چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 12298
مسئول گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری نور:

نرم‌افزار معجم موضوعی وسائل الشیعه تولید شد

قم نيوز : قم نیوز: مسئول گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری نور از تولید نرم‌افزار معجم موضوعی وسائل الشیعه خبر داد.
نرم‌افزار معجم موضوعی وسائل الشیعه تولید شد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سیدجواد ابن الرضا در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: پویایی معارف دینی مرهون تلاشی است که علما داشتند و اگر تلاش علما نبود معارف دین به دست ما نمی‌رسید.

وی عنوان داشت: راویان حدیث یکی از گروه‌هایی هستند که تلاش فراوان داشتند تا احادیث سینه به سینه منتقل شود ولی در دوران ممنوعیت نقل احادیث بسیاری از احادیث از بین رفته است.

مدیر گروه تحلیل محتوای مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با اشاره به اهمیت کتاب وسائل الشیعه گفت: این کتاب اهمیت فراوانی در بین فقهای شیعه دارد و از سوی شیخ حر عاملی تألیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: احادیث و فروعات فقهی در باب اصول، اعتقادات، معارف، زیارات و ادعیه در این کتاب وجود دارد و افراد مختلف می‌توانند به روایات مورد نظر خود در این کتاب دسترسی پیدا کنند.

ابن الرضا از تدوین نرم‌افزار وسائل الشیعه خبر داد و افزود: با توجه به اهمیتی که کتاب وسائل الشیعه در بین دانشمندان و مجتهدان دارد این نرم‌افزار تدوین شده است.

مسئول گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با بیان اینکه نرم‌افزار وسائل الشیعه در قالب معجم موضوعی تدوین شده است گفت: برای تهیه معجم موضوعی ابتدا متن کتاب مطالعه شده و سپس از متن مطالعه شده چکیده برداری می‌شود و پس از نمایه‌‌گذاری، تک‌واژه‌ها استخراج می‌شود.

وی عنوان داشت: بیش از ۱۰ محقق روی کتاب وسائل الشیعه از سال ۷۰ کار کردند تا این کتاب در قالب نرم‌افزار ارائه شود.

ابن‌الرضا یادآور شد: بالغ بر ۷۰ هزار و ۹۵۰ چکیده، ۵ هزار و ۳۴۲ عدد کلید واژه به طور غیر تکراری، ۳ هزار و ۹۴۰ ریشه و ۶۱ هزار موضوع برداشت شده از کتاب وسائل الشیعه در این نرم‌افزار ارائه شده است.

وی تصریح کرد: ارائه متن کامل ۱۹ عنوان کتاب روایی شیعه در ۲۰۰ جلد، ارجاع اصطلاحات هم ارز در نظام مترادفات، تفکیک اصطلاحات چند معنایی در نظام مشترکات، ارائه فهرست مفاهیم وابسته در نظام مرتبط، جست‌وجوی ترکیبی و ساده در متن و فهرست وسائل الشیعه و امکان پژوهش، یادداشت‌برداری، ویرایش و چاپ از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

علاقه‌مندان به تهیه این نرم‌افزار علاوه بر مراجعه حضوری به مرکز تحقیقات کامپیوتری نور می‌توانند با مراجعه به فروشگاه مجازی مرکز به آدرس www.noorshop.ir نسبت به خرید این نرم‌افزار اقدام کنند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcbw5b8.rhb59piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما