يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 46381
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح کرد:

ضرورت ایجاد صندوق‌های توسعه منطقه‌ای در ایران

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پس از مطالعاتی پیشنهاد کردیم که صندوق‌های توسعه منطقه ای با حضور دولت تشکیل شود.
ضرورت ایجاد صندوق‌های توسعه منطقه‌ای در ایران
به گزارش قم نیوز، غلامحسین شافعی در نخستین نشست استانی دبیرخانه مشترک اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون ایران که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت وجود هماهنگی بین تشکل‌های بخش خصوصی گفت: باید بخش‌های غیردولتی در یک ائتلاف، نظرهای مختلف خودشان را یگانه کنند و نظراتشان را به نهادهای حاکمیتی انتقال بدهند، برای این کار دبیرخانه مشترک اتاق‌های سه گانه بازرگانی، تعاون و اصناف را تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد مجلس یک تصمیمی بگیرد، در صورتی که هر کدام از تشکل‌های بخش خصوصی یک نظر را به مجلس منتقل کنند، کار به سامان نمی‌رسد و باید تشکل‌های بخش خصوصی به یک نظر واحد برسند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: احساس کردیم که در زمینه توسعه در کشورمان یک خلا وجود دارد و آن خلا عدم توجه به مساله توسعه منطقه‌ای است و اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون کشور بر ضرورت توجه به این مساله تاکید دارند.

شافعی با اشاره به ضرورت دوری از تمرکزگرایی در کشور اظهار کرد: باید دیوار ضخیم تمرکزگرایی در کشور شکسته شود، از زمان هخامنشیان در ایران توسعه منطقه ای را داشتیم، ولی از لحاظ زمانی هر چه که جلوتر آمدیم، در زمینه توجه به توسعه منطقه‌ای پس روی داشتیم.

وی ادامه داد: تقسیم ایران به هفت منطقه، یک کار منطقی است. منطقه بندی استان‌ها توسط وزارت کشور اشکالاتی دارد و باید استان‌ها به صورت همگن در کنار یکدیگر قرار بگیرند و باید کار توسعه استان‌ها براساس ظرفیتانجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: زیست مردم در توسعه منطقه‌ای مورد توجه نیست، در جایی صنعت فولاد را توسعه دادیم که آب مردم روستایی با تانکر انتقال داده می‌شود. این اشکالات به دلیل عدم حضور بخش خصوصی در بحث توسعه منطقه ای به وجود آمده است. ما پس از مطالعاتی پیشنهاد کردیم که صندوق‌های توسعه منطقه‌ای با حضور دولت تشکیل شود.

شافعی با اشاره به ضرورت تشکیل هلندینگ‌های صادراتی گفت: باید به دنبال تشکیل هلندینگ‌های تولیدی و صادراتی در کشور باشیم. مردم منابع مالی بسیار فراوانی دارند و پول‌های راکد مردم در بانک‌ها را می‌توان به سوی کارهای تولیدی در قالب هلندینگ‌ها هدایت کرد، در مناطق مرزی می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را با فعالان اقتصادی کشورهای مجاور داشته باشیم.

شافعی ایجاد بانک‌های اطلاعاتی در حوزه اقتصاد کشورمان را ضروری دانست و افزود: باید برای توسعه منطقه‌ای این بانک‌های اطلاعاتی را در سطح استان‌ها و مناطق ایجاد کنیم و ظرفیت‌های مناطق مختلف ایران را مورد شناسایی قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به بخش صنعت و معدن دارند ادامه داد: باید با برنامه ریزی و انسجام، هماهنگی بین اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف کشورمان را به وجود بیاوریم و ما نمایندگان بخش خصوصی در کنار دولت و مجلس قرار بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در استان‌های مختلف انجام شده است که در صورت مطالعات دقیق این سرمایه‌گذاری‌ها نباید صورت می‌گرفت.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcb8fba.rhb0wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما