شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 31224
قم نیوز گزارش می‌دهد

لیالی قدر را قدر بدانیم/ قم میزبان عاشقان الهی در لیالی قدر

قم نيوز : قم نیوز: قم در لیالی قدر، در هیاهوی گمشده زائران عاشق پیوند خود را با امام عصر مستحکم می‌کند‌.
لیالی قدر را قدر بدانیم/ قم میزبان عاشقان الهی در لیالی قدر
به گزارش قم نیوز، هنوز خود را آنچنان که شایسته مقام والای توست آماده مهمانی باشکوهت نکرده‌ام، هنوز آنگونه که باید مجالی برای گفت‌وگویت نجسته‌ام، با وجود این‌که نیمی از مهمانی‌ات سپری شد هنوز هم دغدغه‌های پیشین ذهن افسرده مرا آزرده می‌کند، با این‌ همه آرزوی دست نیافتنی چگونه با رویی سیاه در شب احیاء به تو رو کنم ؟ مگر می‌شود از این فرصتی که برایم مهیا ساختی و روسفید در نیامدم در سه فرصت اندک بخشش گناهان را بدرقه‌ راهم کنی؟

در این رمضان بیش از هر رمضانی که گذشت تشنه توأم...تشنه گوشه چشمی از نگاه تو...تشنه جرعه‌ای تقدیر خیر از معشوقی که سالیان سال در چنین شبی در شوق کرم و بخشش خداوندی‌اش گریستیم... شبی مبارک که دست‌های زمینیان با دستان آسمان گره می‌خورد و با ندای الغوث الغوث با دل‌های شکسته قرآن به سر راهی برای آغاز دوباره زندگی می‌جویند. دستانی که گویی در تاریکی این شب‌ها و در هیاهوی ندا‌دهندگان الهی گمشده‌ای را می‌جویند. گمشده‌ای که همه ساله در چنین شبی دوستدارانش را وعده حق می‌دهد و عاشقان وصالش با نگاهی ملتمسانه به دنبال نوری روشن از جانب او هستند.

در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان که از آنها به لیالی قدر تعبیر می‌شود مسلمانان امت اسلامی از بزرگترین استان در خطه کشورمان گرفته تا کوچکترین روستا در دورترین نقطه شهر از غم ضربت خوردن مولی الموحدین به سوگ می‌نشینند و با احیا و شب زنده‌داری حزن و اندوهی عظیم سراسر کشور را فرا می‌گیرد.

برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری شب‌های قدر در استان‌های مذهبی کشور از جمله استان قم به‌واسطه وجود اماکن مقدس رنگ‌ و بویی خاص دارد. به ویژه در شبهایی گرانقدر مانند شبهای قدر که در تمام طول سال شبی به منزلت والای آن یافت نشده و ذره‌ای عمل خیر در این شب‌ها بی پاداش نمی‌ماند.

احساس حضور متعالی امام عصر(ع) در این شهر که نقطه ظهورگاه ایشان است و بارگاه عظیم حضرت معصومه با فرارسیدن این لحظه‌های سرنوشت ساز، دوچندان می‌شود و در شب احیای دل این شهر میزبان شیفتگان اهل بیت می‌شود و فرشتگان و ملائکه به اذن الهی بر زمین به خدمت امام عصر می‌رسند تا در شب مقدر پروردگار، تقدیر یک ساله انسان‌ها بر امام(ع) آشکار شود.

حضور انبوه مردم و زائران در مسجد جمکران و بارگاه حضرت معصومه(س) و ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به حرم در این شب‌های پربرکت نشان از عاشقانی دارد که به قصد شب زنده داری و نزدیکی با معبودشان در مسجد مقدس جمکران و نزدیکی با امام عصر برای برپایی این مراسم سرنوشت ساز راهی قم شده‌اند.

در این شب‌ها خود را به هر دری می‌زنیم تا نقطه نظری از الطاف الهی شامل حالمان شود و از کوچکترین عمل خیری در بخشش گناهانمان فروگذار نمی‌کنیم، از جمله مراسمی که در سوگ و عزاداری به شهادت رسیدن امام علی (ع) مولی الموحدین در مساجد و اماکن زیارتی این استان برپا می‌شود می‌توان به قرائت دعای پر فیض ابوحمزه ثمالی و جوشن کبیر، خواندن زیارت عاشورا و متوسل شدن به امامان معصوم و در آخر گرفتن قرآن بر سر به عنوان سایه‌ای بر سر همه مسلمین در طول زندگی اشاره کرد.

حضور پررنگ مداحان اهل بیت و مرثیه خوانی در سوگ و حزن شهادت پدر یتیمان و نخستین امام شیعیان و ریختن اشک ماتم در غم شهادت آن حضرت بر شکوه این مراسم می‌افزاید.

همزمان با ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) گویی که فرق آسمان شکافته شده، اندوهی سهمگین بر جهان اسلام گسترده می‌شود و مراسم احیا و شب زنده‌داری قدر به عنوان سنتی دیرینه در استان‌های کشور اسلامی ایران شکوه آن را دو چندان می‌کند و عظمت این محافل را که خرد و کلان، زن و مرد در آن جای گرفته‌اند می‌توان از بلندای دستان نیازی که به درگاه خدای بی‌نیازشان فضا را اشغال کرده، درک کرد.

نزول قرآن کریم که آخرین کتاب آسمانی است در این شب‌ها بر اهمیت شب قدر می‌افزاید، بنابراین به نقل از برخی روایات از ائمه اطهار شب قدر مردد بین سه شب از ماه مبارک رمضان است و از این نظر که با اعمال گناه‌آلود به این شب‌ها اهانت نشود در هر سه شب به زنده‌داری و احیای قلب می‌پردازیم.

از شرافت این ماه و این شب‌های تقدیرساز در گوشه گوشه قرآن کریم و آیات و روایات و اختصاص سوره قدر سخن‌ها رفته و در میان صدها شب سال قرار گرفتن شب‌های پرمنزلت قدر در اواخر رمضان مورد عنایت خاص خدای حق تعالی قرار گرفته و به واسطه هرعمل خیر در این شب‌ها پاداش‌های عظیمی برای خاکیان مقدر شده است.

حجت الاسلام ناصر خلج یکی اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به فضیلت این شب سرنوشت ساز اظهار کرد: همین که آدمی در طول عمر شب قدر خود را درک کند و تا زمانی که زنده است و زندگی می‌کند به احیای این شب‌ها بپردازد خدای متعال در تمام عمر او را کفایت می‌کند. همچنین اگر بیش از نیمی از جمعیت میلیونی ایران در این شب‌ها به خداوند روی آورند و طلب مغفرت کنند کل فضای دنیا گلستان می‌شود و جامعه‌ای پویا و متحد فراهم می‌آید.

وی در ادامه با بیان اینکه ماه رمضان سراسر برکت است تصریح کرد: به واسطه نزول کتب الهی در این ماه، تمام برکات الهی شامل حال رمضان شده و کسانی که در ماه رجب خود را از رذایل پاک نکرده‌اند و آماده رمضان نشدند با ورود به این ماه از برکاتش غافل نمانند و درهای نور و روشنایی را به سوی خود بگشایند.

وی با اشاره به شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم به عنوان شب‌های احیای دل خاطرنشان کرد: این سه شب مکمل هم هستند به‌گونه‌ای شب نوزدهم به‌عنوان شب تقدیر دعاها ثبت می‌شود و در پی آن شب بیست و یکم نقطه قوت گرفتن دعای بندگان و در آخر شب بیست و سوم از والاترین این سه شب که تقدیر انسان‌ها رقم می‌خورد و توسط امام زمان امضا می‌شود.

وی اضافه کرد: انسان‌هایی که در طول ماه سهل انگاری کردند و از فضایلش بی بهره ماندند شب قدر برایشان برتر از هزار شب است و در جبران تلافی برآیند.

باید بدانیم که نیمی از رمضان گذشت و شاید هنوز هم آنگونه که باید از گناهان یکساله خود شانه خالی نکرده‌ایم، هنوز هم تا آخر ماه و تا شب تقدیرمان فرصت باقی است. بیایید به خودمان قول دهیم، به نیت قسمی که به بزرگی خدا داده‌ایم در پایان این ماه عزیز از بار سنگین گناهان شانه سبک کنیم و با تولدی دوباره اگر روزهای این ماه پر فیض را غفلت کردیم قدر شب‌های احیا را بدانیم و با آمادگی خود زیباترین تقدیر را امضا کنیم.

بیایید با خواندن سوره عنکبوت و روم که پاداش‌ها برایش ذکر شده در این شب‌ها سرنوشت خود را با بهشتیان یکی کرده و بدین وسیله عاقبت به خیری و سعادت خویش را تضمین کنیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcba5bf.rhb85piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما