چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : 49009
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه خبر داد

خیز حوزه علمیه قم و لبنان برای تعاملات علمی و فرهنگی

درخواست از علمای قم برای رونق دروس خارج حوزه لبنان
قم نيوز : قم نيوز: حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری دستاوردهای سفر هیئت حوزوی ایران به لبنان را تشریح کرد.
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه خبر داد
خیز حوزه علمیه قم و لبنان برای تعاملات علمی و فرهنگی/ درخواست از علمای قم برای رونق دروس خارج حوزه لبنان
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه خبر داد خیز حوزه علمیه قم و لبنان برای تعاملات علمی و فرهنگی/ درخواست از علمای قم برای رونق دروس خارج حوزه لبنان

به گزارش قم نيوز، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه گفت: سفر به کشور لبنان، نخستین سفر بنده در مسئولیت مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بوده که به اتفاق حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب، مدیر دفتر بین الملل این مرکز انجام پذیرفته و در آن چند هدف کلی تعقیب شد.

*اهداف سفر

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به اهداف این سفر، اظهار داشت: ارتباط با حوزه های علمیه شیعی و مدیران و اساتید آن و همچنین بررسی راهکارهای گسترش تعامل و ارتباط میان حوزه های علمیه ایران و لبنان، از اهداف این سفر بود.

وی ابراز داشت: ارتباط با علمای اهل سنت و مؤسسات و مراکز علمی و تشکل های علمایی آنان از دیگر اهداف این سفر بود که توفیقات خوبی به دست آمد و راه های گسترش ارتباط میان حوزه علمیه قم و عالمان اهل سنت لبنان بررسی و گفتگوهایی در این زمینه انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان ساخت: در بخش دیگری از این سفر، به دنبال شناخت ظرفیت های بین الادیانی کشور لبنان بودیم که در این زمینه ملاقات ها و بررسی هایی انجام پذیرفت تا بتوان این ارتباطات را میان دو کشور ایران و لبنان محقق نمود.

*اعزام طلاب زبان دان حوزه علمیه قم به لبنانحجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ادامه گفت: هدف دیگر از سفر به لبنان، بررسی راهکارهای تقویت سطح زبان حوزویان و برگزاری دوره های تکمیلی زبان در کشور لبنان بوده که در این راستا با برخی از مراکز و مؤسسات به توافق رسیده تا با گزینش و شناسایی طلابی که سطح قابل قبولی دارند، این عزیزان را اعزام نماییم.

*انجام بیش از 35 ملاقات و بازدید در سفر سه روزه

وی گفت: در این سفر 3 روزه قریب به 20 ملاقات و بیش از 15 بازدید از مراکز و مجموعه های لبنانی داشته ایم که بخشی از این ملاقات ها با مدیران حوزه های علمیه لبنان و نماینده جامعه المصطفی بود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه یادآور شد: دیدار با تعدادی از اساتید سطح عالی و مدرسان درس خارج، نشست با سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری چندین جلسه با مسئولان تجمع علمای اسلامی، نشست با مسئولان دانشکده الدعوه الاسلامیه وابسته به مرحوم شیخ عبدالناصر جبری، دیدار با مسئولان جبهه العمل الاسلامی از تشکل های معتبر کشور لبنان به ریاست دکتر زهیر جعید، نشست با مسئولان اتحادیه علمای مقاومت لبنان، نشست با بزرگان شیعه لبنان از جمله شیخ یزبک، عفیف نابلسی، شیخ حسین شحاته، آیت الله دماوندی و ... از دیگر فعالیت ها و ملاقات های این ماموریت سه روزه بود.

*وجود 30 حوزه علمیه در لبنان

وی به سابقه تاریخی حوزه های علمیه لبنان اشاره کرد و گفت: حوزه  تاريخي جبل عامل در دوره اي حوزه پيشرو و مرجع به شمار مي رفت و عليرغم اين كه در سده هاي اخير دچار ضعف هايي شده بود اما  در خلال دهه هاي اخير و به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران روند رو به رشد خود را اغاز كرده و امروز برخوردار از حوزه هايي با نشاط و فعال و بالنده است و اميد است به زودي به رونق و جايگاه فاخر تاريخي خود برگردد.

وی ابراز داشت: در حال حاضر حدود 30 مدرسه علمیه رسمی شیعی در این کشور وجود دارد که صدها طلبه علوم دینی در آن مشغول به تحصیل بوده و از رونق و نشاط تحصیلی خوبی برخوردار است.

* ساختار حوزه های علمیه لبنانحجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری  در دیدار علمای لبنان

وی به ساختار حوزه های علمیه لبنان اشاره و تصریح کرد: در این کشور چندین تشکل علمایی وجود دارد که هر کدام امتداد حوزوی خاص خود را داشته و مدارس نیز نظر خود را دارند و میان آنان هماهنگی های لازم وجود دارد؛ اما تشکیلات و ساختار منسجمی همانند حوزه های علمیه ایران ندارند.

*درخواست از حوزه علمیه قم

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در پاسخ به این سئوال که در دیدارهای خود چه سخنان و مطالبی میان هیأت ایرانی و علمای لبنانی بیان شد؟، اظهار داشت: آن چیزی که از سوی بزرگان حوزه علمیه لبنان مطرح شد، تقاضا و استقبال برای حضور گسترده تر اساتید حوزه علمیه قم در لبنان و تعامل بهتر میان حوزه علمیه قم و لبنان بود.

وی ادامه داد: تبادل طلاب و اساتید میان دو کشور، حضور مراجع و اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم برای تدریس کوتاه مدت و بلندمدت در این کشور و ... از درخواست های جدی بزرگان حوزه لبنان بود و با وجود آنکه از گذشته ارتباطات خوبی بین حوزه های این دو کشور وجود داشت؛ اما در این سفر درخواست حضوری نظام مندتر و جامع تر از یکدیگر داشتند.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: نمایندگی جامعه المصطفی برای ساماندهی حوزه های علمیه لبنان نقش خوبی ایفا کرده است؛ اما این تقاضا وجود داشت که خود حوزه علمیه قم به شکل مستقل تر و منسجم تر در حوزه علمیه لبنان ایفای نقش داشته و مکمل نقش جامعه المصطفی در این کشور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ارتباط میان حوزه های علمیه و علمای شیعه و اهل سنت لبنان را خوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر تعداد شیعیان و اهل سنت و حوزه های علمیه آنان نسبت به هم برابر است و در سطح علما نیز ارتباط مناسبی میان آنان برقرار می باشد؛ شاهد مثال این مسئله، تجمع علمای مسلمان لبنان است که از قدیمی ترین و موفق ترین تجمع ها بوده و در همایش های بین المللی گوناگون از آنان تقدیر و تجلیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان ساخت: شاهد مثال دیگر، اتحادیه علمای جبهه مقاومت لبنان، به ریاست شیخ ماهر حمود از علمای اهل سنت است که همراه با علمای سنی و شیعه از کشورهای گوناگون، اتحادیه ای را در راستای دفاع از فرهنگ مقاومت و تأیید جبهه مقاومت راه اندازی کرده و ارتباطات مناسبی را ایجاد کرده اند.

وی با بیان این مطلب که اختلاف شدید محتوایی میان عالمان شیعه و سنی لبنان وجود ندارد، تصریح کرد: خوشبختانه ارتباط مناسبی میان علمای شیعه و سنی لبنان، حوزه های علمیه آنان و مردم وجود دارد که می تواند به ارتباط و تعامل محتوایی تر، عمیق تر و قوی تر تبدیل گردد.

*جایگاه حزب الله و سید حسن نصرالله

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه از جایگاه حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله سخن به میان آورد و گفت: حزب الله به عنوان جرياني برخاسته از تفكر اسلام ناب  در روند تكاملي خود از جرياني نظامي  به تشكيلاتي سياسي اجتماعي، تبديل شده و امروزه در مستواي اصلي ترين نقش آفرین دولت و حكومت لبنان در همه عرصه هاي اجتماعي، سياسي فرهنگي، نظامي و رسانه اي لبنان قرار دارد و در كليه مناسبات ملي و منطقه اي و حتي بين المللي تأثيري مشهود و فعال داشته و در مناسبات ملی و بین المللی تاثیرگذار است و اميد آن مي رود در آينده فراتر از موفقيت هاي كنوني بتواند نقشي تمدني در ایجاد تمدن نوين اسلامي داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری به جایگاه سید حسن نصرالله در میان مردم و علمای شیعه و سنی لبنان اشاره و اظهار داشت: او به عنوان عالمی دینی، حکیم، سیاستمدار، هوشمند و انسانی خلیق و صادق به حساب می آید که همه اشخاص به حکمت، تدبیر، صداقت و وفاداری وی به مصالح دنیای اسلام و کشور لبنان اذعان دارند.

* گنجینه ای ارزشمند برای تمام دنیای اسلام حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در دیدار علمای لبنان

وی سید حسن نصرالله را گنجینه ای ارزشمند؛ نه تنها برای ملت لبنان که برای تمام دنیای اسلام دانست و گفت: بسیاری از متفکران، دیدگاه او را به دقت و تفصیل دنبال کرده و از وی الهام می گیرند و می توان گفت که حزب الله لبنان از بزرگترین دستاوردهای تفکر اسلام ناب و انقلاب اسلامی ایران بوده که تأثیرات ملی و منطقه ای مشهودی در عرصه های جهانی دارد.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: لبنان در زمینه های گوناگون، کشور برجسته ای است که عدم توجه به ویژگی ها و مختصات لبنان در مناسبات بین المللی، می تواند ما را از بسیاری از ظرفیت ها محروم سازد.

*نظر تحلیل گران نسبت به لبنان

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری یکی از ظرفیت های موجود در لبنان را ظرفیت بالای رسانه ای این کشور عنوان کرد و گفت: برخی تحلیل گران معتقدند لبنان، کشور نیست؛ بلکه یک پیام و رسانه است؛ به نحوی که همه تأثیرگذاران و ذی نفعان منطقه ای، امتداد و جای پای رسانه ای در لبنان دارند و حوزه های علمیه بدون شناخت و بهره گیری مناسب از ظرفیت رسانه ای حوزه علمیه لبنان، نمی توانند به مأموریت خود عمل نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان ساخت: امروز دنیای اسلام در زمینه رسانه با کاستی هایی مواجه است و این کمبودها را می توان با ارتباط و تعامل با لبنان مرتفع ساخت.

*فعالیت رسمی 18 گروه دینی در لبنان با همزیستی مسالمت آمیز

وی ظرفیت های بین الادیانی را از دیگر ظرفیت های موجود در این کشور عنوان و تصریح کرد: امروز 18 گروه دینی به صورت رسمی در این کشور فعالیت داشته و با همزیستی مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کرده و تجربه موفق و مناسبی را از این تعاملات، فراروی بشریت قرار داده اند و این ظرفیت عظیم در بسیاری از کشورها وجود ندارد که با مطالعه و بررسی می تواند الگوی مناسبی در دنیای اسلام باشد.

*محکومیت حمله به منزل شیخ عیسی قاسم در کنفرانس مطبوعاتی

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، یکی از دستاوردهای این سفر را برگزاری چندین جلسه رسانه ای و مطبوعاتی با موضوع محکومیت حمله به منزل شیخ عیسی قاسم عنوان کرد و گفت: با توجه به همزمانی این سفر با هجوم حکومت بحرین به منزل شیخ عیسی قاسم و شهادت چند تن از شیعیان، چندین جلسه مطبوعاتی و رسانه ای برگزار شد که هیأت ایرانی و مدیران حوزه های علمیه لبنان در خلال این جلسات، این حادثه را محکوم کرده و پوشش خبری مناسبی داده شد.

وی بیان داشت: با حضور مسئولان تجمع علمای لبنان، جبهه العمل الاسلامیحجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری و دانشکده الدعوه الاسلامی لبنان نیز مصاحبه های مطبوعاتی انجام پذیرفت و طرفین به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مسئولان مؤسسات بزرگ اسلامی لبنان این حادثه را محکوم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: همچنین «آمادگی طرفین برای گسترش ارتباطات میان حوزه علمیه ایران و لبنان»، «محکومیت حادثه بحرین و دفاع از فلسطین»، «حمایت از اعتصاب غذای زندان های فلسطین از سوی زندانی های مسلمان این کشور»، «تأکید بر ضرورت تقویت وحدت میان دنیای اسلام و پرهیز ازهرگونه اقدامات اختلاف برانگیز؛ به ویژه حرکت های تکفیری و خشونت گرایانه» و ... از دیگر مباحث مطروحه در این مصاحبه های مطبوعاتی بود.

*تعقیب اخبار ایران و تقدیر از انتخابات ایران

وی با بیان این مطلب که اخبار ایران از سوی لبنانی ها دنبال می شد، اظهار داشت: یکی از محورهایی که از سوی علمای لبنان در این دیدارها برجسته بود، تقدیر و تجلیل از انتخابات ایران بود؛ انتخابات در فضای آرام و رقابتی مورد شگفتی همه شخصیت های لبنانی بود و به ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران تبریک می گفتند و موفقیت نظام را در آن می دانستند که توانسته با مشارکت جدی و قابل توجه ملت در فرآیند حکومت شکل بگیرد.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در پاسخ به این سوال که آیا در نشست با مسئولان اتحادیه علمای مقاومت لبنان، مسائل سیاسی نیز مطرح شد؟ ابراز داشت: نکته صریحی که در این دیدار مطرح می شد، آن بود که دنیای اسلام فراتر از اختلافات مذهبی، سیاسی، فرهنگی و ... جبهه ای به نام مقاومت در درون خود شکل داده و رهبری این جبهه متعلق به ایران دانسته و بر رهبری جبهه مقاومت تأکید داشتند.

وی خاطرنشان ساخت: در این دیدار به صراحت بیان می شد ما علمای جبهه مقاومت اعم از شیعه و سنی، قائل هستیم که همه باید دست در دست یکدیگر داده و در برابر جبهه کفر و باطل ایستادگی نماییم و معتقدیم این ندای شیعه نیست که در برابر کفار قد علم کرده است؛ بلکه نگرش اسلام ناب است که در مقابل آنان ایستادگی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری به بیان جمع بندی از این سفر پرداخت و گفت: ما به دنبال آن هستیم که تعامل میان حوزه علمیه قم و حوزه علمیه لبنان را گسترش داده و از ظرفیت های گوناگون دینی و فرهنگی یکدیگر بهره ببریم که در این راستا برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم حوزه های علمیه و متفکرین ایرانی و لبنانی بتوانند با انسجام، همفکری و همدلی، مشکلات و چالش های موجود را برطرف نمایند.
انتهاي پيام / 137

https://qomnews.ir/vdcb9gba.rhb9gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما