دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : 37183
قم نیوز گزارش می‌دهد

چه کسی به دادِ گردشگری قم می رسد؟

قم نيوز : قم نیوز :استان قم سالانه دارای ۲۰ میلیون زائر و توریست است که این حجم زائر و توریست می‌تواند با بودجه و درآمدزایی فراوانی برای این استان کوچک داشته باشد.
چه کسی به دادِ گردشگری قم می رسد؟
به گزارش قم نیوز، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ترکیه بدون اتکا به هیچ صنعت و درآمدهای بادآورده از منابع زیر زمینی سالانه درآمدهای میلیون یورویی با استفاده از توانبخشی و توسعه صنعت توریسم کسب می‌کنند و زمینه‌های اشتغال و درآمدزایی را بدون هرگونه وابستگی دیگر فراهم می‌کند.

مسافرت همواره از نیازهای انسان در طول تاریخ بشر بوده و علاقه و انگیزه کشف نقاط دیده نشده جهان و آشنایی با عجایب تاریخ و جغرافیایی در صدسال اخیر از سوی مردم جهان سبب ایجاد صنعتی به نام صنعت توریسم و به دنبال آن شکل گیری فرهنگ و اقتصادی متناسب با این صنعت شده است.

سازمان جهانی گردشگری (WTO) مدعی شده است که گردشگری اخیرا بزرگ‌ترین صنعت در جهان با درآمد سالیانه بیش از سه تریلیون دلار است. توریسم به طور نمونه باعث ایجاد شش میلیون شغل در ایالات متحده شده است که این بخش بزرگ‌ترین کارفرمای این کشور است.

در کشور ما نیز جاذبه‌های گردشگری فراوانی نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای ایرانی‌ها وجود دارد که تجربه یکبار تماشای آن از نزدیک و صرف هزینه برای آن به بسیاری از هزینه‌های کاذب و تشریفاتی می‌ارزد که متاسفانه در ایران در اکثر استان‌ها بستر و شرایط لازم که بتواند باعث جذب توریست شود، وجود ندارد.

۲۰ میلیون زائر و گردشگر؛ مهمان هرساله قم
استان قم نیز یکی از استان‌های مذهبی ایران است که به دلیل وجود بارگاه حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و بیش از ۴۰۰ امامزاده زمینه‌های خوبی برا جذب گردشگر دارد به طوری که مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم اعلام کرده است: «استان قم سالانه دارای ۲۰ میلیون زائر و توریست است» که این حجم زائر و توریست می‌تواند با بودجه و درآمدزایی فراوانی برای این استان کوچک داشته باشد.

شهردار قم خاطرنشان کرده است: «اکنون ماندگاری توریسم نزدیک به ۶ ساعت بوده که باید این میزان را به ۴۸ ساعت برسانیم، اگر این امر محقق شود، اقتصاد در شهر ترویج پیدا می‌کند.» دلیل این ماندگاریِ کم از یک سو به مدیریت شهری و شهرسازی غیر اصولی همراه با گره‌های ترافیکی فراوان برمی گردد به طوری اگر گردشگر و زائر غیر قمی که با خیابان‌های این شهر آشنایی ندارد قصد مسافرت با وسیله نقلیه شخصی را داشته باشد، قطعا ساعت‌ها سردرگم در خیابان‌ها می‌ماند تا نهایتا آدرس مورد نظر خود را پیدا کند حتی اگر صرفا قصد زیارت حرم حضرت معصومه (س) را داشته باشد و برای مثال از خیابان امام خمینی به عنوان یکی از طولانی‌ترین مسیرهای مواصلاتی شهر درصدد رسیدن به حرم باشد هیچ راه مستقیمی او را به مقصد نمی‌رساند مگر اینکه از خیابان‌های متعددی چون خیابان اراک و بلوارامین و نهایتا میدان رسالت و خیابان سمیه باید خود را به پارکینگ حرم برساند. حال شما تصور کنید اگر یکی از مسیر‌ها را اشتباه برود چقدر باید وقت و حوصله خود را صرف کند.

تصویر غم انگیز زائرانی با چادرهای مسافرتی
از سوی دیگر خیابان‌های اطراف حرم حضرت معصومه (س) یکی از کلیدی‌ترین نقاط شهر است که روزانه محل مراجعه بسیاری از شهروندان قمی است چرا که مهم‌ترین پاساژهای تجاری از جمله پاساژ ملت و کویتی‌ها و پاساژهای فرهنگی از جمله قدس در آن خیابان‌ها واقع شده‌اند در حالیکه عاقلانه این است که ساخت و سازهای اطراف یک پدیده گردشگری باید به گونه‌ای باشد که تنها محل مراجعه گردشگران باشد تا از تراکم جمعیت بومی شهر جلوگیری کند.

به این مشکلات و کمبود‌ها باید کمبود مکان‌های اقامتی کافی از جمله هتل‌ها و مسافرخانه‌ها را افزود که تبدیل به معضلی برای صنعت توریسم قم شده است. مشاهده زائرانی که در رودخانه و کنار خیابان‌ها و بوستان‌های قم چادرزن زده‌اند تصویر غم انگیز و شرم آوری است که هرساله تکرار می‌شود بی‌آنکه با تصمیم گیری و دلسوزی هیچ مسئولی همراه باشد.

۸۰ درصد دست فروشان قم، قمی نیستند
عدم اهتمام شهرداری به ساماندهی دست فروشان که چهره آمیخته با بی‌نظمی و سردرگمی را برای شهر به ارمغان آورده‌اند نیز مزید بر تمام مشکلات شهر شده است به طوری که طبق اعلام شهردار قم در گفت‌و‌گویی رادیویی ۸۰ درصد این دست فروشان غیر بومی هستند و بازار سیار و بی‌دردسر شهر قم را بستر خوبی برای فروش محصولات کم کیفیت خود کرده‌اند.

عدم زیباسازی شهری نیز از دیگر کمبودهای این عرصه است که جاذبه‌های گردشگری را در قم به حداقل رسانده است به نحوی که اکثر دیوار‌ها شهر فاقد هرگونه طراحی و نقاشی و جذابیت‌های بصری است که نیازمند توجه مسئولان این امر را دارد. نیاز به این موضوع زمانی حساس می‌شود که به شهرسازی کشورهای توریست پذیر منطقه نگاهی شود به طوری که در کشوری مثل ترکیه رنگ ساختمان‌ها نیز از یکدستی و هماهنگی برخودار است تا جلوه و جذابیت شهر حفظ شود.

حال که هیچ امیدی به سرمایه گذاری مسئولان دولتی برای رونق صنعت گردشگری در قم وجود ندارد لازم است سرمایه گذاران بخش خصوصی دست به کار شوند و بار گردشکری‌ام القرای مسلمانان جهان را به روی دوش بکشند.

بحرینی ها و کویتی ها آماده سرمایه گذاری در قم
سقاییان‌نژاد شهردار اصفهانی قم بیان کرده است: «تمام شیعیان در جهان از جمله بحرین و کویت آماده هستند که در این شهر سرمایه‌گذاری کنند و تسهیلاتی که برای هتل‌سازی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم، متفاوت است به عنوان مثال اگر در کنار بلوار پیامبر اعظم ساخت هتل دنبال شود، تسهیلات مضاعفی تعلق می‌گیرد.»
وی افزوده است: «تسهیلاتی مانند زمین به افراد تعلق می‌گیرد که برای بهره‌برداری باید به صورت تقسیط قیمت زمین را بازگردانند و در زمینه عوارض نیز تسهیلاتی به افراد تعلق می‌گیرد.»

شهردار قم با بیان اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا پروژه‌ها سرعت بگیرد، گفت: «هر اندازه آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند، بیشتر سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که در زمینه برطرف شدن بیکاری، ایجاد و کارآفرینی مفید است.»

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcbf8bf.rhbzwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما