چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : 26059

کنسرسیوم رسانه ای نیاز امروز قم است

قم نيوز : قم نیوز: معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر ضرورت افزایش فهم و انجام کار مشترک رسانه ای در استان قم گفت: تشکیل کنسرسیوم رسانه ای از نیازهای رسانه های امروز این استان است.
کنسرسیوم رسانه ای نیاز امروز قم است
به گزارش قم نیوز، ˈمهدی توکلیانˈ روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم،گفت: فعالان رسانه ای باید بدانند که در دنیای امروز، انجام کار مشترک میان دو یا چند رسانه در موضوعات خاص، یک کار حرفه ای و دارای برد بسیار بالاتری از کارهای فردی و پراکنده است.

وی گفت: رسانه های استان می توانند بصورت یک کنسرسیوم رسانه ای، به موضوعات مورد توافق و در راستای منافع استان، ورود مشترک داشته و تاثیرگذاری قابل توجهی در حل مشکلات قم داشته باشند.

توکلیان با بیان این که برخی از فعالان رسانه ای، تعریفی درست از مقوله رقابت میان رسانه ای، ندارند گفت: بسیاری از رقابت های موجود کاذب و عملا فاقد تاثیر بیرونی است، به همین دلیل باید به سمت همکاری پیش رفت.



* مطالبه گری، امری مهم که جدی گرفته نمی شود

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، مطالبه گری رسانه ها از مسوولان و پیگیری وعده ها و قول های مدیران را یکی از مهمترین وظایف یک رسانه دانست و گفت: متاسفانه از این جهت ضعف بسیار زیادی در استان وجود دارد.

توکلیان گفت: متاسفانه بعضا مشاهده می شود که رابطه میان برخی رسانه ها با برخی مجموعه ها و مدیران، به جای مطالبه گری، به تعریف و تمجید یک سویه تنزل یافته است.

وی اظهار کرد: رسانه های استان باید بحث مطالبه گری را جدی بگیرند و پیگیر وعده هایی که در زمینه های مختلف از سوی مسوولان داده می شود، باشند و بر عملکرد مدیران نظارت جدی تری داشته باشند.

وی گفت: رسانه ها با رویکرد مطالبه گری، ظرفیت پاسخگو بودن را در مسوولان بالا ببرند و مسوولان استانی نیز باید روحیه نقدپذیری و پاسخگویی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها پل ارتباطی بین مردم و مسوولان هستند، خاطرنشان کرد: ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی دولت و بعنوان یک بازوی توانمند رسانه ای، باید در دیده بانی و مطالبه گری، پیشتاز باشد.



* خبرهای فرا استانی فراملی قم، به خوبی دیده نمی شود

توکلیان با اشاره به ویژگی های استان قم اظهار کرد: قم خاستگاه بین المللی خبر است اما متاسفانه بازتاب خبرهای استان در رسانه های مختلف کشوری ضعیف است.

وی گفت: بسیاری از خبرهای قم فرا استانی و یا فراملی است و ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی کشور می تواند این امر را در سطح رسانه های کشور تبیین و نهادینه کند.



*ضرورت ورود رسانه های تاثیرگذار به فضای مجازی

توکلیان با اشاره به ویژگی های فضا و شبکه های مجازی اظهار کرد: هفت میلیارد مشترک تلفن همراه در سطح جهان داریم و به تعبیر استادان علوم ارتباطات بحث خبر از تلکس خبرگزاری ها به تلفن های همراه رسیده و امروز با جهان بدون مرز و ارتباطات تیپ ۲ و تیپ ۳ سر و کار داریم و باید خود را برای عرصه های جدید آماده کنیم.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: نیازمند دوره های آموزشی به منظور آگاه سازی اقشار مختلف مردم در رابطه با نرم افزارهای تلفن همراه هستیم تا ضمن آموزش نحوه استفاده از امکانات مختلف آن، آسیب ها و زیان های آن نیز به جوانان و خانواده ها ارائه شود.

توکلیان با بیان اینکه در قم از شهرهای مختلف ایران و حتی از کشورهای گوناگون جهان شهروند داریم، اظهار کرد: در حوزه فرهنگ عمومی استان نیز نیازمند یاری و همکاری رسانه هایی نظیر ایرنا هستیم.

وی با اشاره به اینکه بدون رسانه نمی توان در مباحث فرهنگ ملی، اعتقادی، شهروندی و غیره کاری انجام داد، خاطر نشان کرد: نشریه ای که به نحو مطلوب پاسخگوی نیازهای استان قم باشد و بتواند به مجاوران و زائران حرم مطهر بانوی کریمه اهل بیت (س) خدمت کند، نداریم.

وی با بیان اینکه مساله اقتصادِ فرهنگ و هنر در حوزه رسانه شکل نگرفته است و باید روی آن کار شود، خاطر نشان کرد: سالانه ۲۰ میلیون زائر به این استان سفر می کنند و از سویی دیگر شهرک های صنعتی گوناگون با دارا بودن کارخانه های صنعتی از دیگر توانمندی های موجود در این حوزه است اما رسانه ها و نشریات، بهره ای از این ظرفیت عظیم، برای کار حرفه ای بهتر ندارند.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پایان سخنانش با تبریک روز خبرنگار بر ضرورت تعامل میان رسانه ها و حفظ شان و جایگاه روزنامه نگاران در سطح استان تاکید کرد.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم نیز در این دیدار با تشریح سیاست های جدید ایرنا، آمادگی این رسانه برای تعامل هر چه بهتر با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و طیف گسترده رسانه در قم به منظور ارتقای کمی و کیفی کار خبر در استان اعلام کرد

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcb9gb5.rhb0spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما