قم نيوز : قم نگار: لازم است در استان قم سیاست‌های مدونی چه از منظر اقتصادی و چه فرهنگی برای افزایش رشد جمعیت در دستور کار قرار گیرد. خبرگزاری فارس: مدیریت استانی و موضوع افزایش جمعیت / نسلی که آب می‌رود ...
مدیریت استانی و موضوع افزایش جمعیت / نسلی که آب می‌رود ...
به گزارش قم نگار، امروزه جمعیت به عنوان یک مولفه کلیدی قدرت به حساب می‌آید شاید در گذشته جمعیت زیاد عامل فقر، بدبختی و عدم توسعه محسوب می‌شد، اما در شرایط جدید کارشناسان معتقد هستند که جمعیت بالا به تنهایی عامل عدم توسعه نیست، بلکه فقدان امکانات لازم برای استفاده از سرمایه‌های انسانی به فقر و بدبختی منتج می‌شود.

در جهان نیز امروز اغلب کشورهای توسعه‌یافته که بیش از این سیاست‌های کنترل موالید را در دستور کار قرار داده بودند برنامه‌های متعددی را برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری در دستور کار خود قرار داده‌اند چرا که از یکسو جمعیت این کشورها رو به پیری نهاده است و از سوی دیگر ورود مهاجرین موجب شده است تا توازن جمعیتی در این کشورها به هم بخورد.

حتی در کشور چین نیز که تا پیش از این داشتن دو فرزند ممنوع بود این محدودیت برداشته شده است و اکنون خانواده‌ها می‌توانند یک یا دو فرزند داشته باشند.

در کشور ما نیز رشد جمعیتی در دهه ۶۰ رشد صعودی به خود گرفت که بخش عمده‌ای از آن به دلیل شرایط ویژه کشور در آن زمان بود، اما بعد از آن سیاست کنترل موالید شدیدی اتخاذ شده که به شدت نرخ فرزندآوری در کشور را کاهش داد، ولی اکنون و در دهه ۹۰ ایران نیز به تدریج با خطر پیری نسل مواجه می‌شود و از همین رو مسئولان در تلاش هستند تا سیاست‌های کنترل موالید را به سمت سیاست توازن موالید به پیش ببرند.

در حالی که در سال‌های اخیر میزان ازدواج به شدت کاهش یافته است و اغلب زوج‌های جوان تنها یک فرزند دارند بدون شک در افق چند دهه‌ای این مسئله می‌تواند چالشی عمده پدید آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: مسئله‌ کاهش جمعیت مسئله‌ مهمى است براى آن دشمنانى که در اوایل صحبت اشاره کردم، بهترین چیز این است که ایران کشورى باشد با بیست سى میلیون جمعیت که نصف آن کهنسال، میانسال و ازکارافتاده باشند.

اخیراً آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید نیز نسبت به این مسئله هشدار داده‌ است؛ وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی نظام اسلامی باید رسالت‌های خود را به بهترین شیوه انجام دهند، گفت: به تأخیر انداختن امر ازدواج و نگاه نادرست نسبت به فرزندان سبب کاهش آمار فرزندآوری شده است و حل این مشکل با استفاده از راهکارهای عملیاتی باید در دستور کار مسئولان جامعه اسلامی قرار گیرد.

در همین زمینه مدیرکل ثبت احوال قم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه جمعیت استان قم بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، گفت: نرخ رشد جمعیت در استان قم در سال ۹۳ برابر با ۱.۶ بوده که از سطح میانگین رشد جمعیت کشور ۰.۲ بالاتر است.

مرادی با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه سال جاری بیش از ۲۰ هزار واقعه ولادت در استان ثبت شده است، افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

استاندار قم نیز با اشاره به تاثیرگذاری مولفه جمعیت در امنیت کشور گفت: معتقدیم باید با بسترسازی‌های فرهنگی و اقتصادی راه را برای افزایش جمعیت در کشور هموار کنیم.

سیدمهدی صادقی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی استان نقش ویژه‌ای برای تحقق این مهم در استان دارند، اظهار کرد: در گام اول باید مشکل بیکاری به عنوان یکی از موانع تاخیر در ازدواج حل و فصل شود.

وی همچنین به مهاجر‌پذیر بودن استان اشاره کرد و افزود: این موضوع هم جنبه‌های فرصتی و هم تهدید دار؛ بنابراین لازم است تا کارگروه رصد جمعیتی در استان با حضور دستگاه‌ها تشکیل شود.

در این میان اما فاطمه احمدی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است: مسئله افزایش جمعیت نیازمند کار جمعی و عظیم بوده و صرفاً با شعار نمی‌توان آن را محقق کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه در گام اول باید مشکل تاخیر در ازدواج و همچنین بروز ناهنجاری‌های اخلاقی را حل و فصل کرد، گفت: در حالی که به دلایل متعدد سن بلوغ در میان نوجوانان کاهش جدی را نشان می‌دهد سن ازدواج به بالای ۲۵ سال رسیده است و همین فاصله بین بلوغ تا ازدواج می‌تواند انحراف و مفاسد اخلاقی در پی داشته باشد.

این استاد دانشگاه مسائل فرهنگی، عادت‌های اجتماعی و چالش‌های اقتصادی را اصلی‌ترین دلایل تاخیر در سن ازدواج دانست و اضافه کرد: تا زمانی که این مشکلات حل و فصل نشود، نمی‌توان انتظار داشت تا سطح ازدواج افزایش پیدا کرده و در نتیجه رشد جمعیت صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در ازدواج می‌تواند در سلامت باروری زوجین تاثیر منفی داشته باشد، تصریح کرد: اغلب پزشکان بر این نکته تاکید دارند که سن ۲۵ سالگی بهترین زمان برای بارداری است، اما این فرصت طلایی معمولاً برای زو‌ها از دست می‌رود و آنها در سن ۲۷ یا ۲۸ سالگی اقدام به ازدواج می‌کنند.

احمدی با بیان اینکه از سوی دیگر امروز بسیاری از زوج‌های جوان نیز تنها به یک فرزند بسنده می‌کنند، خاطرنشان کرد: عدم توانمندی‌های مالی لازم برای تامین نیازهای کودک، ترس از مسئولیت‌پذیری، عرف جامعه و رواج فرهنگ خودمحوری موجب شده است تا مسئله افزایش جمعیت به فرایندی سخت تبدیل شود.

مجتبی حدادیان‌فر پژوهشگر و کارشناس مسائل اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه کاهش رشد جمعیت در سال‌های اخیر نتیجه سیاست‌های غلط دهه‌های گذشته است که با ورود فرهنگ غربی اوج گرفته است، گفت: اکنون کار دشواری در راه معکوس کردن فرایندی وجود دارد که سال‌ها برای آن تبلیغ شده است.

وی با اشاره به اینکه حتی در شرایط فعلی نیز بین دستگاه‌ها وحدت رویه در این زمینه وجود ندارد، افزود: هنوز هستند برخی دستگاه‌هایی که به غلط سیاست‌های محدودیت جمعیت را تبلیغ و القا می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه سیاست رشد جمعیتی باید با دقت و حساسیت بالا دنبال شود، اضافه کرد: برخی از خانواده‌هایی که از نظر فرهنگی و اقتصادی تمکن بالایی دارند میلی به افزایش فرزند ندارند؛ در حالی که خانواده‌هایی که از این توانمندی محروم هستند گاهی چند فرزند را به دنیا می‌آورند که توانمندی و وقت لازم برای تربیت آنها را ندارند و همین مسئله از همان ابتدا منجر به تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

حدادیان‌فر با بیان اینکه باید تبیین دقیقی در حوزه رسانه‌ای نسبت به مسئله افزایش جمعیت صورت بگیرد، ادامه داد: امیدواریم در استان قم نیز کارگروهی با حضور دستگاه‌های مسئول تشکیل شود تا این مطالبه رهبری به طور جامع اجرایی‌سازی شود.

در نهایت باید گفت جمعیت امروز به مثابه یکی از مولفه‌های اصلی توسعه به حساب می‌آید. اگرچه برخی در تلاش هستند تا رشد جمعیت را مصادف با شیوع فقر عنوان کنند، اما باید گفت تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد سیاست‌های کنترل موالید موفقیت‌آمیز نبوده و در نهایت جوامع را دچار چالش‌های متعدد می‌کند.

در دهه‌های گذشته نیز همین سیاست در کشور اجرا شده است، اما اکنون باید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها رویکرد نوینی را در این عرصه ایجاد کرد. بدون شک دستگاه‌های استانی با توجه به سر و کار داشتن به طور مستقیم با مردم می‌توانند در این زمینه تاثیر‌گذار باشند و لذا در استان قم نیز باید سیاست‌های مدونی چه از منظر اقتصادی و چه فرهنگی برای افزایش رشد جمعیت در دستور کار قرار گیرد.

گزارش از سمیه رضایی

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcbg5bf.rhb08piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما