چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 11712
حجت‌الاسلام غرویان:

فقه صاحب عروه منحصر در عبادات فردی نبود

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة گفت: صاحب عروه فقه را جدا از مسائل سیاسی و اجتماعی و تنها منحصر در عبادات نمی‌دانست.
فقه صاحب عروه منحصر در عبادات فردی نبود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان با اشاره به مقام بالای فقاهت مرحوم سید محمد کاظم طباطبایی یزدی اظهار کرد: کتاب «عروة الوثقی» مرحوم سید متن درس‌های خارج حوزه‌های علمیه بوده و بر این اساس بسیاری از فقها مباحث علمی را مطرح کرده و حاشیه‌هایی بر این کتاب نوشته‌اند اما این بدان معنا نیست که این فقیه بزرگوار تنها در امور عبادی تحقیق و پژوهش کرده باشد بلکه حضور او در مباحث سیاسی و اجتماعی روزگار خویش نشان‌دهنده اهمیتی است که این دانشمند شیعه برای جامعه و مسائل گوناگون آن قائل بوده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة با بیان اینکه حضور سید کاظم طباطبایی یزدی در قضایای مشروطه شاکله فقه سیاسی وی را تشکیل می‌دهد گفت: دقت علمی و ریزبینی مرحوم سید در علوم حوزوی زبان زد خاص و عام بود و او در کتاب عروة به جزئی‌ترین مسائل پرداخته است.

وی جایگاه فقاهت سید کاظم طباطبایی یزدی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: عروة الوثقی مرحوم سید محلی برای نگارش حاشیه‌ها و تعلیقه‌ها توسط دیگر فقها شده و این امر بیان‌گر این حقیقت است که او و آثارش از نظر علمی مورد توجه علماست.

غرویان ادامه داد: ویژگی‌های زیادی می‌توان برای عروة الوثقی برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها نظم و ترتیب مباحث و نیز دقت و موشکافی بالای علمی آن است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة با تاکید بر رعایت این دو ویژگی در همه متون درسی حوزوی بیان داشت: می‌توان گفت تمام مراجع و فقهای بزرگ پس از مرحوم سید، دروس خارج خود را بر اساس متن عروة تنظیم کرده‌اند و حواشی و نظرات خود را بر این کتاب نگاشته‌اند؛ آیات عظام خویی، گلپایگانی و بسیاری دیگر از فقها نظرات فقهی خود را به وسیله حاشیه‌نویسی بر عروة الوثقی ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcb5zb8.rhb88piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما