چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 40323
منبع : خبرگزاری تسنیم
در نشست بنیاد قم‌پژوهی مطرح شد

"خرمهره‌ سازی" قم ظرفیت ثبت جهانی را داراست/بسته‌بندی و نبود بازاریابی؛ از مشکلات اصلی صنایع‌دستی کشور

قم نيوز : قم نیوز: در نشست بنیاد قم‌پژوهی عمده مسائل مربوط به صنایع دستی موجود در قم و علل تعطیل‌شدن کارگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
"خرمهره‌ سازی" قم ظرفیت ثبت جهانی را داراست/بسته‌بندی و نبود بازاریابی؛ از مشکلات اصلی صنایع‌دستی کشور
به گزارش قم نیوز، جلسه بنیاد قم‌پژوهی با حضور سید ابوالقاسم سعادتمند دبیر انجمن سفال و سرامیک قم و جمعی از قم پژوهان در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد.

این جلسه به معرفی رشته‌های صنایع‌دستی موجود در قم، آمار کارگاه‌های فعال هر رشته، بررسی آموزش صنایع‌دستی، بررسی علل تعطیل‌شدن کارگاه‌ها و بررسی اقتصاد صنایع‌دستی اختصاص داشت.

در ابتدای جلسه، سید ابوالقاسم سعادتمند با اشاره به شیوه تولید صنعت خرمهره در استان قم اظهار داشت: شیوه تولید خرمهره کاملاً شیوه متفاوتی دارد و در قم تحت عنوان یک تکنیک از آن یاد می‌شود.

دبیر انجمن سفال و سرامیک قم با بیان اینکه در استان قم 20 صنعتگر چاقوساز وجود دارد که تعدادی از آن‌ها مهاجر از استان زنجان هستند، افزود: ایران با داشتن 290 رشته صنایع‌دستی بالا‌ترین آمار را از نظر تنوع صنایع‌دستی دارد و این مسئله به دلیل تنوع آب و هوایی و وجود مردم هنرمند است.

سعادتمند با بیان اینکه با وجود تنوع موجود در صنایع‌دستی ایران تنها سهم کشورمان از صنایع‌دستی در دنیا 300 میلیون دلار است، افزود: استان قم از گذشته‌های دور به‌عنوان قطب صنایع دستی مطرح و این مسئله به دلیل فضای خاص قم و زائر پذیر بودن آن بوده است.

وی با انتقاد از منسوخ شدن برخی از صنایع‌دستی در قم گفت: عمده ویژگی‌های صنایع‌دستی قم کاربردی‌بودن آن و خانگی بودن تولیدات است و براساس آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استان قم 3 هزار کارگاه مجوزدار صنایع‌دستی وجود دارد که در این میان هزار کارگاه منبت، 150 کارگاه رودوزی‌های الحاقی و 300 کارگاه انگشتر، تراش و حکاکی هستند.

دبیر انجمن سفال و سرامیک قم با بیان اینکه هنرهایی مانند نقاشی روی شیشه، قلاب بافی، سفالگری و رشته حصیر بافی از دیگر صنایع دستی استان قم است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 10 کارگاه فعال در استان قم داریم اما کارگاه‌هایی که تولیدات عمده دارند به 4 کارگاه نیز نمی‌رسد.

سعادتمند با اشاره به منسوخ شدن صنعت گیوه در قم بیان کرد: فرش ابریشم قم در جهان معروف است و درحال حاضر 27 هزار نفر بافنده فرش در قم هست و این درحالی است که این صنعت از 100سال پیش از طریق تولیدکننده‌های کاشان به قم آمده است.

وی در ادامه با اشاره به روش‌های آموزش صنایع‌دستی در قم گفت: روش استاد و شاگردی، آموزش از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای به‌صورت رایگان، کلاس‌های آموزش از طرف سازمان صنایع‌دستی و کلاس‌های خصوصی 4 روش آموزش صنایع‌دستی در استان هستند.

دبیر انجمن سفال و سرامیک قم با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های صنایع دستی در استان قم تصریح کرد: صنایع دستی در استان قم رواج گذشته را ندارد و این در حالی است که به گفته مسئولان سالیانه 20 میلیون تردد در استان داریم.

سعادتمند بیان کرد: پایین رفتن کار یدی در جامعه، نبود درآمد کافی، به فروش نرفتن تولیدات و نبود تبلیغات راجع به کار، نداشتن فرهنگ‌سازی وعدم اشاعه صنعت توریسم از جمله دلایل تعطیلی کارگاه‌ها است.

وی با اشاره به اقتصاد صنایع‌دستی خاطر‌نشان کرد: در بخش صنایع دستی سرعت وجود دارد و بسیار کم هزینه است و در عین حال ارزآوری بالایی دارد همچنین امکان احداث کارگاه در هر جایی وجود دارد از این رو برای مطلوب‌شدن صنایع دستی باید صنعت توریسم به خوبی کار کرد.

دبیر انجمن سفال و سرامیک قم با بیان اینکه رشته خرمهره سازی قم در حال حاضر ثبت ملی شده است و قابلیت و پتانسیل ثبت جهانی شدن را نیز دارد، خاطر نشان کرد: باید گفت که ضبط و ثبت هنر ایرانی انجام شده در صنایع دستی قم جنبه تبلیغاتی داشته و این کار به‌صورت جدی صورت نگرفته است.

در ادامه جلسه محمد فقیهی با اشاره به قدمت تاریخی استان قم گفت: صنایع دستی در ایران قدمتی 6 هزار و پانصد ساله دارد اما با وجود آثار تاریخی مانند تپه قلی درویش می‌توان گفت که این قدمت در قم به 7 هزار سال می‌رسد.

مدیرکل سابق بازرگانی استان قم بیان کرد: حرکتی در دنیا بنام خوشه‌های صنعتی از سال 1990 شروع و این کار در ایران و در استان قم نیز آغاز شده است و خوشه‌های صنعتی در قم مربوط به صنعت چاپ، درودگری و صنایع دستی است.

فقیهی با تأکید بر لزوم حمایت از صنایع دستی در استان قم خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات عمده صنایع‌دستی در کشور ما مربوط به بسته‌بندی است همچنین نداشتن بازاریابی، نداشتن اتحادیه صادرکنندگان و عدم اطلاع رسانی از دیگر مسائل عمده صنایع دستی در ایران است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcbffba.rhbg5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما