> ماراتن صنایع کوچک با موانع بزرگ مالی تعطیلی ۲۰ درصد واحدهای تولیدی قم | قم نیوز
قم نيوز : قم نگار: هفت خان دریافت تسهیلات بانکی اگرچه مهم‌ترین مانع پیش روی صنعتگران قمی است و همین موضوع صنایع کوچک و بومی استان را به چالش کشیده اما باز هم فعالان صنایع خرد ناامید نشده و به راه خود ادامه می‌دهند.
ماراتن صنایع کوچک با موانع بزرگ مالی/ تعطیلی ۲۰ درصد واحدهای تولیدی قم
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حرم حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه‌های علمیه مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که استان قم را با آن می‌شناسند و همین موضوع سبب شده تا این شهر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفره بیش از پیش مورد توجه باشد.

شاید کمتر کسی است که بداند این شهر دینی و فرهنگی در شرایط کنونی که به‌دلیل کمبود منابع آبی چشم‌ها از صنعت کشاورزی هم ناامید شده این روز‌ها تلاش گسترده‌ای در زمینه ایجاد و توسعه صنعت هم دارد. صنایعی که خیلی وقت‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و این روز‌ها با مسائل و مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند.

خوشه‌های توسعه کسب‌و‌کار؛ ناجیِ صنایع کوچک
اگرچه کمبود منابع مالی، سود زیاد تسهیلات بانکی، هفت خان دریافت تسهیلات بانکی و موانعی از این دست از جمله مشکلات پیش‌روی صنعتگران قمی است و همین موضوع صنایع خرد و کوچکی و بومی استان را به چالش کشیده اما باز هم فعالان صنایع خرد ناامید نشده و مصرانه به راه خود ادامه می‌دهند. همین مقاومت سبب شده بیش از ۴۰ هزار فعال در عرصه تولید فرش، بیش از ۲۰ هزار نفر در تولید مبلمان، بیش از ۱۰‌هزار نفر در تولید سوهان و بسیاری در صنایع کوچک دیگر تا به الان در رقابت با موانع از گود خارج نشوند.

اجرای طرح ابتکاری خوشه‌های توسعه کسب و کار به‌منظور ساماندهی و توسعه صنایع کوچک فرصتی است که به‌منظور آن صاحبان این صنایع زیر چتر حمایتی نهادهای متولی امر صنعت احساس امنیت بیشتری داشته باشند و بتوانند از فرصت‌های بیشتری برای توسعه بهره ببرند، ایجاد خوشه‌های توسعه کسب و کار موضوعی است که به گفته معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار بر همکاری در عین رقابت تأکید دارد.

غلامرضا سلیمانی خوشه‌های توسعه کسب و کار را مدلی کارآمد و نو برای صنایع کوچک برشمرد و افزود: براساس این مدل توجه سیاست‌گذاران صنعت بیش از پیش به این صنایع جلب می‌شود.

فعالیت ۴۲۳ خوشه کسب‌و‌کار در کشور
وی با بیان اینکه مدل توسعه خوشه کسب و کار بیش از بیش از یک دهه است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در حال پیگیری است، عنوان کرد: کارآمدی مدل توسعه خوشه‌ای به اندازه‌ای است که در بند ۹ سیاست‌های کلی بخش صنعت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مدل توسعه خوشه‌ای را مدلی کارآمد توصیف می‌کند تا آنجا که وی مطالعه‌شناختی، اعتمادسازی، تدوین سند برنامه عمل، پیاده‌سازی برنامه عمل و پایش و ارزیابی را از مراحل مهم روش‌شناسی خوشه برشمرد و افزود: خوشه‌های کسب و کار از میان خیل عظیم کارآفرینان کشور گلچین می‌شوند و این سیستم سبب شده تا صنایعی که این سیستم را اجرایی کرده‌اند به توفیقات چشمگیری دست یابند.

به گفته معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ۴۲۳ خوشه کسب‌وکار در کشور وجود دارد اما نکته مهم در این زمینه انجام شبکه‌سازی، فرهنگ توسعه پایدار و فعالیت‌های گروهی است تا خوشه مربوطه در مسیر حرکت خود متوقف نشود.

به گفته کار‌شناسان مدل توسعه‌ای خوشه‌ها توانسته فرایندی تکمیلی در بخش تولید و صنعت ایفا کند که با راه‌اندازی و گسترش آن‌ها می‌توان به اشتغال‌زایی پایدار دست‌یافت.

اشتغال پایدار دستاورد حمایت از خوشه‌های کسب‌و‌کار
در همین زمینه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم نیز در گفت‌وگو با تسنیم نیز با اشاره به اینکه استان قم دارای ۶ خوشه فعال است که توسعه آن‌ها شرایط شغلی مناسبی را برای مردم رقم می‌زند و توسعه اقتصادی استان را به همراه دارد، بیان کرد: برندسازی، افزایش صادرات، اشتغال پایدار از مهم‌ترین دستاوردهای خوشه‌های کسب‌وکار است.

امیر هوشنگ طیبی‌نژاد با بیان اینکه سوهان، مبلمان، فرش، کفش، چاپ و نشر و سنگ ۶ خوشه فعال استان قم را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: ایجاد برند پیکما برای خوشه کفش و صمیم برای خوشه مبل قم مهم‌ترین اقداماتی است که در این دو خوشه فعال انجام شده است.

وی با بیان اینکه حضور فعال در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی فرصتی برای خوشه‌های فعال در صنایع کوچک استان فراهم آورده است، خاطرنشان کرد: بازاریابی و توسعه بازار داخلی از جمله اقدامات مشترک کارآفرینان و عاملان توسعه خوشه است از جمله اقداماتی است که روز به روز رشد این صنایع را به دنبال داشته است.

طیبی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته به ۱۰۰ درصد برنامه‌ها و اهداف تعریف شده خود در خوشه‌های فعال استان دست پیدا کردیم، تصریح کرد: بالارفتن کیفیت، توسعه بازارهای هدف، رونق بازارهای داخلی و خارجی و کاهش هزینه‌ها هدف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی از اجرای مدل توسعه‌ای تولیدات و کسب و کار استان در قالب مدل خوشه‌ای است.

تعطیلی ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی استان
در این میان اگرچه توفیقاتی برای برخی از صنایع به دست آمده اما موانعی پیش پای برخی صنایع است که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، حمایت‌نکردن بانک‌ها از بخش تولید از این دست موانع است.

به گفته سیدحسن رضوی، رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه استان از آنجا که اقلیم و شرایط استان قم نمی‌تواند پذیرای صنایع بزرگی همچون پتروشیمی و فولاد باشد اهمیت صنایع کوچک و بومی استان بیش از پیش مهم می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی صنایع کوچک استان که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود، اظهار داشت: ۲۰ تا ۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان قم به‌دلیل نبود تسهیلات و سرمایه تعطیل می‌شوند از همین‌رو مهم‌ترین اولویت دولت بازگشت فعالیت این واحد‌ها است.

رضوی بانک محوری را مبنای سیاست‌گذاری کلان دولت برای فعالیت واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: در این زمینه بانک‌ها به درستی به تعهدات خود عمل نکردند از همین‌رو هنوز این اهداف به طور کامل محقق نشده است.

گزارش از زینب حیدری
https://qomnews.ir/vdcb5zbf.rhba0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما