جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 46129

حرکت پر شتاب چین برای استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی های پاک

قم نيوز : قم نیوز: مسئولان چین روند احداث ۱۰۳ نیروگاه برق زغال سنگ را در این کشور متوقف کرده اند. این در حالی است که ارزش این نیروگاه ها ۶۲ میلیارد دلار است و می توانند میزان زیادی از برق مورد نیاز این کشور را تأمین کنند.
حرکت پر شتاب چین برای استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی های پاک
به گزارش قم نیوز، مسئولان کشور چین اعلام کرده اند که روند تکمیل بیش از ۱۰۰ نیروگاه برق در حال احداث را که نیروی آن ها با استفاده از زغال سنگ تأمین می شود، متوقف کرده اند. اگر روند تکمیل این نیروگاه ها به پایان می رسید، می توانستند ۱۲۰ گیگاوات برق مورد نیاز این کشور را تأمین کنند.

در حال حاضر ۳۰۵ گیگاوات برق مورد نیاز کشور آمریکا نیز از همین طریق تأمین می شود. این تصمیم چین، فضا را برای حرکت این کشور به سمت استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر، فراهم می کند.

البته این تصمیم چین به دلیل آلودگی های بیش از حد هوا در برخی از شهرهای کشور نیست، بلکه در صورت احداث این نیروگاه ها، انرژی برقی که با استفاده از سوخت فسیلی تأمین می شود، از میزان برنامه ریزی شده برای سال های آینده بیشتر می شود و کشوری نیازی به این میزان اضافی ندارد.


طبق برنامه پنج ساله چین برای تأمین انرژی مورد نیاز این کشور، میزان برقی که باید با استفاده از زغال سنگ تأمین شود، باید در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۰۰ گیگاوات برسد که با میزان کنونی تولیدی برق کشور از این طریق که ۹۲۰ گیگاوات در ساعت است، فاصله زیادی دارد؛ اما از سویی دیگر چنانچه روند تکمیل این ۱۰۳ نیروگاه در حال احداث به پایان برسد، میزان برقی که با استفاده از زغال سنگ تأمین می شود، به ۱۲۵۰ گیگاوات می رسد که مازاد بر مصرف است. به همین دلیل دولت چین روند احداث این ۱۰۳ نیروگاه جدید را به پایان رسانیده است.

سازمان ملی مدیریت ملی این کشور، این هفته با صدور فرمانی، دستور توقف ساخت ۱۸ نیروگاه برق زغال سنگ را متوقف کرد. این سازمان در سال گذشته نیز دستور ساخت ۹۵ نیروگاه برق زغال سنگ دیگر را صادر کرد.

این نیروگاه ها در ۱۳ استان کشور چین در حال احداث هستند و ارزش مالی آن ها هم ۶۲ میلیارد دلار است. از سویی دیگر با متوقف کردن روند ساخت این نیروگاه ها، فرصت تولید ۱۲۰ گیگاوات برق از بین می رود که قرار بود ۵۴ گیگاوات از این میزان توسط نیروگاه هایی که قبلا در حال احداث بود، تأمین شود.

درست است که توقف روند احداث این نیروگاه ها، ضربه سنگینی به اقتصاد چین می زند؛ اما تولید انرژی برق مازاد بر میزان برنامه ریزی شده، نیز کار درستی نیست.

به هر حال طرفداران محیط زیست کشور چین، از این اقدام استقبال کرده اند. به طور کلی طرفداران محیط زیست از هر طرحی که باعث کاهش میزان مصرف زغال سنگ شود، استقبال می کنند؛ زیرا این سوخت فسیلی بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند.

مسئولان دفتر صلح سبز معتقدند با وجود اینکه فرآیند متوقف کردن روند ساخت نیروگاه های برق زغال سنگ، زمان زیادی می طلبد و هزینه زیادی نیز دارد، اما تکمیل این پروژه ها نیز زمان و هزینه بیشتری می طلبد.

با وجود اینکه چین به دلیل توجه نکردن به میزان بالای تولید گاز دی اکسید کربن در این کشور، مورد انتقاد گرفته است و از سویی دیگر نیز بحران آلودگی در بخش هایی از این کشور، بسیار جدی است، اما با این حال بیشترین سرمایه گذاری را در میان سایر کشورها برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر انجام داده است.

با وجود اینکه چین استفاده از سوخت زغال سنگ را به طور کامل متوقف نکرده است؛ اما با استفاده از انرژی های تجدید پذیر در سال ۲۰۱۵، موفق شد در حدود ۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را با استفاده از انرژی های تجدید پذیر تأمین کند. تنها در سال ۲۰۱۵ در حدود ۲۰،۰۰۰ توربین بادی جدید در این کشور نصب شد.

یکی از محققان دفتر صلح سبز اذعان کرد که چین برای فاصله گرفتن از مصرف سوخت فسیلی و حرکت به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، هنوز باید راه زیادی را طی کند؛ اما این کشور در چند سال اخیر گام های بزرگی در راستای تحقق این هدف برداشته است.

با وجود اینکه دستور توقف ساخت این ۱۰۳ نیروگاه توسط یک سازمان ملی صادر شده است؛ اما برخی معتقدند که ممکن است برخی از مقامات استان هایی که این نیروگاه ها در حال احداث در آن ها بودند، در برابر این دستور مقاومت کنند؛ زیرا هم ارزش این نیروگاه ها میلیاردها دلار است و هم تعداد زیادی از نیروهای انسانی با این دستور بیکار می شوند. پیش بینی می شود مقابله با این افراد دشوار باشد.

اما برخی دیگر معتقدند که در حدود ۱۰ سال است که برخی از این نیروگاه ها در حال تکمیل شدن هستند و اکنون زمان متوقف کردن این پروژه ها است.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcb98ba.rhb05piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما