يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : 49144
منبع : خبرگزاری فارس

به همین سادگی، به همین زیبایی!

قم نيوز : قم نيوز: افطاری دادن با حداقل‌های ممکن به دور از تشریفات و ولخرجی‌های آنچنانی علاوه بر آن که موجب گسترش این مساله و توسعه آن به سمت اقشار متوسط به پایین جامعه می‌شود، در فرهنگ سازی سبک زندگی به‌دور از تجملات و قناعت و ساده زیستی نیز نقش موثری دارد.
به همین سادگی، به همین زیبایی!
به همین سادگی، به همین زیبایی!
به گزارش قم نيوز، چند سالی است که مقام معظم رهبری در بیانات رمضانی خویش به تقدر از ترویج یک سنت ارزشمند مردمی می‌پردازند؛ سنتی که این روزها در رسانه‌ها از آن با عنوان "افطاری‌های ساده" یاد می‌شود و خوشبختانه در این سال‌ها آن قدر ضریب رسانه‌ای به خصوص از دریچه رسانه ملی پیدا کرده که در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور به امری رایج و عرفی تحسین برانگیز تبدیل شده است.


البته اصل تاکیدات معظم له در این مقوله به سال‌های ابتدای دهه 70 باز می‌گردد که ایشان در دیدار مسؤولان کمیته امداد امام خمینی (ره) فرمودند: «الان در بعضی از کشورهای اسلامی سنت خوبی وجود دارد که در تمام ماه رمضان، اغلب مساجد افطاری می‌دهند؛ یعنی هرکس برود و وارد مسجد بشود، پذیرایی می‌شود. البته خانواده‌ها محروم می‌مانند، فقط مردان افطاری می‌خورند و بر می‌گردند! اگر بشود در این جا هم همین سنت در خصوص افراد زیرپوشش شما رواج پیدا کند- البته با حضور تمام افراد خانواده - خوب است. در زمان رژیم گذشته، این ارتباطات معنوی، کم و یا منجمد شده بود که البته متأسفانه بقایایش همچنان باقی است. ما بایستی در دوران اسلامی، این ارتباطات را زنده کنیم».


رهبر معظم انقلاب به طور خاص در سال ۹۲ و در خطبه‌های نماز عید فطر، این موضوع را مورد توجه قرار داده و گفتند: «یک سنت خوب هم امسال بیش از سال‌های دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادن‌های ساده و بی پیرایه در مساجد و در خیابان‌ها بود در بیشتر شهرهای کشور- که بسیار کار شایسته ای است - در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده شد، دانسته شد که بعضی‌ها به بهانه افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند. نمی خواهیم بگوئیم که اگر در افطار، کسی غذای مطبوعی مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده روی ممنوع است، ریخت و پاش فراوانی که گاهی در این جور مجالس انجام می‌گیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانی که می‌خواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده دستی، در کوچه‌ها، در خیابان‌ها، در حسینیه‌ها، افطاری می‌دهند».


با عنایت به رهنمودهای سکاندار حکیم انقلاب و اهمیت این موضوع ، دو نکته قابل توجه است؛ نخست آن که بی‌شک یکی از بهترین ثمرات و برکات برپایی سفره‌های افطاری ساده ، تمرینی برای ترویج سبک زندگی دینی است چه آن که افطاری ساده در نقطه مقابل افطاری تکلف آمیز و ولخرجی‌های آنچنانی قرار دارد.


دراین بین هر چند که حکمت افطاری دادن نوعی احسان است اما نبود تشریفات و چشم و هم‌ چشمی‌ از ویژگی‌های افطاری‌های ساده است که این گونه مورد تجلیل رهبری معظم قرار گرفته است.


به دیگر سخن، افطاری دادن با حداقل‌های ممکن به دور از تشریفات و ولخرجی‌های آنچنانی علاوه بر آن که موجب گسترش این مساله و توسعه آن به سمت اقشار متوسط به پایین جامعه می‌شود، در فرهنگ سازی سبک زندگی به‌دور از تجملات و قناعت و ساده زیستی نیز نقش موثری دارد.


نکته حائز اهمیت دیگر اینکه اگرچه تلاش و توجه رسانه‌های جمعی در ترویج این فرهنگ در سال‌های اخیر نقش کلیدی داشته اما برای تداوم و توسعه هر چه بیشتر این مساله، نیاز به نقش آفرینی افزون‌تر رسانه‌ها کاملاً احساس می‌شود به خصوص رسانه ملی که در ماه مبارک رمضان، مخاطبان انبوه و میلیونی دارد و بی گمان تهیه، تولید و به روی آنتن بردن برنامه‌هایی در راستای ترویج افطاری‌های ساده علی الخصوص نمایش آن در سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی سیما می‌تواند موجب فراگیری هر چه بیشتر این سنت حسنه در میان همه اقشار جامعه شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcba8ba.rhb9apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما