سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : 27120
همزمان با روز غدیر

جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: همزمان با روز عید غدیر، جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در جوار امامزادگان با قرائت خطبه غدیر و تجلیل از سادات خادم، با حضور گسترده مردم قم برگزار شد.
جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، در حجه الوداع رسول مهربانی‌ها مردم کنار هم جمع کرد تا نعمت را بر همگان تمام و دین حق را برای همه روشن کند، بیش از هزارسال پیش‌‌ همان زمان که از جهاز شترهای کاروان منبری برای رسول خدا (ص) ساخته شد،‌‌ همان لحظه که زنگ و ناقوس شترهای کاروان خاموش شد،‌‌ همان لحظه که جبرئیل در هیبت انسان به زمین هبوط کرد، مردی از جنس مهربانی و نور دست توانمند علی (ع) را در دست نهاد و اعلام کرد که او جانشین و امیرالمومنین است.

در آن روز مردم همه هلهله کنان با علی (ع) که امیرالمومنین و جانشین رسول اکرم (ص) شده بود بیعت کردند، زنان دستان خود را در تشت آبی که علی (ع) در آن دست زده بود به نشانه بیعت، می‌زدند.

آن روز همه شاد بودند اگرچه فقط چند صباحی گوش به فرمان پیامبر (ص) بودند و بعد از رحلت پیامبر (ص) از روی جهل آمیخته با حسد حتی منکر غدیر شدند و امیرخوبی‌ها خانه نشین شد و حادثه تلخ عاشورا را به خاطر کینه‌ای از علی (ع) داشتند، رقم خورد.

مهدویت امتداد غدیر است

و اما اکنون که بیش از هزار سال از غدیر می‌گذرد و شیعه همه ساله این روز مقدس را جشن می‌گیرد و معتقد است که از غدیر به مهدویت و ظهور می‌توان پل زد و در قم نیز غدیر حال و هوایی دیدنی دارد، سیل زائران و مجاوران در قم جریان دارد و شور و اشتیاق وافری را رقم زده است.

مردم قم معتقدند که سادات فرزندان امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س) هستند و دیدار از سادت را از مهم‌ترین کارهای خود می‌دانند، از صبح زود از خانه‌های آذین بسته شده سادات قم بوی عود و اسپند به مشام می‌رسد و سادات با شال سبز سیادت از مهمانان خود استقبال و به سیادت خود افتخار می‌کنند.

جشن غدیر در قم حتی از جشن نوروز، باشکوه‌تر برگزار می‌شود، اصلا سادات به رسم مهمانوازی ایرانی خود به میهمانان خود اسکناس‌های مهر شده و نو هدیه می‌دهند، بازار خرید و فروش اسکناس نو در قم نیز به اندازه بازار آجیل فروشان و میوه فروشی‌ها داغ داغ است.

مردم قم به ویژه سادات برقعی در کنار بارگاه ملکوتی فرزند بلافصل امام جواد (ع) به جشن و سرور می‌پردازند، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های برگزار شده امروز حضور سادات در حرم مطهر امامزاده ابراهیم (ع) است، امروز بیش از ۴۰ سادات شاخص در جشن این حرم جمع شده‌اند تا احیاگر واقعه غدیر باشند و به قرائت و شنیدن "اشهد ان علیا ولی الله" از ماذنه‌های شهر افتخار کنند امروز در جوار این این امامزاده عظیم الشان از خادمان بر‌تر سادات نیز تجلیل شد.

جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی برگزار شد

سید محسن رضوی که شال سبز بر گردن دارد در حالی که بین حاضران در جشن شیرینی توزیع می‌کند، می‌گوید: بزرگ‌ترین افتخار و سرمایه زندگانی من این است که از سادات هستم و به اینکه همه ساله در این روز با افتخار ولایت امیرالمومنین (ع) را اعلام می‌کنم می‌بالم، اصلا پذیرش عبادات ما در گرو پذیرش ولایت است

امروز در تمام شهر مراسم جشن برپاشده است، ساختمان‌های شهر، مساجد و حتی بلوار‌ها به زیبا‌ترین شکل ممکن آذین بندی شده‌اند و قم که پایگاه و حرم اهل بیت (ع) است امروز زیباتراز همیشه شده، انگار صدای بال و پر ملائک که در آسمان قم غرق در شادی و سرور هستند به گوش می‌رسد.

حجت الاسلام علی عزیزی با اشاره به برگزاری جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی، تاکید کرد: در این روز ویژه برنامه‌ای از ساعت ۱۰-۱۳ در جوار امامزادگان برگزار می‌شود که خطبه غدیر از کتاب برکرانه غدیر خوانده می‌شود و این مراسم با شکوه خاصی در امامزادگان شاخص نیز برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به برگزاری برنامه‌های ویژه بانوان، گفت: به منظور تبیین جایگاه زن در عرصه ولایت نیز ویژه برنامه بانوان ولایی با همکاری هیئت‌های بانوان و حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود.

مردم قم سنت حسنه عقد اخوت را به جا آوردند

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به اعمال عید غدیر، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اعمالی که در روز عید غدیر انجام می‌شود عهد اخوت است که امسال برای نخستین بار در این عقد در جشن‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شرایط عقد اخوت، تاکید کرد: قرائت عقد اخوت سبب ایجاد محرمیت و بهره‌مندی از ارث نمی‌شود، به همین سبب افرادی که عقد اخوت می‌خوانند باید هم جنس باشند، یعنی دو طرف عقد، مرد یا زن باشند و بین یک زن و مرد عقد اخوت جاری نمی‌شود و این عقد فقط جنبه وحدت بخشی دارد.

غدیر آخرین فرصتی بود که رسول اکرم (ص) به مردم سفارش کرد که اهل بیت (ع) و قرآن مکمل یکدیگر هستند و هردو را باید تکریم کرد، اما چیزی نگذشت که‌‌ همان بیعت کنندگان با نبی (ص) علیه وصی (ع) قیام کردند و حق ایشان را غصب کردند و خاندان نور را در کرابه‌های شام به اسارت بردند.

حجت‌الاسلام اباذری با اشاره به جانشینان رسول اکرم (ص)، تاکید کرد: پس از پیامبر اکرم (ص) جانشینان دوازده نفر و از امیرالمؤمنین (ع) تا امام مهدی (عج) ادامه دارد، غدیر به‌منظور حفظ دین است و پذیرش توحید درگرو پذیرش ولایت است، بنابراین آنچه ما به‌عنوان دین می‌پذیریم باید یک رابطه طولی داشته باشد و در عرض آن چیزی وجود نداشته باشد.

منکر غدیر مهدویت را انکار می‌کند

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با اشاره به رابطه غدیر و مهدویت، گفت: اگر غدیر کنار گذاشته شود نه‌تن‌ها مهدویت، بلکه وحی نبوت را از بین برده‌ایم، بنابراین ولایت و امامت‌‌ همان اکمال دین جامعی است که نازل‌شده و در هر زمان‌بر اساس ظرفیت و پذیرش مردم، پیام دین از سوی معصومین (ع) به مردم ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به شرح خطبه غدیر، تصریح کرد: پیامبر (ص) در خطبه غدیر خودش را منذر و امیرالمونین (ع) را هادی و نخستین امام و پیشوا، یاد می‌کنند و از امیرالمؤمنین (ع) تا امام مهدی (عج) را نام می‌برند و امام مهدی (عج) آخرین امام و غلبه دهنده دین بر دنیا یاد معرفی می‌کنند.

وی با تاکید به مهم‌ترین فرازهای خطبه غدیر، خاطرنشان کرد: در فرازهایی از این خطبه می‌خوانیم نوری که از جانب خدا برای هدایت مردم نازل‌شده در وجود من است و بعد از من در وجود علی (ع) و در نسل علی (ع) استمرار دارد تا به امام مهدی (عج) برسد، البته در این خطبه رسول اکرم (ص) تاکید کردند که علی (ع) تکمیل‌کننده دین است وکسی که به او و جانشینان او اقتدا نکند اعمالش حبس می‌شود و در آتش دوزخ جاودان باقی می‌ماند.

بیش از هزار سال پیش در چنین روزی در کنار برکه‌ای رسول اکرم (ص) با حاضران نجوا کردند که «هان مردمان! سبقت جویان به بیعت و پیمان و سرپرستی او و سلام بر او با لقب امیرالمؤمنین، رستگارانند و در بهشت هی پربهره خواهند بود، هان مردمان! آنچه خدا را خشنود کند بگویید. پس اگر شما و تمامی زمینیان کفران ورزند، خدا را زیانی نخواهد رسانید، پروردگارا، آنان را که به آنچه ادا کردم و فرمان دادم ایمان آوردند، بیامرز و بر منکران کافر خشم گیر! و الحمدللّه ربّ العالمین». اما به راستی چند روز پس از مَعاشِرَالنّاسِ گفتن رسول خوبی‌ها، حق ولایت غصب شد و بیعت کنندگان منکر غدیر شدند، به راستی چندسال پس از غدیر اهل بیت (ع) به اسارت رفتند؟

آوای خطبه غدیر در شهر طنین انداز شد

امروز پس از گذشت بیش از هزار سال از غدیر صدای خوش خطبه غدیر از حرم کریمه اهل بیت (س)، مسجد مقدس جمکران که این روز‌ها میعادگاه خسته دلان است و بقاع متبرکه به گوش می‌رسد و مردم قم با حضور خود در برنامه‌های غدیر با امیرخوبی‌ها بیعت می‌کنند که زمینه ساز قیام حضرت موعود باشند.

سیده فاطمه می‌ره‌ای که با کهولت سن در حرم کریمه اهل بیت (س) برای قرائت خطبه غدیر حاضر شده است، در حالی که با تسبیح فیروزه‌ای ذکر می‌گوید، با گوشه روسری‌اش اشک‌هایش را پاک می‌کند و می‌گوید: غدیر بهترین و بزرگ‌ترین عید شیعه است، همه باید تلاش کنیم تا در این عید مقدس از امیرالمومنین (ع) مکه، کربلا و عاقبت بخیری عیدی بگیریم.

حجت الاسلام صابر جعفری با اشاره شرایط سرپرستی جامعه در دوران غیبت، تصریح کرد: در عصر غیبت نیز شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان جامعه را به روش چند مدیریتی اداره کرد و تبعیت از ولایت‌فقیه برای همه واجب است، بنابراین کسی که نسبت به ولی‌فقیه هزینه نمی‌کند به‌طریق‌اولی نسبت به امام زمان (عج) کمتر هزینه می‌کند زیرا گستره فعالیت امام مهدی (عج) و نائب ایشان متفاوت است، سپس باید توجه داشت که حکمت‌ها و دلائل تصمیمات امام زمان (عج) و نائب او متفاوت است؛ زیرا امام (عج) با توجه به جایگاه عالی الهی خود در تمام ابعاد تکوین و تشریع ولایت و امامت دارد.

غدیر بهانه‌ای برای پیوند دل‌ها

قائم‌مقام بنیاد حضرت مهدی موعود (ع) امام (عج) با اشاره به مدیریت امام معصوم (ع)، خاطرنشان کرد: امام بر همه موجودات بنا به اذن الهی مدیریت دارد، اما نائب ایشان هرچند فقیهی کارآمد و عادل باشد اما گستره فعالیت او در عرصه فقاهت، قضاوت و ولایت به‌اندازه قدرت و استطاعت و در حوزه بشری است پس حکمت‌ها و دلائل کار امام هم با توجه به علم غیب و گستره الهی او متفاوت است.

امروز غدیر است، روز عیدالله اکبر، بیشتر جوانان شهر امروز را برای برگزاری جشن ازدواج و یک دل شدن انتخاب کرده‌اند، عده‌ای خطبه عقد خود را در کنار حرم کریمه اهل بیت (س) می‌خوانند تا از بانوی آفتاب به برکت این روز بهترین عیدی یا‌‌ همان عاقبت بخیری را دریافت کنند.

اما در گوشه‌ای دیگر از شهر هم امروز مراسمی با شکوه برگزار می‌شود، حد فاصل کوه خضر و مسجد مقدس جمکران،‌‌ همان جا که دل برای امام عصر (عج) می‌تپد، نمایشی بزرگ برگزار شده است و حضور پررنگ جوانان در آنجا چشمگیر است، انگار همه جمع شدند تا بار دیگر خاطره بیعت و غدیر را در ذهن مرور کنند و به شیعه بودن خود افتخار کنند، جشن بازسازی واقعه غدیر امسال نیز با شکوه و استقبال گسترده‌ای برگزار می‌شود، امروز مردم قم یک پارچه نوا سر داده‌اند که الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ و به شیعه بودن خود افتخار می‌کنند.

گزارش از زهرا رئیسی

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcbg8b5.rhbz5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما