پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : 25609

فوتبال بانوان قم و انصراف از حضور در لیگ برتر‌

قم نيوز : قم نیوز: فوتبال بانوان در قم گرچه از پیشینه زیادی برخوردار نیست اما نخستین حضورش در لیگ دسته اول کشور چنان امیدوار کننده بود که بازگشت به نقطه نخست آن غیر قابل باور است.
فوتبال بانوان قم و انصراف از حضور در لیگ برتر‌
به گزارش قم نیوز، حدود یک سال پیش امیر جلالی و تیمش تصمیم گرفتند در لیگ بر‌تر فوتسال با عنوان ماهان تندیس تیمداری کنند که این رخداد در میان بی‌پولی‌های مدام نماینده فوتسال قم که همواره زیر چتر دولتی‌ها بود، اتفاق مثبتی به حساب می‌آمد.

اتفاق جذاب دیگر باشگاه ماهان تندیس، ورود آن‌ها به عرصه فوتبال بانوان بود تا این باشگاه نام خود را در تاریخ ورزش قم جاودانه سازد و آغازگر حرکتی بزرگ و انقلابی در ورزش بانوان قم باشد.

ماهان و رنسانس در ورزش قم

طی چند سال اخیر به دیدن نام چند فوتبالیست دختر قمی در تیم‌های ملی کشورمان عادت کرده بودیم اما همواره این سوال مطرح بود که حضور این بازیکنان ملی پوش در ورزش قم، می‌تواند تداوم داشته باشد یا اینکه تلاشی مقطعی به بار نشسته و طبیعتا به زودی باید منتظر پایان موج دعوت شدگان قمی به تیم‌های ملی باشیم.

با وجود دعوت چند بازیکن دختر قمی به تیم‌های ملی آن‌ها هرگز نتوانسته‌اند تیمی در مسابقات فوتبال بانوان کشوری داشته باشند و با توجه به بافت فرهنگی و مذهبی قم، شرایط برای حضور فوتبالیست‌های بانوی قم در مسابقات کشوری با محدودیت‌هایی نیز مواجه بوده است.

فعالیت‌های بانوان قمی در این رشته، در سالیان اخیر اغلب به فوتسال محدود بوده است اما با حضور ماهان تندیس و تحت پوشش قرار دادن بانوان توسط این باشگاه، قمی‌ها در مسیر تاریخ‌سازی قرار گرفتند.

این برای نخستین بار بود که در تاریخ ورزش قم تیمی به نمایندگی از فوتبال بانوان استان قم در مسابقات لیگ دسته اول فوتبال بانوان باشگاه‌های کشور حضور یافت و این رخداد، یک رنسانس در تاریخ ورزش بانوان قم محسوب می‌شود، اتفاقی که هرگز رخ نداده و در نهایت، پای فوتبالیست‌های بانوی قمی به لیگ‌های فوتبال کشوری باز شد.

با وجود اینکه بخش قابل توجهی از بازیکنان ماهان تندیس را بازیکنان غیر بومی تشکیل دادند، اما آغاز فعالیت بانوان فوتبالیست ماهان تندیس می‌توانست ایجاد کننده موجی از علاقمندی در بین بانوان قمی و رشد فوتبال بانوان در قم باشد.

قمی‌ها که طی سالیان اخیر در زمینه فوتبال پایه دختران از استان‌های فعال کشور به شمار رفته‌اند، چند بازیکن آینده دار را به تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان کشور تحویل داده‌اند اما موانعی سبب شد تا قم هرگز در فوتبال بانوان صاحب نماینده در لیگ‌های کشوری نباشد.

مروارید نصر، حدیثه قره بگلو و فاطمه سادات موسوی سه چهره نامدار فوتسال قم در رده سنی نوجوانان هستند که در ترکیب تیم ملی فوتبال دختران نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی چین حضور داشتند و به نظر می‌رسد با انجام اقداماتی چون راه‌اندازی مدرسه فوتبال دختران در قم، تعداد بازیکنان مستعد و جوان قمی در تیم‌های ملی فوتبال بانوان در آینده افزایش یابد.

ماهان تندیس و صعود به لیگ بر‌تر در نخستین حضور

تیم فوتبال بانوان ماهان تندیس قم با کسب برتری برابر دادگر جیرفت به مسابقات فوتبال لیگ بر‌تر بانوان کشور صعود کرد تا در نخستین حضورش در لیگ دسته اول بانوان ایران، لیگ برتری شود.

ماهان تندیس با پیروزی برابر دادگر جیرفت راهی لیگ بر‌تر در سال ۹۳ شد و موجی از امید را در دل اهالی ورزش قم ایجاد کرد در حالی که گذشت زمان نشان داد، امیدهای گذشته می‌تواند به سادگی بر باد برود.

نماینده قم در لیگ دسته اول تمام بازی‌هایش را برد و با ترکیبی از بومی‌ها و غیر بومی‌ها جشن صعودش را در ورزشگاه یادگار امام (ره) قم برپا کرد.

زهره اسکندری، مونا عبداللهی، فرشته بابایی، آزاده قمری، نسرین اکبری، الهه محمدی، رضوان مرادی، فاطمه بادران، زهرا فتاحی، شادی بهرامی، سمیه رمضانی، آرزو رنجبر، فریده موسوی تبریزی، عاطفه فرهنگیان، عارفه فردوسی‌پور، آزاده رسولی، معصومه دین‌محمدی، طاهره کتابی، اعظم محمود لو، فهیمه عباسی فرد، فاطمه کلایی، زهرا نیک و زهرا مختاری بازیکنان تیمی را تشکیل دادند که راهی لیگ بر‌تر شد.

تغییر موضع باشگاه در مورد تیمداری در فوتبال بانوان

اواخر خرداد ماه بود که امیر جلالی مدیر عامل باشگاه ماهان تندیس در نشستی خبری در مورد وضعیت تیمداری در لیگ بر‌تر فوتسال مردم ف گریزی هم به وضعیت تیم فوتبال بانوان باشگاه زد و در کمال ناباوری اعلام کرد که ماهان برنامه‌ای برای شرکت در لیگ بر‌تر فوتبال ندارد.

این خبر به معنای آن بود که پس از یک فصل حضور در فوتبال بانوان، به فعالیت این رشته در باشگاه ماهان تندیس خاتمه داده می‌شود و آن‌ها تصمیم گرفته‌اند مثل بخش مردان، در بخش زنان هم وارد کار فوتسال شوند.

به نظر می‌رسد سیاست تمرکز بر رشته فوتسال در باشگاه ماهان تندیس سبب لغو حضور فوتبال ماهان تندیس در لیگ بر‌تر بانوان شده است اما بدون شک این سیاست، فوتبال متحول شده بانوان قم را که می‌رفت اسم و رسمی برای خود دست و پا کند، بار دیگر به نقطه آغاز راه بر می‌گرداند.

تیم فوتسال بانوان آبادگران نیز سال گذشته در بخش فوتسال بانوان عملکرد دلپذیری داشت و توانست به لیگ دسته اول بانوان کشور صعود کند اما با خرید امتیاز یک تیم لیگ برتری از سوی باشگاه ماهان تندیس مشخص نیست آبادگران برای فعالیت در بخش بانوان چه تصمیمی اتخاذ می کند.

با حضور ماهان تندیس در لیگ بر‌تر بانوان، استان قم برای نخستین بار در لیگ بر‌تر فوتسال بانوان قم شرکت می‌کند و شرایط برای رشد فوتسال در بین بانوان قمی بیشتر فراهم می‌شود البته فوتسال بانوان قم پیش از این و قبل از ظهور پدیده‎ای به نام آبادگران و صعود این تیم به دسته اول، در لیگ‌های پایین بانوان کشور حضور جسته و گریخته‌ای داشته است.

تردیدی نیست که فوتسال بانوان ینز در قم نیازمند حمایت است و اینکه ماهان تندیس بخواهد در فوتسال بانوان فعالیت کند، نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه تصمیمی قابل تقدیر است اما این تصمیم قابل تقدیر، با فدا کردن فوتبال بانوان کمی تلخ شده است.

با این وجود به نظر می‌رسد امیر جلالی یا هر کس دیگری که باعث و بانی این تصمیم باشگاه ماهان تندیس شده، احتمالا دلیل قابل قبولی برای اتخاذ این تصمیم داشته است اما با این وجود، صورت مسئله پاک شدنی نیست و با تعطیل کردن فعالیت تیم بانوان، فوتبال بانوان قم پسرفتی تلخ و عذاب آور را تجربه می‌کند.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcb90b5.rhbsgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما