چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : 32999
قم نگار گزارش می‌دهد؛

بلوار مرجعیت گره گشای بن بست پردیسان/ بلواری که تابلو استان می‌شود

قم نيوز : قم نگار: بلوار مرجعیت از جمله پروژه‌های بزرگ شهرقم است که می‌تواند گره کور ترافیک بلوار الغدیر را باز کند و راهی باشد برای رهایی پردیسان از بن بستی که در آن گرفتار شده است.
بلوار مرجعیت گره گشای بن بست پردیسان/ بلواری که تابلو استان می‌شود
به گزارش قم نگار، بلوار مرجعیت از جمله پروژه‌های بزرگ شهرقم است که می‌تواند گره کور ترافیک بلوار الغدیر را باز کند و راهی باشد برای رهایی پردیسان از بن بستی که در آن گرفتار شده است.
بلوار مرجعیت که خیابان جمهوری را به پردیسان متصل می‌کند و از طرفی دیگر به بلوار امام علی (ع) در منطقه دو متصل می‌شود و قسمتی از این بلوار که از سه‌راه انسجام تا پردیسان ادامه دارد را به نام بلوار مرجعیت نام‌گذاری کرده‌اند.
افزایش مسیرهای دسترسی به پردیسان و بالعکس که باعث کاهش زمان سفر و سهولت تردد به شهرک‌های قدس، مهدیه و پردیسان می‌شود از عوامل اصلی احداث این بلوار بوده است.
در ابتدای شروع این پروژه اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال برای هزینه‌های این پروژه برآورد شد که این رقم بدون احتساب معارض‌های ملکی، فضای سبز و زیباسازی بوده است.
بلواری که ۹ و نیم کیلومتر طول و صد مترمربع عرض دارد و به عنوان یکی از بلند‌ترین بلوارهای استان قم محسوب می‌شود که معارض‌های موجود و تملکات به خصوص شهرک مهدیه که در مسیراحداث این پروژه وجود دارد مقداری از سرعت اجرای آن را گرفته است.

بلوارکه دوست دارد محیط زیست است
پروژه بلوار مرجعیت که مسیرهای تندرو، کندرو و دوچرخه درآن تعبیه‌شده است؛ پروژه‌ای است که علاوه بر از بین بردن ترافیک سنگین بلوار الغدیر کاهش آلودگی هوای شهر را هم در پی خواهد داشت.
دسترسی پردیسان به هسته مرکزی شهر یکی از مهم‌ترین اهداف احداث این بلوار است که در این راستا ترافیک بلوار غدیر، بلوار محمدامین (ص) بلوار زنبیل آباد و میدان ارتش به حد چشمگیری کاهش می‌یابد.
پروژه‌ای که شهرداری قول بهره برداری آن را تا پایان سال ۹۴ داده است و به گفته شهردار قم: پروژه بزرگ مرجعیت نیز با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت است و فاز اول و دوم آن امسال به بهره برداری می‌رسد.
در میان پروژه‌های نیمه تمام شهرداری قم که با وقفه‌های بعضا سالانه مواجه بوده است، پروژه مرجعیت روند قابل قبولی دارد و پیمانکار آنکه بنیاد مسکن است کار را با ریتم قابل قبولی به جلو می‌برد.

پیشرفت ۴۳ درصدی بلوار مرجعیت
به گفته معاون شهرسازی شهرداری قم: این پروژه با پیشرفت ۴۳ درصدی همراه بوده است و فاز اول و دوم این بلوار تا ابتدای سال ۹۵ به بهره برداری می‌رسد و فاز سوم این پروژه هم تا نیمه اول سال ۹۵ احداث خواهد شد.
قاری قرآن ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: سه میدان در طول این بلوار موقتا به صورت می‌دن احداث خواهد شد که بعدا به صورت تقاطع غیر همسطح احداث خواهدشد.
بدهی‌های شهرداری ورفت و آمده شهردار سابق و شهردار جدید در روند اجرای این پروژه‌های نیمه تمام شهرداری قم وقفه ایجاد کرد که پروژهٔ بلوار مرجعیت هم از این دست پروژه‌ها مستثنی نیست.
اما در میان همه پروژه‌های نیمه تمام شهرداری قم بلوار مرجعیت از وضعیت بهتری برخوردار است و بنا بر تعبیر شهردار با شادابی به جلو می‌رود؛ اما در این میان زمین‌های شهرک مهدیه معارض این پروژه بوده است و هر چه زود‌تر باید تکلیف واگذاری این زمین‌ها به شهرداری مشخص شود تا در روند اجرای پروژه خللی وارد نشود.
غلامرضا صالحی مدیر کل بنیاد مسکن که پیمانکاری این پروژه را بر عهده دارد نیز رون اجرای پروژه را قابل قبول ارزیابی می‌کند و کمبود ماشین آلات را یکی از مشکلات پروژه و عاملی در کاهش سرعت اجرای پروژه ارزیابی می‌کند.

تزریق جان دوباره به کالبد سرد پروژه‌های نیمه تمام

بدهی و رفت و آمدهای شهرداری قم در حالی پروژه‌های شهری را به تعویق انداخته بود که هر کدام از این پروژه‌ها قرار بود که آسایش مردم را فراهم کنند و حالا نه تنها آسایش را بدر پی نداشتند بلکه در عبور و مرور درون شهری مشکلات بسیاری را برای مردم رقم زده و به نوعی آسایش آن‌ها را سلب کردند.
حالا اما تقریبا با حل و فصل شدن وضوع بدهی شهردای به وسیله واگذاری زمین به طلبکاران شهرداری جان تازه‌ای به پروژه‌ها ی نیمه تمام بخشیده شده است که پروزه بلوار مرجعیت هم از این دسته مستثنی نیست، پروژه‌ای که شهردار از جهت پیمانکار نگرانی‌ای ندارد و در صورت تامین اعتبار توسط شهرداری پیمانکار پروزه را در زمان مقرر تحویل خواهد داد.
پروژه‌ای که هر چه سریع‌تر بهره برداری آن به نفع مردم قم و به ویژه مردم پردیسان بوده و ترافیک‌های سنگین بلوار غدیر و در نتیجه تهدید جان هزارن نفر در این بلوار را شاهد نخواهیم بود.
بلوار مرجعیت علاوه بر حل معضل ارتباطی این منطقه و کمک به روان شدن ترافیک و صرفه جویی در وقت می‌تواند به عنوان تابلو استان قم به عنوان پایتخت جهان شیعه محسوب شود.
به گفته علیرضا قاری قرآن: از برنامه‌های این پروژه عملیات ایجاد فضای سبز در دو طرف این بلواراست، اتفاقی که باعث می‌شود که مردم بتوانند علاوه بر راحتی درعبور و مرور از منظره زیبایی برخوردار شده و با توجه به عبور ترویست و زائر از این مسیر تصویری زیبا در ذهن مسافران ایجاد شده و به جذب گردشگر کمک کند و از طرف دیگر از آلودگی هوا نیز جلوگیری کند.
حالا باید ماند و دید با راه افتادن دو فاز اول این پروژه چه باری از دوش حمل و نقل استان کم شده وآیا می‌تواند پردیسان را از بن بستی که در آن گرفتار شده آزاد کرده و زندگی راحت تری را برای مدم قم به خصوص اهالی پردیسان رقم بزند.
وجیهه غلامحسین زاده
انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcb99bf.rhb59piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

سینا
متاسفانه عدم همکاری شهرک مهدیه که وابسته به روحانیت گرانقدر میباشد برای مردم قم به الاخص مردم شریف پردیسان که هر روزه به علت ترافیک و دوری مسیر باید از وقت و سرمایه خود بگذرد قابل قبول نیست .
چرا نباید روحانیت که همواره در کنار مردم بوده بخشی از زمینهای بی استفاده خود را که در اصل متالق به مردم است در این راه به شهر داری واگذار کند .