دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 50638
منبع : خبرگزاری فارس

مردان فرنگي قم در حسرت بليط كشتي فرانسه

قم نيوز : قم نیوز: مردان فرنگي‌كار استان قم با ناكامي در پيكارهاي انتخابي تيم ملي بزرگسالان در حسرت كسب مجوز سفر به پيكارهاي جهاني كشتي 2017 در فرانسه به كار خود پايان دادند.
مردان فرنگي قم در حسرت بليط كشتي فرانسه
به گزارش قم نیوز، اعزام تیم‌های ملی کشتی در تمام رشته‌ها به میادین برون‌مرزی شامل آسیایی، جهانی و جام جهانی کشتی هر ساله انجام می‌شود و معمولا کشتی‌گیران قم در اکثر رده‌های سنی هر ساله عضو تیم‌های اعزامی به این میادین مهم هستند اما در چند سال اخیر در رده سنی بزرگسالان کمتر این اتفاق رخ داده است.

این در شرایطی است که اکثر سهمیه‌هایی که کشتی قم برای حضور در مسابقات آسیایی، جهانی و جام جهانی کشتی و حتی میادین بین‌المللی کسب کرده، با درخشش کشتی‌گیران رشته فرنگی بوده و در رشته کشتی آزاد این اتفاق رخ نداده، هر چند در سال 1395 برای نخستین‌بار در رشته کشتی آلیش تحقق پیدا کرد.

 

* اولیایی: از آخرین حضور کشتی‌گیران قم در پیکارهای جهانی 3 سال می‌گذرد

کارشناس کشتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: از آخرین حضور کشتی‌گیران قم در پیکارهای جهانی این رشته دقیقا سه سال می‌گذرد، زیرا در سال 2014 و بعد از پیکارهای مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران بود که ستاره آن سال کشتی قم یعنی هادی علیزاده‌پورنیا توانست سهمیه پیکارهای جهانی و بازی‌های آسیایی را همزمان کسب کند.

محمدهادی اولیایی اضافه کرد: علیزاده‌پورنیا در وزن 75 کیلوگرم، تابستان سال 1393 همراه با تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران راهی رقابت‌های جهانی شد رقابت‌هایی که به میزبانی شهر تاشکند ازبکستان به انجام رسید و ستاره آن سال‌های کشتی قم با دو باخت غیر منتظره برابر حریفان خود با ناکامی مواجه شد.

وی یاد آور شد: دقیقا در روز جمعه 21 شهریور ماه سه سال قبل بود که قمی‌ها منتظر خبر موفقیت هادی علیزاده پورنیا در پیکارهای جهانی 2014 بودند اما این کشتی‌گیر در نخستین روز مسابقات در وزن خود دو باخت عجیب و قریب را متحمل شد تا بدون حضور در جمع نفرات برتر وزن 75 کیلوگرم از کسب مدال باز بماند، در حالی که ملی‌پوش کشتی قم همان سال با تیم ملی کشتی فرنگی قهرمانی در جام جهانی را جشن گرفته بود.

 

* خاطرات بد ستاره کشتی قم از مسابقات جهانی سال 2014

علیزاده‌پورنیا که در کارنامه افتخارات خود دو مدال طلا و نقره قهرمانی آسیا، طلا و نقره جام جهانی کشتی فرنگی و چندین عنوان بین‌المللی دیگر را دارد بعد از استراحت در دور نخست، در دور دوم خاشیم‌بیکوف از ازبکستان میزبان را با نتیجه چهار بر صفر برد ولی در کشتی بعد خود برابر رقیبی از کرواسی یعنی نون زوگاج هشت بر چهار شکست خورد.

این باخت به منزله رفتن علیزاده‌پورنیا به جدول بازنده‌ها بود و بعد از اینکه فرنگی‌کار کروات خود را به دیدار نهایی وزن 75 کیلوگرم رساند، در جدول بازنده‌های مسابقات جهانی 2014 کشتی فرنگی، علیزاده‌پورنیا 6 بر 2 به سومینن از فنلاند باخت و با این رقابت‌ها خداحافظی کرد تا خاطرات تلخی از این پیکارها داشته باشد.

البته حذف از رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی در آن سال تنها ناکامی علیزاده‌پورنیا نبود زیرا بعد از بازگشت ملی‌پوش کشتی قم از ازبکستان، در حالی که همگان امیدوار به درخشش وی در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی بودند، کادر فنی تیم ملی روی نام وی قلم قرمز کشید و سهمیه قم و این کشتی‌گیر برای بازی‌های آسیایی را هم از وی گرفت، ضمن اینکه علیزاده‌پورنیا با مصدومیت ایجاد شده در پیکارهای جهانی مدت‌ها از میادین دور بود تا اینکه در انتخابی‌های امسال دوباره برای تکرار دوران موفق گذشته به میادین بازگشت.

 

* حلوایی: علیزاده‌ آخرین سهمیه‌های آسیایی و جهانی را کسب کرده است

رئیس سابق هیأت‌ کشتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: آخرین کشتی‌گیر مدال‌آور قم از پیکارهای رده سنی بزرگسالان قهرمانی آسیا همین هادی علیزاده‌پورنیا است و آخرین کشتی‌گیری که توانسته برای کشتی قم سهمیه رقابت‌های جهانی نیز بگیرد، باز هم خود علیزاده‌پورنیا است و بعد از وی کسی در این کار موفق نبود.

محسن حلوایی تصریح کرد: در واقع سال‌های 2015 و 2016 بدون کسب سهمیه مسابقات جهانی و آسیایی این رده سنی برای کشتی قم سپری شد و در این دو سال که علیزاده‌پورنیا به دلیل مصدومیت از میادین دور بود، چهره‌هایی همچون علی زینتی‌رفاه و مهدی ابراهیمی امیدهای کشتی قم بودند اما در نهایت نتوانستند سهمیه‌ای در تیم ملی بزرگسالان برای این دو میدان مهم بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: البته در این چند سال کشتی قم با درخشش کشتی‌گیرانی همچون رضا مردی، علیرضا نجاتی و محمدجواد رضایی در رده سنی نوجوانان و مهدی ابراهیمی در رده سنی جوانان به سهمیه رقابت‌های جهانی رده‌های سنی پایه دست یافته که نجاتی مدال برنز گرفته اما در رده سنی بزرگسالان نبوده است.

 

* ناکامی کشتی‌گیران قم در کسب سهمیه آسیایی و جهانی 2017

در نهایت به سال 1396 می‌رسیم که مردان کشتی‌گیر قم بعد از ناکامی در کسب مجوز همراهی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد اعزامی ایران به پیکارهای 2017 قهرمانی آسیا، با موجی از انگیزه راهی مسابقات انتخابی تیم‌های اعزامی به رقابت‌های جهانی شدند اما بدون کسب موفقیت از این رقابت‌ها بازگشتند.

این در حالی است که به نمایندگی از هیأت‌ کشتی استان قم پنج کشتی‌گیر به همراه یک داور بین‌المللی در مسابقات انتخابی تیم‌های ملی کشتی حضور داشتند و هر پنج کشتی‌گیر قم در کسب مجوز همراهی تیم ملی ایران در پیکارهای جهانی 2017 با ناکامی مواجه شدند.

این در حالی است که پیکارهای انتخابی تیم‌های ملی کشتی پهلوانی، آزاد و فرنگی ایران به منظور شناخت برترین‌ها برای حضور در اردوی این سه تیم با هدف اعزام به پیکارهای 2017 قهرمانی جهان به انجام رسید و تمام چهره‌های شاخص کشتی کشور در این رویداد مهم حضور داشتند.

رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی بزرگسالان ایران به میزبانی سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران به انجام رسید و کشتی‌گیران قم نیز در دو رشته آزاد و فرنگی برای کسب عناوین برتر اوزان مختلف این پیکارها برابر حریفان به میدان رفتند اما بدون کسب مدال و رتبه‌ درخور توجهی به کار خود پایان دادند.

 

* نعمتیان نخستین مدال‌آور کشتی قم از مسابقات جهانی آلیش

در رشته کشتی آزاد روح‌الله نعمتیان تنها نماینده قم بود، کشتی‌گیری که سال 1395 توانست نخستین‌بار کشتی قم را به سهمیه حضور در مسابقات جهانی‌ آلیش برساند و همراه با تیم ملی کشتی آلیش مردان ایران به رقابت‌های جهانی 2016 آلیش در قزاقستان اعزام شود.

نعمتیان که یکی از مطرح‌ترین چهره‌های کشتی آزاد قم به شمار می‌رود بعد از موفقیت در کسب مقام سوم و نشان برنز پیکارهای جهانی آلیش 2016، نماینده قم در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای به دست آوردن سهمیه رقابت‌های جهانی 2017 شد اما قطعا کمتر کسی از این کشتی‌گیر در جدال با قدرت‌های کشتی آزاد ایران انتظار کسب سهمیه داشت و صد در صد تمام نگاه‌ها به کشتی فرنگی بود.

 

* یک کشتی‌گیر قم روی سکوهای اول تا سوم انتخابی تیم ملی

اما در رشته کشتی فرنگی چهار کشتی‌گیر به نام‌های هادی علیزاده‌پورنیا، مهدی ابراهیمی، علی زینتی‌رفاه و علی‌اکبر حیدری به نمایندگی از قم به میدان رفتند و در حالی که تمام امید کشتی قم و علاقمندان به این رشته، درخشش کشتی‌گیران فرنگی‌کار بود اما این اتفاق رخ نداد و از بین این چهار نفر تنها یک کشتی‌گیر روی سکو رفت.

این در شرایطی است که به اذعان کارشناسان این رشته موفق و مدال‌آور، بعد از انتخابی پیکارهای المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل، انتخابی سال 1396 کشتی آزاد، فرنگی و پهلوانی ایران بزرگترین رویداد داخلی بود که در آن تمام مدعیان گرفتن سهمیه پیکارهای جهانی 2017 حضور داشتند.

رقابت‌های انتخابی تیم ملی آنقدر حساس بود که فدراسیون کشتی علاوه بر داوران مطرح بین‌المللی داخلی نظیر سعید عباسی داور درجه یک بین‌المللی کشتی قم، چندین قاضی خارجی کشورهای صاحب‌نام کشتی دنیا را نیز برای قضاوت رقابت مدعیان عضویت در تیم ملی ایران دعوت کرده بود.

 

* وزیری: زینتی‌رفاه موفق‌ترین فرنگی‌کار قم لقب گرفت

رئیس هیأت‌ کشتی استان قم راجع به رتبه‌های کشتی‌گیران قم به خبرنگار فارس گرفت: مسابقات انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد، فرنگی و پهلوانی در روزهای پانزدهم و شانزدهم تیر ماه به میزبانی سالن آزادی تهران به انجام رسید و در حالی به کار خود پایان داد که با توجه به نتایج به دست آمده، کشتی قم برای سومین سال متوالی در حسرت کسب سهمیه رقابت‌های جهانی باقی ماند.

محسن وزیری افزود: در مسابقات روز نخست این انتخابی، نخستین کشتی‌گیر قم که در رشته کشتی فرنگی به میدان رفت هادی علیزاده‌پورنیا بود که در وزن 75 کیلوگرم در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد ولی در کشتی‌های خود دو شکست را تجربه کرد و در نهایت پنجم شد.

استان قم در این رقابت‌ها دو نماینده در وزن 80 کیلوگرم داشت، در این وزن علی زینتی‌رفاه سکوی سوم را به خود اختصاص دد و در بین تمام کشتی‌گیران قمی حاضر در این مسابقات بهترین عملکرد را از خود بر جای گذاشت و موفق‌ترین فرنگی‌کار قم لقب گرفت، اما در همین وزن مهدی ابراهیمی دیگر نماینده قم چهارم شد.

در وزن 98 کیلوگرم علی‌اکبر حیدری به نمایندگی از هیأت‌ کشتی استان قم به مصاف حریفان رفت و با وجود اینکه کشتی‌های خوبی گرفت اما در نهایت به مقام چهارم این وزن دست یافت تا در مجموع کشتی قم نتوانست مجوز حضور در مسابقات جهانی سال 2017 در فرانسه را به دست بیاورد.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcbw0bs.rhbgfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما