جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 46480
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد

هزینه کرد 8 میلیارد تومان در پروژه‌های منابع طبیعی

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: برای 14 پروژه مناطبع طبیعی با احتساب مشارکت‌های مردمی نزدیک به هشت میلیارد تومان هزینه شده است.
هزینه کرد 8 میلیارد تومان در پروژه‌های منابع طبیعی
به گزارش قم نیوز، محمدتقی سجادی عصر امروز در مراسم افتتاح همزمان 14 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم که در منطقه پردیسان برگزار شد، با بیان اینکه از دو دهه گذشته تا کنون برنامه‌های آبخیزداری به صورت جدی در استان قم دنبال شده است، اظهار کرد: به برکت پروژه‌های مختلف اجرا شده این استان به نتایج مطلوبی رسیده است.

وی اضافه کرد:‌ حوزه قمرود دارای 330 هزار هکتار مساحت است که تا کنون پروژه‌های کنترلی در بخش‌هایی از این حوزه به شیوه مطلوب اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک به چهار میلیارد و 200 میلیون تومان از اعتبارات استانی برای پروژه‌های منابع طبیعی هزینه شده است، تصریح کرد: در مجموع برای 14 پروژه منابع طبیعی با احتساب مشارکت‌های مردمی نزدیک به هشت میلیارد تومان هزینه شده است.

وی از افتتاح 6 پروژه در حوزه آبخیزداری یاد کرد و گفت:‌ در این مراسم سی و هشتمین سازه کنترل سیلاب در منطقه بالادست پردیسان قم به بهره‌برداری می‌رسد و در حوزه بالادست وشنوه نیز سه سازه کنترلی تکمیل شده است.

سجادی با بیان اینکه طی سال گذشته برای نزدیک به 253 هزار هکتار از مساحت استان سند تک برگی صادر شده است، تصریح کرد: در سال جاری تا کنون سند تک برگی 90 هزار هکتار از مساحت استان صادر شده است که این میزان تا پایان سال به 100 هزار هکتار می‌رسد و در مجموع طی دو سال اخیر برای 40 درصد مساحت استان سند تک برگی موجود خواهد بود.

وی به ایجاد کمربند حفاظتی استان به طول 14 کیلومتر در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: امسال طول کمربند حفاظتی 27 کیلومتر شده است.

سجادی با تاکید بر اینکه پروژه بین‌المللی ترسیب کربن طی سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پایان بهار سال آینده در مساحتی نزدیک به 300 هکتار برنامه‌های ایدئولوژی دنبال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآور شد: نزدیک به 400 هزار متر مکعب سیلاب در استان قم کنترل می‌شود که با استفاده از اعتبارات استانی و ملی طی سال جاری به این آمار 100 هزار متر مکعب اضافه شده است.

وی با بیان اینکه شهر پردیسان مقابل سیلاب‌‌هایی با دوره بازگشت 100 ساله ایمن شده است، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات انجام شده در مورد سیلاب شهر پردیسان با مشکل خاصی مواجه نباشیم.

سجادی با اشاره به اینکه از مجموع 400 هزار هکتار مساحت بیابانی استان نزدیک به 105 هزار هکتار به کانون تولید ریزگرد تبدیل شده است، عنوان کرد: سه هزار هکتار از بیابان‌های استان به کانون‌های فوق بحرانی تبدیل شده و به شدت آسیب‌زا است چرا که در نزدیکی پروژه‌های ملی و استانی به ویژه قطار سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان قرار دارد.

وی از مشارکت مسؤولان استانی نسبت به پیشبرد برنامه‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تقدیر کرد و ادامه داد: خطر کانون‌های تولید ریزگرد استان قم بسیار جدی است چرا که علاوه بر قم، استان‌های مجاور را نیز به چالش می‌کشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه یک مجموعه به تنهایی نمی‌تواند مشکل کانون‌های تولید ریزگرد استان را رفع کند، تصریح کرد: مسؤولان ملی باید به این استان نگاه ویژه داشته باشند و با تخصیص اعتبارات لازم رفع مشکلات را دنبال کنند تا در آینده با بحران مواجه نباشیم.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcbgaba.rhb0wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما