی به اظهارات وزیر ارشاد در خصوص فیلم رستاخیز
به گزارش قم نگار،«... فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ» (سوره قمر)، «آیا پند گیرنده ای هست؟!» این بخش از آیه در قرآن کریم مکرر ذکر شده است و شاید هم علت تکرار، آن باشد که معمولاً انسان پندها را فراموش می‏کند و پیوسته نیاز به تذکر و یادآوری دارد.

سخنان وزیر محترم ارشاد در حاشیه اجلاس سراسری مدیران کل استانی ارشاد و در جمع خبرنگاران پیرامون فیلم رستاخیز بسیار محل تأمل و نیازمند پاسخگویی است.

ایشان اظهار داشته‌اند: «یکی از ملاحظاتی که موجب توقف اکران فیلم رستاخیز شد، این بود که نظرات مراجع عظام تقلید مورد توجه قرار گیرد و افزوده‌اند که در این مدت، فیلم را در قم و در بیوت برخی از مراجع نشان داده اند و اصلاحات مدنظر آنها بعمل آمده است، اما برخی مراجع نظرات فقهی خاص دارند و قابل تغییر هم نیست و با مذاکره هم حل نمی شود! »

ایشان افزوده اند:«ما بر آن هستیم مراجعی که مخالفتی دارند را قانع کنیم که اگر نظر فقهی دارند، این نظر فقهی برای خودشان و مقلدانشان مورد احترام است، بنابراین اجازه دهند فیلم به نحو مطلوب برای علاقه مندان نمایش داده شود.»

• مخالفت مراجع معظم تقلید با فیلم رستاخیز همچنان ادامه دارد

اولاً همگان بدانند این فیلم تا کنون برای هیچ یک از مراجع عظام تقلید نمایش داده نشده است و صرفاً چند نفری از بیت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) در سفری که کارگردان و تهیه کننده فیلم به قم داشته اند، آن را مشاهده کرده اند و سپس جمع بندی نظرات خود را به معظم له ابراز داشته اند و لیکن نظر رسمی جدیدی از ناحیه حضرت ایشان اعلام نشده است و بنابراین همان نظریه مخالفت قبلی به قوت خود باقی است.

البته جمعی از کارشناسان حوزوی هم فیلم اصلاح شده را دیده اند و بیش از ۲۰ اشکال تاریخی و محتوایی بر آن گرفته اند.

ثانیاً وزیر محترم اظهار داشته است که اصلاحات مدنظر مراجع تقلید انجام شده است که باید گفت نسبت به فیلم دو سال پیش عرضه شده، اصلاحاتی صورت گرفته و لیکن هنوز برخی از اشکالات و تحریفات تاریخی باقی است و از همه مهم تر، چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) و دیگر ذوات مقدسه همچنان پدیدار است و به شدت پافشاری می‏کنند که این چهره‏ها را به نمایش بگذارند و مخالفت‏های جدید علما و مراجع معظم تقلید نیز بعد از این فیلم اصلاح شده است.

وزیر محترم ارشاد مطلب را طوری القاء می‏کنند که بعضی از مراجع معظم در اثر مذاکرات قانع شده اند و برخی هم که قانع نشده اند، نظرات خاص دارند، یعنی منحصر به یکی دو نفر است و نظر کلی و جمعی مراجع نیست و آن یکی دو نفر هم چکار کنیم قانع نمی شوند! پس بنابراین نظرشان را می‏گذاریم برای خودشان و مقلدانشان و ما هم کار خود را می‏کنیم!‌ این شیوه گفتار و رفتار با مراجع معظم تقلید خیلی باعث تأسف است!

وزیر ارشاد عوض آنکه با کارگردان و تهیه کننده فیلم مذاکره کند و آنها را متقاعد کند که به نظرات مراجع معظم تقلید احترام بگذارند، بالعکس در پی آن است که با مراجع معظم صحبت کند و نظر آنها را برگرداند و بعد هم که نتیجه نمی گیرد، می‏گوید چکار کنیم نظر فقهی خاصی دارند و قابل تغییر هم نیست!

خیلی عجیب است! ‌شما در این ماجرا به کارگردان و تهیه کننده فیلمی که با سماجت و پررویی مقابل ده مرجع تقلید ایستاده اند، چیزی نمی گویید وانتظار دارید مراجع تقلید از نظر خودشان برگردند! یعنی خاطر این دو نفر برای شما اینقدر مهم است!!‌
مخالفت مراجع معظم تقلید وجه دینی دارد و آنان حافظان حریم اسلام و قرآن هستند و الآن هم صرفاً فتوای خود را اعلام کرده اند، شمااگر متشرّع هستی باید به این نظرات توجه کنی و مخالفت نکنی، نه آنکه با پاک کردن صورت مسئله، موضوع را حل شده و بدون مشکل قلمداد کنی!‌

مراجع معظم مانع اکران فیلم نیستند، نظر فقهی خود را اعلام کرده اند ولیکن این دولت اگر این فیلم را بدون توجه به نظرات آنان به نمایش بگذارد،‌ بداند که دچار خسران عظیم وبزرگی شده است و بر سر حمایت بی جا و بی جهت از یک فیلم مشکل دار، پشتوانه عظیم مراجع معظم را از دست خواهد داد، چون این امر نوعی بی حرمتی به آنان محسوب می‏شود وبرای این دولت تبعات بسیار بدی خواهد داشت!‌

عاقلان توجه کنند! مبادا اشتباه دولت گذشته در بحث ورود زنان به ورزشگاه‏ها تکرار شود که در آن زمان به خاطر بی حرمتی به مراجع معظم تقلید تا سال‏ها درب بیوت آنان به روی مسئولان بسته بود و هیچ وزیر و مقام دولتی را به حضور نمی پذیرفتند!‌
در این ماجرا هم مسلّم بدانید اگر به نظرات آنان توجه نشود، قطعاً همان ماجرا تکرار خواهد شد که البته بعید است این دولت اجازه دهد وزارت ارشادش همه حیثیت او را بر باد دهد!!‌

• پاسخ به اظهارات سردار جزایری و بحث اسلام انگلیسی

و امّا همزمان با وزیر ارشاد، جناب سردار جزایری نیز به حمایت از فیلم رستاخیز پرداخته و در اظهاراتی عجیب، مخالفان این فیلم را اسلام انگلیسی معرفی می‏کند! و دلیل آن را هم قمه زدن زنی در تجمع مخالفان این فیلم در جلوی سینمای شکوفه تهران مطرح کرده اند.

ماجرای قمه زدن و آن زن ناشناس را هیچ نمی دانیم گرچه معلوم نیست مربوط به کی و کجاست! ولیکن این را می‏دانیم که دقیقاً بالعکس، بخشی از پول ساخت و تولید این فیلم توسط شیعیان کویتی تأمین شده که مقلد همان کسی هستند که به جریان شیعه انگلیسی منتسب است و حتی برای این هزینه کرد خود از وی استجازه کتبی هم گرفته اند!‌

علاوه بر آنها شرکتی انگلیسی تدارک مالی این فیلم را در لندن بر عهده داشته که البته آنان هم جمعی از شیعیان مقیم انگلیس هستند و مطمئناً شیعیانی که برای ساخت این فیلم پول داده اند و زیاد هم داده اند (و دیگرهیچ نیازی نیست که وزیر محترم ارشاد، دلش برای تهیه کننده و کارگردان بسوزد و دستور دهد سی دی‏های آن را برای کارمندان دولت بخرند!) با نیت خالصانه برای ترویج و تبلیغ نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هزینه کرده اند و هرگز حاضر نیستند فیلمی ساخته شود که موجب تحریف ماجرای کربلا و یا سخیف شدن ستارگان درخشان عاشورا گردد.

ضمناً شبکه خبری BBC فارسی انگلیس، بیش از سه ربع ساعت در حمایت از فیلم رستاخیز برنامه پخش کرد، حالا بفرمائید طرفداران این فیلم، اسلام انگلیسی هستند یا مخالفان؟! و شاید هم هیچکدام!‌

در اینجا یادآوری این نکته را ضروری می دانم که در پی ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه حضرت آیت الله العظمی سیستانی(دامت برکاته) از مراجع عظیم الشان شیعه در جریان ساخت و تولید فیلم رستاخیز بوده اند، دفتر معظم له در نجف اشرف طی استفتائیه ای این موضوع را تکذیب کرد، که متن آن به این شرح است :

دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله سیستانی
با سلام و ادای احترام
بعضی شایعه کرده‌اند که آیت‌الله سیستانی در جریان ساخت فیلم رستاخیز قرار داشته‌اند و فیلمنامه آن را تایید نموده اند، آیا این گفته صحیح است؟
بسمه تعالی: صحیح نیست
۲۴رمضان المبارک ۱۴۳۶ - دفتر آقای سیستانی – نجف اشرف

• نقد و تحلیل بیشتر سخنان سردار جزایری
ولی سخنان سردار جزایری سخنگوی نیروهای مسلح بیشتر از اینها محل نقد و تأمل است، وی با انتقاد از تعلیق اکران فیلم رستاخیز اظهار داشته است وزارت ارشاد در تعلیق این فیلم عجله کرد و معلوم شد کسانی که به اعتراض این فیلم در مقابل یکی از سینماهای تهران تجمع کردند و حتی قمه زدند، اینها وابسته به جریان اسلام انگلیسی بودند.

اولاً طبق بیانیه سازمان سینمایی تعلیق اکران فیلم رستاخیز به خاطر تجمعات نبوده، بلکه بخاطر تأمین نظر مراجع عظام تقلید بوده است.

ثانیاً‌ تا آنجا که می‏دانیم در هیچیک از تجمعات اعتراضی به این فیلم کسی قمه نزده است و تصویر آن خانم هم که در فضای مجازی بعد از چند روز از آن ماجرا به ناگاه در فضای رسانه ای بطور وسیع منتشر شد، حاکی از حرکتی برنامه ریزی شده برای زیر سئوال بردن اینگونه حرکت‏های خودجوش جوانانی است که برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) و مرجعیت به صحنه آمده بودند.

ضمناً در عکس هایی که همان روز خبرگزاری‏ها از این تجمعات منتشر کرده اند، نه تصویری از قمه زدن بود و نه ساندویچ خوردن! ، البته به لحاظ اینکه ساختمان وزارت ارشاد کنار ایستگاه مترو در بهارستان واقع است و محل رفت و آمد عابران و مسافران می‏باشد، امکان دارد عابری و یا مسافری ساندویچی در دست داشته امّا این زیبنده نیست وقتی افرادی را بخواهیم زیر سئوال ببریم آقای وزیر آنها را به روزه خواری و جناب سردار هم به اسلام انگلیسی متهم کنند!‌

• آمریکا و انگلیس بین مردم ما عقبه و پایگاهی ندارند

اضافه بر اینها این شیوه بیان و تحلیل جناب سردار چند تالی فاسد در بر دارد: اولاً همه می‏دانند که نه آمریکا و نه انگلیس هیچگاه در بدنة مردم ما عقبه ای نداشته و ندارند، امّا وقتی شما اعلام می‏کنید اینها که تجمع کردند جریان اسلام انگلیسی هستند یعنی برای دشمن، عِدّه و عُده ساختید و بسا خود دشمن هم این دروغ را باور کند و خیال واهی کند که در بین مردم ایران عقبه ای دارد که می‏تواند روی آنها حساب کند!‌

ثانیاً شما که خود می‏دانید این جوانها از سر دلسوزی و به عشق اهل بیت (ع) به صحنه آمدند، این نحوه تخریبِ آنها و مارک زدن به آنان چوب حراج زدن به سرمایه‏های کشور است و فردا روزی اگر لازم به حضور همین جوانها باشد در صداقت شما تردید می‏کنند و تصور می‏کنند شما از آنها استفاده ابزاری می‏خواهید بکنید و پیش خود می‏گویند در آن روزی که ما به حمایت از اهل بیت (ع)‌ و مراجع تقلید به صحنه آمدیم و در حالی که شبکه BBC انگلیس به تبلیغ این فیلم می‏پرداخت ، این آقای سردار عوض آنکه در جبهة خودی باشد، خدمت به کدام جبهه می‏کرد؟!

چرا در معرفی دشمن آدرس غلط می‏دهیم!‌ در جایی که همه مراجع و متدیینین به این فیلم ایراد محتوایی و اساسی دارند و حالا وزارت ارشاد هم به احترام مراجع گفته است تا تأمین نظر مراجع عالیقدر، اکران فیلم به تعویق افتاده شما می‏فرمائید که عجله کردند و نباید اینکار را می‏کردند!

شمابا این اظهارات به دنبال چه هدفی هستید؟ چرا نظام برای یک فیلم، هزینه همه جانبه بپردازد؟! ‌مسلماً اگر اکران این فیلم ادامه پیدا می‏کرد فاصله بین دولت و مراجع معظم تقلید بیشتر می‏شد و بر دامنه تجمعات مردمی در شهرهای مختلف هم افزوده می‏شد و آیا این وضع به صلاح کشور و نظام بود؟!

مسلماً کار وزارت ارشاد عاقلانه بود و امیدواریم از این شرط عقل عدول نکند. ضمناً شما در اظهارا ت خود دو فیلم رستاخیز و محمد رسول الله (ص) را در کنار هم آورده‏اید و حال آنکه قیاس مع الفارق است و بین این فیلم‏ها تفاوت زیادی است و اینطور نیست هر رفتاری با فیلم رستاخیز شد، با دیگر فیلم‏ها بشود.

مردم ما علاقمند فیلم‏های مذهبی هستند امّا به شرطی که تحریف نباشد وحرمت مقدسات واهل بیت (ع) حفظ شود و معرّف فرهنگ واقعی عاشورایی باشد نه آنکه موجب سخیف شدن اعتقادات و مقدسات شود.

به هر حال همانطور که قبلاً هم گفته‏ایم این فیلم هیچ راه حلی جز اعلام رضایت مراجع معظم تقلید را ندارد و اساساً از این پس کلیه فیلم¬هایی که محتوایی دینی دارند باید به تأیید شورای عالی حوزه‏های علمیه برسد و نظارت پیوسته کارشناسان حوزوی از ابتدا تا انتها در این فیلم‏ها ضروری است تا اینگونه مسائل پیش¬نیاید.

• تفاوت بازیگری در تعزیه و فیلم
یکی از نکاتی هم که بعضی آن را متذکر شده اند، اینست که چطور در تعزیه خوانی افرادی در نقش حضرت ابوالفضل(ع) و یا دیگر فرزندان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ظاهر می شوند ولی در فیلم جایز نیست ؟

به نظرم در پاسخ به این مطلب باید گفت که بین تعزیه و فیلم تفاوت های بسیاری است، شایددر ایام محرم در اقصی نقاط ایران هزاران تعزیه برگزار شود و افرادی هم در نقش حضرت ابوالفضل(ع) ایفای نقش داشته باشند ولی هیچگاه فردی در سطح جامعه به عنوان بازیگر نقش حضرت ابوالفضل(ع) مطرح نمی شود و حال آنکه در فیلم اینطور نیست، دایره اثرگذاری فیلم بسیار گسترده است و بسا از سطح ملی و کشوری به سطح منطقه ای و یا جهانی هم می رسد و لذا اگر فردی به عنوان بازیگر نقش یکی از اولیای الهی مطرح شود که سوء سابقه ای داشته باشد و یا شخصیت معتبری نباشد و امکان لغزش هایی را در آینده داشته باشد، طبیعی است که موجب وهن آن مقامی می شود که در نقش او بازی شده است .

به عنوان مثال اگر در حال حاضر نام مالک اشتر و یا مختار و یا حضرت یوسف در جامعه مطرح شود، در ذهن شنونده بلافاصله بازیگران این نقش ها تداعی می شود، حالا آیا شایسته است فردی را به عنوان بازیگر نقش حضرت ابوالفضل(ع) در جامعه شاخص کنیم ؟ و آیا این موضوع در آینده با نوع عملکرد اجتماعی بازیگرها، تبعات منفی نخواهد داشت ؟!

بنابر این اگر بزرگانی از مراجع معظم تقلید این اجازه را داده باشند، منوط به آن کرده اند که موجب وهن نباشد و پر واضح است که این شرط به این سادگی محقق نمی شود ولازمه آن این است که فردی را یافت که در گذشته او سوء سابقه نبوده و همچنین نسبت به آینده عملکرد او هم در صلاح و پاکی ، اطمینان باشد ، که چنین فردی را در حوزه های علمیه هم به راحتی نمیتوان پیدا کرد .

بنابراین به وزارت ارشاد توصیه می‏کنیم حواسش جمع باشد، مبادا راه را عوضی برود که جبرانش بسا مشکل باشد!

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcb59bf.rhb8zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

عبدالمهدي
رحمت بر شير پاكي ك خوردي