سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : 35734
امام جمعه قم:

قم با برافراشتن پرچم قرآن به نفوذ فکری و فرهنگی دست می‌یابد

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با اشاره به اینکه استان قم با حضور مراجع و علما پیش قراول حرکت عظیم قرآنی بوده است، گفت: قم با برافراشتن پرچم قرآن به نفوذ فکری و فرهنگی دست می‌یابد.
قم با برافراشتن پرچم قرآن به نفوذ فکری و فرهنگی دست می‌یابد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش دانش آموختگان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن که در سالن همایش‌های رسول اعظم (ع) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، با اشاره به تلاش برجسته بزرگان حوزه علمیه به قرآن و خدمات شایسته مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب تلاش ویژه امام خمینی(ره) و در ادامه آن مقام معظم رهبری و مراجع عظام جنبش و حرکتی قرآنی را آغاز کرده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تشکیل جنبش قرآنی را حاصل فداکاری ملت ایران وخون شهیدان دانست و افزود: در راس این جنبش قرآنی آیت الله مکارم شیرازی قرار دارند که با تشکیل مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی راهبری این حرکت قرآنی را در دست داشته‌اند.

امام جمعه قم با بیان اینکه با اشاره به جایگاه بی‌بدیل قرآن، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) و قرآن دو هدیه خداوند هستند که هیچگاه نزول نخواهند داشت، امام علی (ع) هم شاگرد برجسته مکتب این دو هدیه الهی بوده است، ۷۰ بیان امام علی(ع) در نهج البلاغه در مورد قرآن و پیامبر(ص) نشان از شیدایی ایشان نسبت به این دو ودیعه الهی بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره خطبه‌هایی از نهج البلاغه در رابطه با جایگاه ویژه پیامبر(ص)، عنوان کرد: در نهج البلاغه به جایگاه اهل بیت(ع) و دودمان پیامبر(ص) اشاره ویژه‌ای شده است، دودمانی که پاک‌ترین و شایسته‌ترین دودمان‌ها بوده و رسالت و امامت از دل آن در هر دوره‌ای رشد کرده است.

وی با بیان اینکه از آغاز خلقت رسالت پیامبر اسلام(ص) اثبات شده و از قبل تعیین شده بود، افزود: خداوند از آغاز خلقت رسالت پیامبر اسلام(ص) را به همه پیامبران پیشین ابلاغ کرده بود و همه آن‌ها منادی این رسالت بودند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) تحول بنیادی در تاریخ ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: تمدن‌های چند هزار ساله در زمان پیامبر رو به زوال و انحطاط بودند و رسالت پیامبر تمدن جدیدی ساخت و سبب شد که جزیره العرب که هیچ سابقه تمدنی نداشت وارد مرحله جدیدی شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه قرآن نگاه تمدنی ثبات و استواری دارد و با توجه به شرایط زمان انعطاف‌پذیر است، تصریح کرد: تمدن اسلامی جامعه بشری را مدیریت می‌کند و بسیار عمیق، عقلانی، جامع، فراگیر و جذاب است و تمدن قرآن و اسلام پیامی فرای هر عصر، زمان، فرد و نژادی دارد.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی از همین تمدنی اسلام برآمده که ریشه در حوزه و مرجعیت دارد، خاطرنشان کرد: باید تلاش‌های قرآنی حوزه علمیه و عالمان دین به سمت احیای قرآن با رویکرد تمدنی و مدیریت جهان راه یابد، بخشی از راه به توجه به خدمات شایسته اساتید و قرآن پژوهان طی شده است.

وی همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت قم در توسعه حرکت‌های قرآنی، عنوان کرد: قم پیش قراول گسترش اندیشه‌ها، معارف و پژوهش‌های قرآنی بوده و به عنوان حوزه پویای زنده با رویکردی تمدنی در زمینه قرآن تلاش کرده و پیش آهنگ این حرکت قرآنی علامه طباطبایی بوده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به خدماتی دیگر همچون نظم دادن به معارف قرآنی در قالب‌های روز، پایه‌ریزی مراکز و موسسات قرآنی و ترجمه قرآن و پرداختن به مباحث جدید در حوزه قرآن به عنوان به گزارش قم نگار، حرکت‌های شایسته حوزه علیمه خواند و افزود: یکی از مهم‌ترین گام‌های حوزه در زمینه قرآن، تاسیس مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن بوده که بیش از ۱۵۰۰ دانش آموخته در سطوح مختلف تربیت کرده است.

امام جمعه قم با تاکید بر اصول فقه در بالندگی و رشد فقه، خاطرنشان کرد: باید به دانش خود جنبه تحقیقی بدهیم تا عمق پیدا کند، باید رشته‌ای با عنوان روش‌شناسی تفسیر شکل بگیرد که به دنبال آن هستیم که در رتبه اصول فقه قرار گرفته و در واقعی پلی برای اجتهاد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه قم با پرچم قرآن نفوذ فکری و فرهنگی را در جامعه دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: گستردگی قرآن تاحدی است که می‌توان بیش از ۳۰ حوزه تخصصی را بر پایه علوم قرآن پایه ریزی کرد از جمله اینکه دنیای گسترده‌ای در حوزه تحقیق و پژوهش «قرآن و استشراق» وجود دارد.

وی با تاکید بر نقش هنر در توسعه قرآن، بیان کرد: هنر زبان بین‌المللی است که می‌تواند در تعمیق و توسعه قرآن به‌کار گرفته شود و بباید برای تفهیم و ترویج قرآن از طریق هنر گام‌های بلندتری برداشته شود و با توجه به گام‌های گسترده‌ای که تا به امروز برداشته شده در توسعه قرآن هنوز حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcbazbf.rhbsfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما