چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 46453
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله سبحانی:

عقل بايد بر امور زندگي انسان حاكم باشد/طلاب قدردان امکانات امروز حوزه باشند

قم نيوز : قم نیوز: يكي از مراجع تقليد گفت: انسان از اجزاي مختلف آفريده شده، جزئي عقل و جزئي ديگر هوای نفس است و زندگي بايد به دست عقل باشد.
عقل بايد بر امور زندگي انسان حاكم باشد/طلاب قدردان امکانات امروز حوزه باشند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار کرد: عقل انسان بر او حاکم است که حساب و کتاب، مصالح و مفاسد و حسن و قبح را می‌فهمد، اگر انسان امور زندگی را دست عقل دهد لغزش نمی‌کند البته منظور عقل شیطانی نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر انسان زندگی را به هوا و هوس بسپارد، عقل اسیر می‌شود در این صورت عقل در اختیار خودش نیست و انسان نمی‌تواند بر اساس عقل تصمیم بگیرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان‌هایی هستند که عقل دارند ولی عقلشان اسیر هوا و هوس است گفت: هوا و هوس فرد مؤمن از عقل تأثیر می‌پذیرد، بشر باید هوا را معتدل کند بشر ممزوجی از عقل و هوا است اگر بشر هوای مطلق باشد، حیوان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ انسان از اجزای مختلف آفریده شده، جزئی عقل و جزئی دیگر هوای نفس است زندگی باید به دست عقل باشد زیرا عقل هوای نفس را معتدل می‌کند.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: دورانی به حوزه آمدید که همه چیز فراهم است در دورانی در صحن درس‌ها آموزش داده می‌شد و مرحوم آیت‌الله بروجردی با ساختن مسجد و آیت‌الله گلپایگانی با ساختن مدرسه مشکلات را حل کردند.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcbfaba.rhb0spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما