يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۲
کد مطلب : 32944
قم نگار گزارش می‌دهد؛

شغلی که بر چهره شهر خط می کشد/ وقتی دستِ دست فروشان از شهر کوتاه نمی شود

قم نيوز : قم نگار: دستفروشی از جمله معضلاتی است که در شهرهای مذهبی چون قم به وفور یافت می شود و به تبع آن مشکلات زیادی را برای زائران و مجاوران به وجود می آورد.
شغلی که بر چهره شهر خط می کشد/ وقتی دستِ دست فروشان از شهر کوتاه نمی شود
به گزارش قم نگار، وقتی که از همه هیاهوهای زندگی سخت و طاقت و فرسا فرار می کنی و راهی حرم حضرت معصومه (ص) می شوی تا روحت را سیقل دهی، فریاد های "حراج، حراج" توجه‌ت را به خود جلب می کند، به نظر می‌رسد که اینجا هم همه دست به دست هم داده اند تا آرامشت را سلب کنند.

کمی از حیاط حرم را که پشت سر گذاشتی در میانه‌های راه سرعتت کند میشود، روسری، عروسک، کفش، کیف و سفره تنها بخشی از محصولاتی است که در همسایگی حرم حضرت معصومه(ص) حراج میشود و فروشندگانش برای جذب مشتری دست به هر کاری می زنند.

دستفروشی مشکلی است که سال های سال شهرهای مختلف به خصوص شهرهای مذهبی با آن دست‌وپنجه نرم می کنند و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در پی داشته است و هر چند وقت یک بار مسئولان از عزم جدی خود در برخورد با این معضل سخن می گویند اما چند روز بعد آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

حرم حضرت معصومه (س) یا بازارقم
گذرتان که به اطراف حرم حضرت معصومه (ص) بخورد از میدان آستانه گرفته تا خیابان بهار و نقاط دیگر همه جا سر و کله این اجناس حراجی جلو چشمانتان پیدا می شود که بعضا حتی عبور و مرور زائران را دچار مشکل می کند از مقابل درب حرم در خیابان ارم گرفته تا دور حوض میدان آستانه، تماما عرصه رقابت فروشندگانی است که تلاش می کنند پیروز میدان شده و محصول خود را به فروش برسانند.

فروشندگانی که این کار را تنها راه گذران زندگی خود یافته‌‎اند و در شرایط بد اقتصادی راهی برایشان باقی نمانده است، حق با چه کسی است زائر و مجاوری که حرم حضرت معصومه(ص) را برای آرامش و نزدیک شدن به معبود خود یافته است و یا با کسی که برای گذران زندگی خود به دستفروشی روی آورده است؟

ترافیکی که این دستفروشان ایجاد می کنند در خیلی از موارد از ترافیک خودروها بیشتراست و این، درگیری ها ونزاع هایی را رقم میزند و همچنین اعتراض رانندگان مختلف را دربر دارد.

هر روزه ماموران سدمعبر شهرداری اجناس و محصولات بسیاری از این فروشندگان را ضبط کرده و بساطشان را جمع می‌کنند اما این عمل عمدتا نتیجه‌ای ندارد و معمولا این فروشندگان بعد از روزهای زیادی رفت و آمد برای به دست آوردن تمام سرمایه خود بازهم همچنان با شدت و قوت به کار خود ادامه می دهند و این گونه نظارت ها جز جابه جایی این دستفروشان دست آورد دیگری ندارد و داستان دست فروشی همچنان ادامه می یابد.

مسئولان آستان مقدس حرم حضرت معصومه (ص) هم بارها بر جلوگیری از تجمع این دست فروشان در اطراف حرم تذکر داده و تاکید کرده اند که باید در این زمینه شهرداری چاره‌اندیشی کرده و دستفروشان را در یک محل مشخص مستقر کند.

۲۵تیرماه ضرب الاجل دست فروشان معابر اطراف حرم
به گفته مرتضی سقائیان نژاد: پاک سازی قم از دست فروشان از هسته مرکزی شهر که اطراف حرم محسوب می شود آغاز شده و رفته رفته افزایش می یابد.

بنرهای پاکسازی دست فروشان در حالی در شوارع و معابر اطرف حرم از ۲۵ تیرماه سال جاری نصب شده است و برخورد قانونی با متخلفان را تذکر داده است که هنوز هم بعد از گذشت حدود دو ماه و نیم از این ضرب الاجل هر روز آمار دست فروشان اطراف حرم زیا تر می شود.

به گفته سقائیان نژاد: تکریم مردم هم در مراجعات آن ها و هم در خدماتی که به آن ها ارائه می دهیم یکی از مهم ترین برنامه های شهرداری قم است که اعتماد مردم را جلب می کند.

دو راهی تامین معاش دست فروشان یا تامین آرامش مردم
در برخود بر دست فروشان دوراهی بزرگی بر سر راه مسئولان است، دوراهی تامین معاش خانواده دست فروشان و تامین آرامش مردم، امری که مدیریت آن را سخت تر کرده است، چرا که فردی که به دست فروشی روی آورده است به دنبال تامین معاش خود است.
در نگاه اول ممکن است برخی مسئولان شهری و نیروی انتظامی را به جهت برخورد با دست فروشان متهم کنند و در مقابل این کار جبهه بگیرند، اما سوال اینجاست که معابر و خیابان های سطح شهر که به نوعی تابلو تمام نمای شهر محسوب می شوند آن هم در شهری مانند قم که ام القرا جهان اسلام و پایتخت جهان تشیع است، ظاهری متناسب با جایگاه خود دارند؟

این اتهام از جایی کاملا رد می شود که شهرداری پارکینگ شرقی حرم را به عنوان محل استقرار موقت دست فروشان معین کرده است اما بازهم حیاط حرم منتهی به چهار راه بازار هر روز مملو از دست فروشانی است که برای فروش محصول خود از هیچ کاری دریغ نمی کنند وتنها با دیدن ماموران انتظامی فرار را بر قرار ترجیح می دهند.

وقتی شورای شهر هم به فکر می افتد
حالا اما شورای شهر هم دست به کار شده است و با افزایش جریمه سد معبر برای جلوگیری از پدیده گام برداشته است، در جلسه هفته پیش شورای شهر قم بود که نرخ مصوب سد معبر دراستان قم افزایش یافت وبر اساس آن به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری عباس ذاکریان: به ازای جمع آوری جعبه و ابزار واحدهای صنفی ۲۰ هزار تومان، میز و ویترین مغازه ۵۰ هزار تومان، گاری و چهار چرخ ۱۰۰ هزار تومان، خودروهای فرسوده ۲۰۰ هزار تومان و داربست بدون مجوز هر متر مربع ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

این افزایش جریمه در حالی است که تا قبل از این برای همه این موارد فقط مبلغ ۱۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده بود.
این جرایم در حالی افزایش یافته است که به نظر نمیاد عامل بازدارنده محکمی برای دست فروشان باشد و آن ها را از ادامه مسیر خود بازدارد، حسن بختیاری نایب رئیس شورای زهر قم هم ضمن اشاره به این موضوع اظهار داشت: مشکل مربوط به سد معبر مسئله‌ای است که حل نشده است و چند انبار در حال حاضر داریم که پر از اجناس است و بخشی از آن تا امروز از بین رفته و یا در حال نابودی است.

این لایحه در حالی از سوی شهردای به شورای شهر قم ارائه شد که بختیاری گفت: باید در برخورد با معضل سد معبر و دست فروشی بیشتر به فرهنگ سازی توجه کرد زیرا جریمه تا امروز عمل شده و جواب نداده است.

آن چه که مسلم است این است که قم با توجه به موقعیت ویژه و جایگاه مهمی که دارد باید تابلوی جهان تشیع باشد که مناظر شهری و خیابان ها و به خصوص اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) بقش مهمی از این نمایش است، تابلویی که امروزه به جز شلوغی و بی سر و سامانی چیزی را نمایش نمی دهد، توجه مسئولان شهری در سامان دادن به معابر شهر در حالی ممکن می شود که شهر وند ان و به ویژه دست فروشان هم به حق خود واقف باشند و تنها در محلی که برای آن ها در نظر گرفته شده است امرار معاش کنند، باشد که قم شهری شود در خور نام و جایگاه واقعی اش...

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcba9bf.rhb5apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

امین
شرم بر شما
کسب درآمد حلال خیلی فضیلت دارد
بسیاری از دست فروش ها اگر از این کار منع شوند باید به کارهای نادرست و بزهکاری روی آورند
در جامعه ای که بی کاری اوج گرفته به جای ایجاد شغل در فکر بی کار کردن مردم هستید؟!!
حسین
روسای محترم لطفایه فکری برای میوه فروشهای که روز روشن راه ملت سد میکنن وباعث خسارت به مردم میشن بکنید واقعا این باعث سرافکندگی مسولین هست خدمت گذارانی که فقط شعارمیدن اونوقت نمیتونن نظم عمومی شهربرقرارکنن
من خودم دست فروش هستم .نزدیک دوسال هست که بساط میکنم شهرداری خیلی خیلی سخت میگیرد .و مرز بین کار و دزدی دست فروشی هست .من خودم کسانی رو میشناسم که از بس شهرداری سخت گرفت رفت دزدی کرد و الان هم زندان تشریف دارن .این دستفروشان بخاطر سرگرمی بساط نمیکن شکم زن وبچه هايشان را سیر میکند