قم نيوز : قم نیوز: ورزش قم در ماه‌های پیش رو در انتظار به ثمر نشستن تلاش‌های عمرانی دست اندرکاران ورزش قم برای افزایش فضاهای ورزشی است گرچه این پروژه‌ها با موانع بودجه‌ای مواجه است.
تکمیل پروژه‌های عمرانی ورزشی قم در انتظار تامین بودجه
به گزارش قم نیوز، بخشی از طرح توسعه ورزش قهرمانی و همگانی را افزایش سرانه ورزشی استان و اقدام در ساخت و راه اندازی فضاهای ورزشی تشکیل می‌دهد.

در این میان، تعداد قابل توجه پروژه‌های در دست احداث و تکمیل ورزشی در سطح استان قم نشانگر روزهای روشن و آینده‌ای مطلوب برای ورزش قم است چنان که افتتاح این پروژه‌ها می‌تواند نقشی اساسی در پیشبرد اهداف ورزشی بلند مدت قم ایفا کند.

با این وجود مشکل عدم تخصیص بودجه در زمان مناسب سبب تعطیلی، تعویق یا نیمه کاره‌‌‌ رها شدن پروژه‌های ورزشی می‌شود و زمان بهره برداری نهایی و اعلام شده را به زمان دیگری موکول می‌کند.

هاشمی: محدودیت بودجه داریم

سید مناف هاشمی معاون وزیر ورزش در مراسم تجلیل از مدال آوران ورزش قم گفت: در مقایسه با سایر کشور‌ها امکانات و اعتبارات پایین تری داریم و به همین دلیل برای رسیدن به استاندارد‌ها در موضوع گسترش فضاهای ورزشی با محدودیت مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: بالغ بر ۳۲۵۰ پروژه عمرانی نیمه کاره در سطح کشور داریم که تکمیل آن‌ها بالغ بر ۲۰ سال زمان نیاز دارد و امیدواریم با کمک خیرین و حضور بخش خصوصی بتوانیم این زمان را کاهش دهیم.

هاشمی افزود: در میان پروژه‌های نیمه تمام کشور ۲۴۰ پروژه بزرگ وجود دارد که تکمیل آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد اما امسال برای این کار ۱۱۳ میلیارد تومان اختصاص داده شده و طبیعی است برای جبران کسری بودجه برای تکمیل فضا‌ها، باید به دنبال حضور پر رنگ‌تر بخش خصوصی در ورزش باشیم.

معاون وزیر ورزش تصریح کرد: استان قم از نظر وضعیت ورزشی دچار عقب ماندگی طولانی مدت است به طوری که متوسط سرانه ورزشی در کشور ۸۰ سانتی متر و در قم با وجود پیشرفت‌های عمرانی اخیر ۴۰ سانتی متر است و امیدواریم در مورد قم، بتوانیم در پروژه‌های عمرانی جهش محسوسی ایجاد کنیم.

هاشمی اظهار کرد: امسال ۳ و نیم تا ۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی ورزشی قم از سوی وزارت ورزش در نظر گرفته شده تلاش ما در وزارت ورزش بر این است که با کمک در تامین بودجه، کمتر از ۲ سال دیگر پروژه مجموعه ورزشی پیامبر اعظم (ص) قم را به اتمام برسانیم.

عابدی: برخی از پروژه‌های ورزشی قم نیمه کاره مانده‌اند

حسن عابدی مدیر کل ورزش و جوانان قم در دیدار خود با حجت الاسلام صالحی منش در مرداد ماه امسال اظهار کرد: ایجاد عدالت‌ در توزیع سرانه اماکن ورزشی در مناطق مختلف قم، توجه ویژه به ورزش بانوان مطابق با حفظ شأن بانوان و رعایت پوشش اسلامی، تلاش برای ارتقاء سطح ورزش قهرمانی، توسعه ورزش بومی و محلی و توجه به ورزش باستانی و پهلوانی از جمله اهداف مهم اداره کل ورزش و جوانان قم در حوزه ورزش به شمار می‌روند.

وی به وضعیت عمرانی ورزش قم اشاره کرد و ابراز داشت: تعدادی از پروژه‌ها را به زودی افتتاح می‌کنیم ولی برخی از پروژه‌ها به دلیل نبود بودجه کافی نیمه‌کاره مانده‌اند و مشکل بزرگ ما در این بخش، کمبود اعتبارات ورزش است.

وضعیت پروژه‌های ورزشی قم

در بین پروژه‌های در دست اجرا، برخی طرح‌ها در آغاز راه قرار دارند و برخی دیگر به مراحل پایانی کار رسیده‌اند به طوری که مجموعه ورزشی پیامبر اعظم (ص) و سالن باستانی حضرت ابوالفضل (ع) تازه‌ترین پروژه‌های در دست اجرای قم هستند که به تازگی خود را آغاز کرده‌اند و طبیعتا نمی‌توان به این زودی‌ها منتظر بهره برداری آن‌ها بود.

سالن باستانی حضرت ابوالفضل (ع) سالنی با مساحت ۴۵۰ متر مربع است که در منطقه ۶ قم واقع شده و مجموعه ورزشی پیامبر اعظم (ص) نیز که کلنگ آن توسط علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به زمین خورد طرحی بزرگ با مساحت ۹۰۰۰ متر است که در منطقه یک قم است.

مجموعه ورزشی پیامبر اعظم (ص) شامل سالن ۱۵۰۰ نفره، استخر سرپوشیده و سالن‌های ورزش‌های کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای است که قرار است در مدت ۳۶ ماه ساخته شود و در صورت انجام تعهدات متقابل کارفرما و پیمانکار، بهار یا تابستان سال ۹۶ به پایان می‌رسد.

سالن ورزشی روستای طایقان که سالنی چند منظوره با مساحت ۸۰۰ متر مربع است، یکی از طرح‌های تازه آغاز شده ورزش قم است که حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت بهره برداری، منطقه طایقان را صاحب فضای ورزشی مناسبی می‌کند.

در دو روستای نیزار و ونارچ قم نیز، دو زمین چمن مصنوعی فوتبال در ابعاد مینی فوتبال در نظر گرفته شده است که هر یک ۱۰۵۶ متر مربع وسعت دارد و عملیات احداث آن به تازگی آغاز شده است.

عملیات احداث سال ورزشی جمکران نیز به تازگی آغاز شده است و این سالن با مساحت ۱۴۴۰ متر مربع می‌تواند پاسخگوی نیاز ورزشی مردم جمکران باشد البته این سالن چند منظوره ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جمکرانی‌ها برای استفاده از این سالن باید کمی صبور باشند.

کلنگ سالن ورزش‌های باستانی پوریای ولی نیز در منطقه ۲ قم به تازگی بر زمین خورده و این سالن ۱۰۷۵ متری در آینده پاسخگوی نیاز باستانی کاران قم است در حالی که پیشرفت این سالن تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

۲پروژه از مجموع پروژه‌های در دست اجرا و اقدام اداره کل ورزش و جوانان قم که یکی از آن ها افتتاح شده، مربوط به استخر و ورزش‌های آبی است.

استخر تختی قم با مساحت ۲۳۷۵ متر تاکنون نزدیک به یک سوم راه آماده سازی و بهره برداری خود را طی کرده است و پس از بهره برداری کمک بزرگی برای هیئت شنای استان قم و علاقمندان به ورزش‌های آبی است و استخر پردیس منطقه ۲ قم نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است.

گل سرسبد طرح‌های ورزشی در دست اجرای قم، مجموعه ورزشی شهید حیدریان قم است که صاحب نام‌ترین مجموعه ورزشی در بین مردم قم به شمار می‌رود.

چمن مصنوعی زمین فوتبال این مجموعه از مدت‌ها قبل آماده شده و عملیات نصب صندلی جایگاه تماشاگران و نیمکت مربیان نیز به اتمام رسیده است و مرحله نهایی تکمیل این ورزشگاه شامل پیست تارتان این مجموعه است که انجام شده و به نظر می‌رسد به زودی باید شاهد راه اندازی این مجموعه ورزشی و قرار گرفتن آن در اختیار ورزشکاران رشته‌هایی چون فوتبال و دو و میدانی باشیم.

سالن ۴۵۰۰ نفره امام رضا (ع) نیز با مساحت قابل توجه ۶۰۰۰ متر یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی ورزشی قم محسوب می‌شود که نیمی از راه تکمیل خود را طی کرده است و در محدوده منطقه پردیسان قم واقع شده است.

با تکمیل این طرح‌ها فضایی بیش از ۴۰ هزار متر به فضاهای ورزشی قم افزوده شده و به نظر می‌رسد در این صورت، سرانه ورزشی استان قم به نحو چشمگیری توسعه یابد.

گزارش از حامد اسماعیلی

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcbwgb5.rhbzspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما