پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 12090
حجت‌الاسلام رفیعی:

مداحان سیاست‌زده نشوند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه دین ما از سیاست جدا نیست خاطرنشان کرد: مداحان نباید از مسائل سیاسی روز غافل باشند هرچند نباید سیاست‌زده شوند.
مداحان سیاست‌زده نشوند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در همایش طلیعه ولایت که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های شعرای مذهبی در قرآن اظهار کرد: باور قوی و اعتقاد قلبی نخستین خصوصیت شاعران دینی است.

وی افزود: دومین ویژگی شعرای مورد تایید دین عمل صالح است؛ عمل باید خالص باشد و تنها برای خداوند و تقرب به او انجام شود ضمن اینکه ذکر خدا سومین ویژگی بوده و حمایت از مظلومان هم به عنوان چهارمین خصوصیت شمرده شده است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه بر اساس روایتی از حضرت محمد(ص) مومنان باید به وسیله جان، شمشیر و زبان خود جهاد کنند گفت: کار شعرا و مداحان نیز نوعی جهاد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جهاد تبلیغی همان جهاد اکبر است که با زبان صورت می‌گیرد و شعرا و مداحان در این عرصه به جهاد می‌پردازند.

رفیعی با تاکید بر وارستگی درونی شعرا و مداحان اهل بیت(ع) عنوان داشت: مداحی و شعرسرایی برای دین با احساسات مردم در ارتباط است بنابراین این افراد باید اصول خاصی را مورد توجه قرار دهند.

استاد حوزه علمیه گفت: مداحان باید عالمانه رفتار کنند و این ویژگی در قرائت اشعار هم دیده شود؛ شناخت شخصیت اهل بیت(ع) و یاران بزرگوار آنها در کار مداحی ضروری است زیرا جوانان از شعرا و مداحان اهل بیت(ع) تبعیت می‌کنند بنابراین مداحان باید فراتر از شهادت درباره بزرگان دین و اولیای الهی اطلاعات داشته باشند.

وی با تاکید بر پرهیز از خفیف شمردن ارزش‌ها و شخصیت‌های دینی توسط شعرا و مداحان تصریح کرد: نباید هیچ گاه شأن و شخصیت ائمه و بزرگان دین را زیر سئوال برد.

رفیعی در ادامه با بیان اینکه مداحان باید تنها مطالب مستند را بیان کنند گفت: شعرا و مداحان نباید حرف و سخن هر کس را بدون دلیل و مدرک بپذیرند و آن را در مجالس خود بیان کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دین ما از سیاست جدا نیست خاطرنشان کرد: مداحان نباید از مسائل سیاسی روز غافل باشند هرچند نباید سیاست‌زده شوند به خصوص این مسئله در زمان انتخابات ریاست جمهوری باید رعایت شود و مداح و شاعر را نباید برای مسائل سیاسی هزینه کرد.

وی افزود: مداحان نباید دارای دو شخصیت باشند و در هر مجلس به گونه‌ای متفاوت رفتار کنند؛ این قشر باید از موقعیت خود نهایت استفاده را ببرند و در راستای آشنایی هر چه بیشتر مردم با دین اسلام بکوشند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcbggb8.rhb59piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما