دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 47344
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

ریزگردها به تهدیدی جدی برای استان قم تبدیل شده است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه وضعیت ناپایدار بیابان‌های استان مشکلات جدی را برای مردم به دنبال داشته است، گفت: مشکل ریزگردها به تهدیدی جدی برای استان تبدیل شده چرا که کانون‌های تولید ریزگرد افزایش داشته و مشکل‌ساز شده است.
ریزگردها به تهدیدی جدی برای استان قم تبدیل شده است
به گزارش قم نیوز، محمدتقی سجادی امروز با اشاره به اینکه حجم ریزگردهای استان قم طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، تصریح کرد: اکنون باید از ظرفیت‌های مختلف در راستای رفع مشکل ریزگردها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه فضاهای سبز و پوشش گیاهی به عنوان یکی از اولویت‌های استان مطرح است، اظهار کرد: با استفاده از اعتبارات محدود یک اداره‌کل نمی‌توانیم در این راستا به نتایج مورد نظر برسیم به همین علت انتظار داریم علاوه بر مسؤولان، مردم نیز مشارکت‌های لازم را داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآور شد: تاثیرات قطع جریان‌های سطحی آب، سوءمدیریت‌ها و فشار بیش از حد برای اجرای پروژه‌های ملی مشکلاتی را برای زیست بوم استان قم به دنبال داشته است در حالی که این استان در نزدیکی پایتخت بوده و حجم قابل توجهی از عبور و مرور را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های منابع طبیعی باید برای جبران خسارت‌های پروژه‌های ملی دنبال شود، اظهار کرد:‌ رسانه‌ها باید مطالبه‌گر باشند چرا که پروژه‌های ملی از جمله پروژه‌هایی همانند قطار سریع‌السیر و اتوبان گرمسار با تراکم بالا درحال اجرا بوده و برای زیست بوم استان مشکل‌ساز است.

سجادی با اشاره به اینکه باید منابع متمرکزی برای جبران خسارت پروژه‌های ملی تعریف شود، تصریح کرد: قم به عنوان دوازدهمین استان به موضوع ترسیب کربن وارد شده و زمینه‌هایی که سبب کاهش پوشش سبز می‌شود را کاهش داده و در راستای حفظ منابع طبیعی تلاش کرده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت ناپایدار بیابان‌های استان مشکلات جدی را برای مردم به دنبال داشته است، اضافه کرد: مشکل ریزگردها به تهدیدی جدی برای استان تبدیل شده چرا که کانون‌های تولید ریزگرد افزایش داشته و مشکل‌ساز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری مطلوب از منابع طبیعی به عنوان اولویت‌های اصلی در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دوستی مردم با طبیعت تنها راه مراقبت از آن است، تصریح کرد: اگر روند توسعه، سدسازی و آورد رودخانه‌ها را بدون برنامه دنبال کنیم تالاب‌ها خشک شده و این امر آسیب‌های جدی را به دنبال دارد.

سجادی با اشاره به اینکه قطع برخی از گونه‌های گیاهی در این استان ممنوع شده است، عنوان کرد: بیابان‌های قم نیازمند گونه‌های خاصی از گیاهان هستند چرا که در گیاهان باید در شرایط آب و هوایی خاصی در این بیابان‌ها رشد کنند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcbafba.rhbzapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما