پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : 25014

تعطیلی 20 درصد صنایع در قم

قم نيوز : قم نیوز:‌معاون برنامه‌ریزی استاندار قم از تعطیلی 20 درصد از واحدهای صنعتی استان به دلیل مشکلات اعتباری و مدیریتی خبر داد.
تعطیلی 20 درصد صنایع در قم
به گزارش قم نیوز، سید حسن رضوی ظهر پنج‌شنبه در نشست خبری که در استانداری قم برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های دولت برای مقابله با رکود تورمی و طراحی سیاست‌های حمایتی برای صنعت اظهار داشت: نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان قم وجود دارد که دو هزار و ۴۰۰ عدد پروانه بهره‌برداری دارند.

وی افزود: تقریباً ۲۰ درصد این صنایع به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی خارج از فعالیت هستند و از ظرفیت مابقی هم به صورت کامل استفاده نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قم ادامه داد: یک مثال در این حوزه کارخانه فولاد قم است که هزار میلیارد برای آن سرمایه گذاری شده اما ۲۵ درصد توان خود کار می‌کند و این اصلاً اقتصادی نیست.

وی با اشاره به اینکه سرمایه در گردش مهم‌ترین ابزار تولید است خاطرنشان کرد: در این حوزه رایزنی‌هایی با بانک‌ها داشته‌ و تلاش کردیم به صنایعی که در حال آسیب دیدن هستند، اعتباراتی اختصاص دهیم.

رضوی گفت: با طیف‌های مختلف صنایع در استان قم جلساتی داشته و مشکلات آنان را احصا کردیم. مسائلی که به استان برمی‌گردد حل و فصل شده است. به عنوان مثال در موضوع گردشگری مشکلات بسیاری در حوزه مصرف برق وجود داشت که با پیگیری‌های که انجام شد، واحدهای گردشگری در زمینه محاسبه هزینه برق در حوزه صنعت قرار گرفتند و هزینه‌هایشان به یک سوم رسید.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی در محدوده‌ای که در اختیار مجموعه مدیران استانی است، پیگیری صورت گرفته است اما در بحث ملی چون یک بسته کشوری در حال تنظیم است و حداکثر تا یک ماه آینده ارائه می‌شود، امیدوار هستیم بسیاری از مسائل و مشکلات ما حل و فصل شود.

رضوی افزود: جلسات خاصی با مدیران بانکی داشتیم که مجموعه صنعت در استان را حمایت کرده و از ظرفیت هولدینگ بانک‌ها برای مشارکت در صنعت قم استفاده کنیم.

خصوصی کردن شهرک‌های صنعتی

وی گفت: دنبال این هستیم که برای اولین بار در کشور شهرک‌های صنعتی را از صفر تا صد به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قم اضافه کرد: اولین مصوبه در این زمینه به فولاد قم مربوط شد که به بخش خصوصی واگذار شد و الآن به دنبال واگذاری شهرک‌های آی سی تی و چاپ و نشر به بخش خصوصی هستیم که البته مشکلات قانونی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: در موضوع جذب سرمایه گذار به این خاطر که به صورت جزیره‌ای عمل می‌شد، ستاد سرمایه‌گذاری استان را تشکیل دادیم تا مدیریت واحدی را در این حوزه داشته باشد.

رضوی اظهار داشت: در این راستا مراوداتی با خارج از کشور برقرار شده و هیئت‌هایی از کشورهای مختلف از ظرفیت‌های مختلف استان قم بازدید کردند.

وی با اشاره به نیاز به تکنولوژی‌های جدید برای شکوفایی اقتصاد استان ابراز داشت: در این راه با برخی کشورهایی که در شرایط سخت با ما همراه هستند مانند چین و مالزی همکاری خواهیم داشت.

کاهش اعتبارات عمرانی

معاون استاندار قم با اشاره به اینکه در سال جاری مانند سال‌ گذشته شرایط منابع دولتی چندان قابل اتکا برای پیش بردن طرح‌های عمرانی نیست اضافه کرد: اعتبارات عمرانی استانی از ۱۰۶ میلیارد تومان به ۸۶ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است ولی امیدواریم در تخصیص، دولت نگاه ویژه‌ای به قم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تخصیص اعتبارات عمرانی ۲۸ درصد بود عنوان داشت: امسال دولت بودجه را واقعی‌تر دیده است. بر همین اساس حدود یک سوم کل اعتبارات استانی را کاهش داده اما پیش بینی این است که تخصیص بالای ۵۰ درصد اتفاق بیفتد.

رضوی افزود: در فصول بودجه عمرانی ۲۰ فصل داریم که در بحث محیط زیست، راه و کاهش حوادث اعداد و ارقام بهتری را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی گفت: مجموعه اعتبارات استان در بخش هزینه‌ای و عمرانی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نزدیک به ۵۵ درصد آن به عرصه فرهنگ مربوط می‌شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcbagb5.rhbs8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما