دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : 32179
قم نگار گزارش می‌دهد

احتیاط ابزار کارآمد در برقراری ارتباط با روباه پیر/ انگلیس، مردود ملت ایران است

قم نيوز : قم نگار: اگر ملت ایران، بغض و نفرت از دولت انگلیس را از دل خود پاک نکرده باشد و پاک نکند، حق دارد و به نظر هر عاقلى هم، حق با ملت ایران است. کارى که انگلیسی‌ها با مردم ایران کردند و بلایى که بر سرِ این ملت آوردند، هیچ‏‌ وقت از یاد‌ها نخواهد رفت.
احتیاط ابزار کارآمد در برقراری ارتباط با روباه پیر/ انگلیس، مردود ملت ایران است
به گزارش قم نگار، «پس از ۴ سال تعطیلی، سفارت کشور انگلیس در تهران بازگشایی شد.» این خبری بود که امروز در رسانه های نه تنها ایران که در رسانه های جهان منتشر شد، این در حالی است که اقشار مختلف مردم ایران نسبت به این موضوع انتقاد دارند از همین رو این اقدام تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت.

سفارت انگلیس در سال ۲۰۱۱ و پس از اعتراضاتی که در تهران به دلیل تحریم‌های گسترده این کشور علیه ایران و نقش آفرینی در ترور دانشمندان ایرانی صورت گرفت، تعطیل شد، در همان زمان بود که مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده واحده‌ای در سال ۹۰ به دلیل اتخاذ سیاست‌های خصمانه علیه ایران دولت را موظف کرد سطح روابط سیاسی و اقتصادی خود را به پایین‌ترین حد ممکن با انگلیس در آورد.

هاموند که امروز وارد تهران شده، اولین وزیر خارجه انگلیس از سال ۲۰۰۳ است که مستقیما به سفارت رفت و در مراسمی رسمی این ساختمان را بازگشایی کرد.

وزیر خارجه انگلیس: محدودیتی در روابط ایران و بریتانیا وجود ندارد
وزیر خارجه انگلیس که در این مراسم حضور داشت تصریح کرد: محدودیتی در روابط ایران و بریتانیا وجود ندارد، هرچند ممکن است آن‌ها در همه موضوعات اشتراک نظر نداشته باشند.

فیلیپ هاموند پیش از ترک لندن ابراز امیدواری کرده بود که طرفین طی چند ماه آینده برای تعیین سفیر به توافق برسند و بیان کرده است: «بازگشایی سفارت‌خانه‌های ما گامی کلیدی برای توسعه روابط دوجانبه است. در این وضع ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که توافق هسته‌ای موفقیتی است که با برداشتن تحریم‌ها بر گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری همراه است. بریتانیا و ایران باید آماده گفت‌وگو درباره چالش‌های مشترک شامل تروریسم، ثبات منطقه و گسترش داعش در سوریه و عراق و مقابله با مواد مخدر و مهاجرت باشند.»

وزیر خارجه ایران: ما سفارت انگلیس را نبستیم

در این میان محمدجواد ظریف پس از حضور در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس پاسخ داده است: قرار ما این بود که روابطمان با دنیا به غیر از کشورهای استثنا عادی‌سازی شود، ما سفارت انگلیس را نبستیم و آنان خودشان این کار را کردند.

وزیر امور خارجه تصریح می کند: ما اختلاف نظرهایی با دولت انگلیس داریم و در محیطی تعاملی مبتنی بر چشم باز می توان گفتگو کرد و با روشی جدی و دقیق می توان کارها را پیش برد.

نگاهی به سابقه ذهنی ایرانیان از اقدامات خصمانه انگلیس
بازگشایی سفارت انگلستان در حالی صورت گرفت که اقشار مختلف مردم به این اقدام انتقاد دارند. اما سوال این جاست که چرا این موضع گیری وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال بهترین راه بررسی پیشینه و سابقه ذهنی مردم ایران از اقدامات انگلیس است.

اگر چه عامل اصلی تعطیلی سفارت انگلیس را وقایع سال ۸۸ می دانند اما در طول تاریخ در موارد متعددی رد پای سفارت انگلستان در امور داخلی ایران مشاهده شده است، این در این راستا می توان به

۱- نقش سفارت انگلیس در انحراف جنبش مشروطه

۲- همکاری سفارت بریتانیا در کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹

۳- ممانعت سفارت انگلیس در ملی شدن صنعت نفت ایران

۴- کودتای ۲۸ مرداد و نقش عوامل سفارت انگلیس

۵- نقش سفارت انگلیس در فتنه ۸۸

اشاره کرد.

سخن آخر: احتیاط شرط عقل است
مقام معظم رهبری بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان در سال ۸۸ فرمودند: «... اگر ملت ایران، بغض و نفرت از دولت انگلیس را از دل خود پاک نکرده باشد و پاک نکند، حق دارد و به نظر هر عاقلى هم، حق با ملت ایران است. کارى که انگلیسی‌ها با مردم ایران کردند و بلایى که بر سرِ این ملت آوردند، هیچ‏‌ وقت از یاد‌ها نخواهد رفت. اینان که امروز در گوشه‏‌اى از دنیا نشسته‏‌اند و علیه ملت و دولت ایران حرف‌هاى مغرضانه و بى‏‌محتوا مى‏‌زنند، یادشان رفته است که این دولت ظالم با ملت ایران چه کرد».

حال با بازگشایی مجدد سفارت انگلستان و با توجه به سابقه ذهنی مردم ایران از اقدامات خصمانه روباه پیر انتظار می رود که مسئولان بیش از پیش بر نوع و سطح روابط براساس قانون اساسی کشور با انگلستان توجه داشته باشند و همواره برخورد و روابط محتاطانه خود را با کشوری که بارها در نظر پیش مردم مردود شده اند را رعایت کند که دیگر تجربیات تلخ گذشته تکرار نشود.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcb98bf.rhb5zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

علی
نظرآقا هرچی باشه برای ما محترمه