دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 49784
منبع : خبرگزاری فارس
در برنامه چشمه معرفت مطرح شد

پاسخ پیامبر(ص) به سه سؤال مشرکان و سران یهود

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در برنامه چشمه معرفت پیرامون سه سؤالی که مشرکان مکه و سران یهود از پیامبر(ص) پرسیدند تا به حقانیت وی پی‎‌ببرند و پاسخی که پیامبر(ص) به سؤال آنان داد توضیح داد.
پاسخ پیامبر(ص) به سه سؤال مشرکان و سران یهود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که یکشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد اظهار کرد: مشرکین مکه زمانی که پیامبر(ص) در مکه بود با خود صحبت کردند که شاید همین پیامبری که بین ما است راستگو باشد و البته شاید هم راستگو نباشد، باید از علمای یهود که در مکه هستند مشورت بگیریم تا ببینیم قضاوت آن‌ها درباره محمد(ص) چیست.

وی افزود: دو نفر از نمایندگان قریش نزد علمای یهود در یثرب رفتند و گفتند در میان ما مردی برخاسته که ادعای رسالت دارد، کتاب را عرضه می‌کند ولی ما سواد نداریم، امی هستیم و نمی‌دانیم حقیقت این کتاب چیست، شما اهل کتاب و مطالعه هستید بررسی کنید و حقیقت را به ما بگویید.

این مرجع تقلید عنوان کرد: علمای یهود به آن‌ها گفتند شما به مکه بازگردید و از کسی که ادعای رسالت دارد سه چیز را سؤال کنید، نخست درباره روح سؤال کنید اینکه ماهیت روح چیست، دوم پرسید سرنوشت آن گروهی که خانه خود را ترک کردند چه شد؟ سوم اینکه مردی که شرق و غرب را گرفت کیست؟

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: نمایندگان قریش به مکه بازگشتند، به محضر پیامبر(ص) رفتند و این سه مطلب را برای ایشان بازگو کردند و گفتند پاسخ این‌ها را به ما بگو. پیامبر(ص) از طریق وحی پاسخ سؤال دوم و سوم را مطرح کرد و مفصل درباره سرنوشت اصحاب کهف و سرنوشت ذوالقرنین که شرق و غرب را گرفته بود توضیح داد؛ پیامبر(ص) در پاسخ به سؤال نخست فرمود حقیقت روح نزد خداوند است.

وی ادامه داد: برای درک سؤال باید دید سؤال کننده کیست، علمای یهود ارتباطی با روح نداشتند، باید دید که سائلی که سؤال پرسیده درباره کدام روح سؤال کرده، مسائل پیرامون روح مجرد مربوط به ارسطو و افلاطون و شیخ‌الرئیس است و ارتباطی به علمای یهود آن زمان نداشته ولی اگر آیات دیگر را در نظر بگیریم می‌فهمیم آنان نسبت به جبرییل که روح‌الامین است بسیار حساس بودند و او را خائن می‌دانستند و می‌گفتند نبوت را از بنی‌اسراییل می‌گیرد و به آل اسماعیل می‌دهد، می‌گفتند مخرب است و دشمن او بودند؛ خداوند درباره این مسئله توضیح داده است که آنان دشمن جبرییل بودند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: علمای یهود به مشرکان گفتند درباره روح (جبرییل) از پیامبر(ص) بپرسند تا اگر پیامبر(ص) بگوید جبرییل خوب است و از او تعریف کند با او دشمنی کنند و اگر بگوید جبرییل بد است و از او خوب نگوید یک تأیید کننده پیدا کنند، در جواب سؤال درباره جبرییل پیامبر(ص) عالی پاسخ می‌دهد و می‌گوید او مأمور خداست، اگر نعمتی می‌آورد یا نعمتی را می‌گیرد از جانب خداوند مأمور است و اگر وحی بر انبیا می‌آورد به امر الهی است و نباید با او دشمن بود چرا که دشمنی با او دشمنی با خداوند است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcbazba.rhb9wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما