يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : 31125
قم نیوز از جلسه شورای شهر قم گزارش می‌دهد؛

از کاهش ۵۰ تومانی کرایه اتوبوس تا بخشودگی عوارض مجتمع‌های فرهنگی - ورزشی قم

قم نيوز : قم نیوز: در جلسه رسمی شورای شهر قم لوایح مختلفی مانند عضویت سه نماینده از شورای شهر قم در کمیته تملکات شهرداری و بخشودگی عوارض ساخت مجتمع فرهنگی - ورزشی ولایت در پردیسان بررسی شد.
از کاهش ۵۰ تومانی کرایه اتوبوس تا بخشودگی عوارض مجتمع‌های فرهنگی - ورزشی قم
به گزارش قم نیوز، یکصد و سی‌ و سومین جلسه رسمی ‌شورای ‌شهر قم صبح امروز در سالن اجلاس این شورا برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم و اعضای شورا برگزار شد، لوایح و مسائل مختلفی مانند عضویت سه نماینده از شورای شهر قم در کمیته تملکات شهرداری و بخشودگی عوارض ساخت مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت در پردیسان بررسی شد.

تعداد نمایندگان شورای شهر در کمیته تملکات به ۸ نفر افزایش یافت
نخستین لایحه امروز که توسط مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در جلسه مطرح شد، مربوط به اخذ مجوز انجام توافقات املاک تا سقف ریالی ۳ میلیارد اشاره شده در تبصره ۴ بودجه سال جاری در چارچوب ردیف‌های مصوب و از طریق کمیته تملک با رعایت تشریفات قانونی بود.

سعادت‌طلب با اشاره به این لایحه اظهار داشت: در این لایحه مقرر شده آقایان بیاتی، ملکی و عابدینی‌پور به عنوان سه عضو جدید از شورا در کمیته تملکات حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اکنون پنج عضو شورا در این کمیته حضور دارند گفت: بر اساس این لایحه سه عضو دیگر از شورا در این کمیته حضور پیدا می‌کنند و تعداد نمایندگان شورا به ۸ نفر افزایش می‌یابد.

حسن بختیاری با اشاره به اینکه کلیت واگذاری کار به کمیته تملک اقدام خوبی است افزود: ممکن است ماه دیگر و همزمان با انتخابات تغییراتی در این زمینه ایجاد شود که باید ترکیبی حقوقی برای این کمیته در نظر گرفته شود تا همه اعضا بر اساس احتمال از یک کمیسیون در این کمیته نباشند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه گاهی شاهدیم برخی توافقات مربوط به شارع‌های متروکه ارزش کمی دارند اما در جلسه شورا مطرح می‌شوند، گفت: طرحی پیش از این در نظر گرفته شده بود که از پختگی خوبی برخوردار بود.

وی افزود: تعیین رقم ۳ میلیارد برای سقف توافقات را مناسب نمی‌دانم به این دلیل که بیشتر مواقع ارقام تملکات پایین است و در اولویت طرح‌ها قرار نمی‌گیرد با توجه به آن طرح به نظر می‌آید عملکرد شورا اثر بخش تر می‌شود.

آتش زر با اشاره به اینکه جایگاه حقوقی مسئله مهمی است که باید مورد تاکید قرار گیرد گفت: رئیس شورا باید به لحاظ حقوقی در این کمیته عضو باشد تا در صورتی که تغییراتی هم ایجاد شد عمل کمیته با مشکل مواجه نباشد.

سعادت طلب با بیان اینکه کمیته به صورت هرساله انتخاباتی دارد گفت: اعضایی که امروز پیشنهاد شده‌اند رئیس، نائب رئیس و نمایندگان کمیسیون‌های برنامه و بودجه، حقوقی و امور زیربنایی هستند که نشان دهنده جامعیت آن است.

عباس ذاکریان تصریح کرد: در این لایحه ما اختیار تصمیم یک معامله تا سقف مشخص را تأیید می‌کنیم ولی نماینده‌های ناظر را برای این اعمال سقف انتخاب کرده‌ایم.

سخنگوی شورای شهر قم خاطرنشان کرد: تعداد پنج نفر نماینده شورا لزومی به افزایش ندارد؛ امروز با همین تعداد پنج نفر هم همان نظارت وجود دارد.

وی عنوان کرد: مبلغ این توافقات را براساس میانگین قراردادها در نظر بگیریم که با این کار ۹۵ درصد از بار کاری شورا برداشته می‌شود و پیشنهاد من این است که این مبلغ یک میلیارد در نظر گرفته شود.

سپس این لایحه به رأی اعضا گذاشته شد و به تصویب رسید.

توافقات شهرداری با اشخاص حقوقی در شورای شهر قم بررسی شد
اخذ مجوز انجام توافق با آقای حسین ولی در پلاک ۱۱۱۳۷ واقع در خیابان ۳۰ متری شهید کلهری لایحه دیگری بود که اعضای شورا آن را مصوب کردند.

سعادت طلب لایحه مربوط به اخذ مجوز توافق با آقای محمود حبیبی را مطرح کرد و اظهارداشت: نکته ای در این لایحه وجود داشت که در کمیته تملکات به آن پرداخته شده است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی با اشاره به اینکه در این توافق نامه ۴۰ متر عرصه در مسیر وجود دارد بیان کرد: بابت تفکیک صورت گرفته و با توجه به مصوبه شورای شهر ۱۹ درصد از ارزش کل ملک از مالک دریافت می‌شود که مبلغی به میزان ۳۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است.

این لایحه که پیش از این در کمیسیون به انفاق آرا به تصویب رسیده بود در صحن علنی به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

سعادت طلب لایحه دیگری را که مربوط به توافق با آقای عباس کیال بود را مطرح کرد و گفت: این ملک در خیابان انقلاب واقع است که ۱۰۰ متر عرصه در مسیر دارد و با توجه به اینکه ۳ و نیم دانگ از این زمین قبلاً خریداری شده است و مالک ۲۰ متر از زمین را هبه کرده است پیشنهاد می‌کنم با این لایحه موافقت شود.

این لایحه با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

لایحه بعد مربوط به اخذ مجوز انجام توافق با وراث مرحوم حسن علاقبندان در پلاک ثبتی ۸۸۷۴/۲ بود که سعادت طلب با اشاره به آن افزود: این ملک در خیابان باجک واقع شده است و ۹۵ متر عرصه در مسیر دارد؛ این لایحه چندین بار در کمیسیون بررسی شده بود.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی لازم برای کارشناس ثبت و قیمت ملک بررسی می‌شد گفت: با توجه به اینکه ملک توسط شهرداری تصرف و آسفالت شده و چند مالک دیگر از این کوچه درب باز کرده‌اند کمیسیون با این لایحه موافقت کرده است.

سپس این لایحه به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

سعادت طلب با بیان اینکه دو لایحه آخر کمیسیون امور زیربنایی مشابه هم هستند این دو لایحه را که مربوط به توافق با اشخاص حقیقی بود مطرح کرد و سپس با رأی موافق اعضا این دو لایحه به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش زر نخستین لایحه کمیسیون برنامه و بودجه را که مربوط به اخذ مجوز پرداخت دیه در حق آقای برات آقا حسینی به مبلغ ۳۳ میلیون تومان بود را مطرح کرد که به تصویب رسید.

لایحه دیگر مربوط به اخذ مجوز مبلغ ۲۰۰ میلیون ریالی به سازمان بهزیستی بود که مصوب شد.

آتش زر لایحه مربوط به اخذ مجوز افتتاح حساب مسدودی تا سقف ۲۰ میلیارد ریال نزد بانک شهر به مدت ۶ ماه را در جلسه مطرح کرد و اظهارداشت: این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد که دو نفر به آن رأی ممتع دادند.

خراسانی مشاور امور مالی شهرداری قم در رابطه با این لایحه گفت: پیمانکار را به بانک شهر معرفی می‌کنیم و قرار دادها با قیمت‌های مشخص با پیمانکارها بسته شده بود که پس از اینکه سود بانک‌ها کاهش پیدا کرد بانک شهر اعلام کرد در صورتی که ۲۰ درصد از مبالغ را نزد خود نگه دارد برای آن‌ها مقرون به صرفه است.

وی گفت: از یک ماه پیش به این ترتیب برخورد شده است که هر پیمانکاری را معرفی می‌کنیم بانک ۲۰ درصد از مبالغ قرارداد را نزد خود نگه می‌دارد که مطابق این قرارداد پول پیمانکار آزاد می‌شود که کار او با مشکل مواجه نشود.

سپس این لایحه به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

لایحه درباره اعطاء مجوز یک‌ساله به موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا به صورت بخشودگی عوارض خدماتی بود که به تصویب رسید.

اخذ مصوبه اصلاحیه تعرفه بهای خدمات سال ۹۴ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی لایحه دیگری بود که به تصویب رسید.

مساعدت ۲۰ میلیون تومانی به خانواده متوفی حسین قربانی که در کمیسیون تصویب شده بود در جلسه علنی شورا نیز مصوب شد.

آتش زر با اشاره به لایحه مربوط به تشکیل سازمان عمران و نوسازی شهرداری قم گفت: در گذشته شهرداری پروژه‌های عمرانی را با کارگزاری سازمان توسعه عمران انجام می‌داد اما کارگزاری مراحل قانونی را به درستی طی نکرده بود.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر قم با بیان اینکه در شورای سوم مصوبه‌ای داشتیم که موارد خاص در دفتر مالی شهرداری تثبیت کنیم گفت: آن زمان این لایحه مصوب شده و فرمانداری قم به آن ایرادی نگرفت.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با موضوعات مشابه که جدید مطرح می‌شود پیشنهاد می‌کنیم بر اساس مصوبه قبلی امور انجام شود.

سپس این لایحه به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

کاهش ۵۰ تومانی نرخ مصوب شورای شهر در خصوص کرایه اتوبوس‌ها
تنها لایحه کمیسیون خدمات شهری قم مربوط به ابلاغیه صورت جلسه هیئت حل اختلاف در مورد افزایش کرایه اتوبوس و مینی‌بوس بود.

ذاکریان با اشاره به این لایحه خاطرنشان کرد: استاندار قم پیش از جابه‌جایی‌ها با این لایحه و افزایش قیمت‌ها موافقت کرده بود و با بررسی‌های انجام شده در شهرهای دیگر مانند اصفهان مشابهت‌هایی وجود دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری افزود: بررسی‌هایی در این زمینه انجام شد و بالاخره در کمیسیون مقرر شد کرایه اتوبوس‌ها که پیش از این با مبلغ ۵۰۰ تومان مصوب شده بود به قیمت ۴۵۰ تومان در ناوگان حمل و نقل شهری قم تغییر کند. این لایحه نیز به تصویب رسید.

مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت از پرداخت عوارض معاف شد
آخرین لایحه امروز مربوط به مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت متعلق به دفتر تبلیغات اسلامی بود که پوریافر به ارائه آن در جلسه پرداخت و افزود: با توجه به وجود فقر فضای ورزشی و فرهنگی در منطقه پردیسان و با نظر شهردار مقرر شد این طرح جدای از سایر طرح‌ها اجرایی شود.

معاون شهردار قم با بیان اینکه جلسه‌ای با مدیران دفتر تبلیغات برگزار کردیم گفت: در این جلسه توسعه فضای فرهنگی قم مورد تاکید قرار گرفت و بر همین اساس پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از توقف این طرح صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه کاربری این زمین در پردیسان کاربری فرهنگی است عنوان کرد: در جلسات به این موضوع قطعی شد که این زمین تنها کاربری فرهنگی و ورزشی داشته باشد و عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

پوریافر گفت: مقرر شد در صورتی که این پروژه در زمان مشخص و تاریخ‌های تعیین شده به بهره برداری برسد مساعدت لازم در دریافت عوارض آن صورت گیرد.

مرتضی سقائیان نژاد در رابطه با این لایحه گفت: بحث حساب‌های گذشته درباره این پروژه باید به صورت جدا در نظر گرفته شود.

شهردار قم با بیان اینکه اجرای این پروژه باری از روی دوش شهر بر می‌دارد گفت: در زمینه توسعه فضای ورزشی و فرهنگی این پروژه باید اجرایی شود و در این صورت است که می‌توان رسیدگی به سایر حساب‌ها را انجام داد.

وی با بیان اینکه فعال کردن این پروژه در دستور کار مدیران دفتر تبلیغات قرار داد تصریح کرد: با توجه به نیازهایی که در منطقه پردیسان وجود دارد نباید عوارضی از این مجتمع فرهنگی ورزشی دریافت شود.

طوبی حجازی در رابطه با این پروژه اظهارداشت: معضلات فرهنگی بسیاری در پردیسان وجود دارد و باید برای حل مشکلات فرهنگی در این بخش از قم برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شروع ساخت مجتمع فرهنگی ورزشی توسط دفتر تبلیغات اقدامی قابل تقدیر است گفت: این اقدامی است که در واقع شهرداری باید انجام می‌داد.

حجت‌الاسلام سعید روحانی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه کمک به انجام این پروژه‌ها سبب می‌شود شهرداری سود خود را از طریق دیگر به دست آورد عنوان کرد: منطقه پردیسان دارای مشکلات زیادی است که اگر حل نشود در آینده همه شهر قم را درگیر می‌کند به همین دلیل باید مساعدت لازم با این پروژه انجام شود.

ذاکریان با بیان اینکه باید مساعدت لازم در همه طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی و ورزشی انجام شود گفت: این تنها اختصاص به منطقه پردیسان ندارد.

عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه در گذشته چنین مساعدت‌هایی صورت گرفته است تصریح کرد: قبلاً جامعه الزهرا (س) نیز زمینی را اختصاص دادیم اما این بار دفتر تبلیغات هم زمین و هم هزینه ساخت را به عده دارد که باید در این زمینه شهرداری قم مساعدت لازم را داشته باشد.

سپس لایحه معافیت از پرداخت عوارض سازمان تبلیغات برای ساخت مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت به رأی گذاشته شد که درنهایت با نظر اعضا به تصویب رسید.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbs8bf.rhb85piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما