چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 37309
گزارش/

ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی در قم/ خلاقیت‌هایی که نادیده گرفته می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: توسعه فضای سایبری و دانش فناوری اطلاعات، شرایط جدیدی را پیش روی افرادی گذاشته که از خلاقیت و ایده‌های نو برخوردارند.
ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی در قم/ خلاقیت‌هایی که نادیده گرفته می‌شود
به گزارش قم نیوز، توسعه فضای سایبری و دانش فناوری اطلاعات، شرایط جدیدی را پیش روی افرادی گذاشته که از خلاقیت و ایده‌های نو برخوردارند. ایده‌هایی که شاید در صورت نبود فضای مجازی هرگز به ذهن خطور نمی‌کرد. ایجاد کسب و کارهای اینترنتی و به نوعی تجارت الکترونیک موضوعی است که امروز به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر توجه اغلب صاحبان شرکت‌های دولتی و خصوصی به سوی کسب و کارهای اینترنتی جلب شده است و مدیران از این ابزار برای گسترش تبلیغات و بازاریابی خود استفاده می‌کنند و در سطح جامعه نیز روز به روز به آمار علاقمندان به کسب و کارهای اینترنتی افزوده می‌شود. در مقابل نیز سهم مردم در توسعه و گسترش این شیوه کاری قابل توجه است و در واقع این مخاطبان و مصرف‌کنندگان هستند که با استقبال از این نوع کار به توسعه آن کمک می‌کنند. طبق آمار سالیانه خریدهای اینترنتی در کشور ما از سوی مردم ۶۰ درصد افزایش یافته است که می‌تواند نشانه موفقیت این عرصه باشد. البته این میزان در حالی است که هنوز فرهنگ خرید اینترنتی در ایران نهادینه نشده و با فرهنگ‌سازی می‌توان به ارتقاء این درصد امیدوار بود.

در واقع فروش‌های اینترنتی نسبت به سایر شیوه‌های فروش کالا از تخفیف‌های قابل توجهی برخوردارند و همچنین کالا به دلیل نبود واسطه و دلالان با قیمتی مناسب‌تر عرضه می‌شود و همین می‌تواند انگیزه‌ خرید را برای خریداران ایجاد کند. وقتی خریدها از طریق اینترنت و تنها با فشردن یک دکمه از منزل صورت گیرد دیگر نیازی به حضور در خیابان‌ها و بازارهای پرتردد نیست و همین امر به صورت ویژه موجب کنترل و کاهش سطح ترافیک و میزان آلودگی هوا می‌شود. قابل ذکر است که ایجاد کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر افزایش اشتغال و رفع معضلات بیکاری می‌تواند درآمد به صرفه‌تری را هم برای فروشنده و هم خریدار داشته باشد.

با این حساب راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی آن هم در کلان‌شهرهایی همچون تهران، اصفهان، قم که آمار بیکاری در میان جوانان بسیار بالاست و به تبع بیکاری مشکلات اجتماعی به وفور در حال افزایش است یک ضرورت جدی است. خوشبختانه ایجاد کسب و کارهای اینترنتی بیش از آنکه به سرمایه نیاز داشته باشد نیازمند تخصص و مهارت است و همین می‌تواند مهمترین مزیت این نوع از کسب و کار باشد.

محمد عسکری فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه فعالیت در این حوزه نیازمند دانش است نه سرمایه، گفت: علاوه بر دانش آنچه به فعالان در این حوزه می‌تواند کمک شایان توجهی کند تدوین قوانین از سوی دولت است.

وی با بیان اینکه دولت برای حمایت از فعالان این حوزه باید تخفیف‌های مالیاتی را در نظر بگیرد گفت: به واقع شرکت‌هایی که به صورت اینترنتی به کسب و کار پرداخته‌اند در مدت کوتاهی می‌توانند علاوه بر اشتغالزایی فراوان از درآمد بالایی برخوردار شده و در واقع برای دولت کسب درآمد کنند که دریافت مالیات‌های سنگین در ابتدای امر می‌تواند منجر به عدم توسعه این شرکت‌ها شود.

عسکری با اشاره به اینکه این نوع از تجارت کمک شایان توجهی به رشد اقتصاد، کاهش فقر و بیکاری و همچنین رفع آلودگی‌های محیط‌زیست می‌کند، ادامه داد: از این رو باید به توسعه حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی کمک کرد و به تدبیر و چاره‌اندیشی کارشناسانه پرداخت.

وی همچنین رشد این حوزه را گامی در مسیر رسیدن به استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: باید تمام تلاش‌ها به سوی فرهنگ‌سازی در این خصوص باشد.

سعید خان‌محمدی مدرس دانشگاه در حوزه آی تی با بیان اینکه امروزه استفاده از فضای مجازی به اوج خود رسیده است و بسیاری از فعالیت‌ها و تبلیغات از این طریق انجام می‌شود گفت: این امری مثبت است که در صورت بهره‌برداری صحیح از‌ آن می‌توان گره بسیاری از مشکلات جامعه را باز کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی نیازمند زیرساخت‌های لازم و بسترسازی است گفت: در کشور ما زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات روندی مثبت را طی می‌کند که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره برد.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه متناسب با رشد زیرساخت‌های ارتباطی در کشور کسب و کارهای اینترنتی رونق نگرفته است، ادامه داد: دلیل اصلی این مسئله نبود قانون و مقررات حقوقی و نظارتی در این زمینه است.

وی دیگر علت عدم تمایل به حضور در کسب و کار اینترنتی را وجود سودجویان در این حوزه دانست و گفت: برخی افراد در فضای مجازی دست به سوء‌استفاده از کاربران خود می‌زنند که متاسفانه گاه با آنها برخورد قانونی درستی انجام نمی‌شود و همین مسئله مانع ورود بر این بازار پررونق می‌شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه فضای پسابرجام نیز امکان ورود سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه را فراهم آورده است گفت: به این امر هم می‌توان به طور مثبت نگریست و هم آن را تهدید دانست.

وی گفت: در صورتی که از سوی دولت تمهیدات درست اندیشیده شود و در این زمینه به خوبی ورود کنند می‌توان با استفاده از دانش متخصصان خارجی و ورود تکنولوژی از این فرصت نهایت استفاده را برد.

وی قم را دارای ظرفیتی ویژه برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای اینترنتی دانست و بیان کرد: تمام مراکز علمی و حوزوی می‌توانند با ایجاد بازارهای الکترونیکی جدیدترین محصولات خود را تبلیغ و عرضه کرده و تمام دنیا را با علوم روز خود آشنا کنند.

وحید عبدالهی از فعالان حوزه اقتصاد حل مشکلات اقتصادی را در گروی توسعه کسب و کارهای اینترنتی عنوان کرد و گفت: ایده‌پروری و ارائه ایده‌های نو و جدید موجب موفقیت ورودکنندگان به این حرفه می‌شود.

وی با بیان اینکه شکل‌دهی به ایده‌های نو در این حرفه امکان پذیر است افزود: علاوه بر داشتن ایده‌های نو آگاهی به قوانین این نوع کار الزامی است چراکه فروش برخی از اجناس به صورت اینترنتی جایز نیست.

عبدالهی با بیان اینکه برخی از کارشناسان بر این باورند که گستردگی بازار ایران موجب موفقیت فعالان در این حوزه می‌شود، گفت: بی شک طی دو دهه آینده ایران جزو موفق‌ترین بازارهای اینترنتی است.

وی موفقیت در این بازار را نیازمند حمایت و پشتیبانی از سوی دولت و دیگر مراکز خواند و گفت: باید سمینارها و دوره‌های آموزشی نحوه کسب و کار اینترنتی به صورت مرتب برگزار شود و آگاهی‌ها و اطلاعات لازم برای فعالیت در این حوزه توسط کارشناسان و اساتید در اختیار علاقه‌مندان به این حرفه قرار گیرد.

با این حساب باید گفت که کسب و کارهای اینترنتی و در واقع بازار الکترونیکی از جمله حرفه‌هایی است که تاکنون نتوانسته در بازار ایران جای خود را به خوبی باز کند در حالیکه می‌تواند از سودآوری و درآمدزایی بالایی برخوردار باشد و از بسیاری مشکلات موجود در جامعه بکاهد.

گاه برخی بی‌قانونی‌ها بسیاری از فعالان در این حوزه را کنار زده و سنگ پیش پای آنها قرار داده است. باید دانست که موفقیت در هر حوزه‌ای ابتدا نیازمند دانش و مهارت است سپس قانون مداری و حمایت و پشتیبانی از آن حوزه می‌تواند مسیر توسعه و موفقیت را فراهم آورد. اکنون نیز باید به حوزه کسب و کارهای اینترنتی نگاه ویژه‌ای شود و افراد بیکار اما دارای دانش و مهارت را به حرکت به سوی این بازار سوق داد. باید باور داشته باشم که موفقیت در هر حوزه‌ای بسته به اراده و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام امر است و بی‌شک استان قم نیز ظرفیت توسعه کسب و کارهای اینترنتی را به خوبی داراست و می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت علمی موجود در این استان قدمی نو در این زمینه برداشت.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb9fbf.rhbzgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما