يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 29768
منبع : دارالقرآن علامه طباطبایی

شبهه شرعی سفر عمره!

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله رسولی محلاتی فرزندشان چهار سال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان بود و در طول این مدت یک بار هم به حج مشرف نشد و اظهار می داشت شبهه شرعی دارم.
شبهه شرعی سفر عمره!
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله رسولی محلاتی فرزندشان چهار سال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان بود و در طول این مدت یک بار هم به حج مشرف نشد و اظهار می داشت شبهه شرعی دارم!

در پی جنایات بی شمار حکومت سعودی علیه مسلمانان و شیعیان جهان و حرمت شکنی اخیر زائران ایرانی، مرتضی نجفی قدسی مسئول دارالقرآن علامه طباطبایی(رض) به تبیین موضوع فوق پرداخته و خواستار لغو موقت سفر عمره از طرف مردم و دولت جمهوری اسلامی شده است که متن کامل آن به این شرح است:

« بَلِ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی عِزَّهٍ وَشِقَاقٍ» «سوره ص، آیه ۲»
یعنی کافران همیشه مغرورانه در پی سرکشی و دشمنی با حق هستند.

هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) به امر الهی خانه خدا را در همین مکانی که از ابتدای خلقت، معین و به عنوان کعبه و یا «بیت عتیق» معروف بوده است، بنا می‌کند، دعایی می‌نماید که «فَاجْعَلْ اَفْئِدَهً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی اِلَیهِمْ» «سوره ابراهیم، آیه ۳۷» یعنی خدایا، قلوب مردم را به سمت این خانه (کعبه) متوجه کن یا بهتر بگوییم از خدای متعال درخواست کرد تا دلهای مردم به سوی این خانه هوایی شود.

علت آنکه تمام ملت‌های اسلامی همواره شیفته زیارت خانه خدا هستند، در حقیقت اثر دعای حضرت ابراهیم(ع) است و خدای متعال دعای ایشان را اجابت فرموده است.

این نکته را به عنوان مقدمه عرض کردم تا ابتدا عشق و علاقه خود را به این سرزمین مقدس و مسجدالحرام و حرم شریف نبوی(ص) ابراز داشته و پس از آن به بررسی وضع موجود و تکلیف فعلی‌مان برسیم.

بنده سفرهای متعددی به خانه خدا مشرف شده و از نزدیک بارها سوء رفتار خائنین حرمین شریفین را شاهد بوده و مکرر برای مسئولان ایرانی این بد رفتاری سعودی‌ها مبرهن و آشکار شده است ولیکن نمی‌دانم چرا آنان همیشه در پی انجام این سفرها

به هر قیمتی و هر خفتی هستند! و هیچگاه بر رفتار‌های خلاف عرف، شرع و اصول دیپلماسی سعودی‌ها نقدی ندارند و همواره سعی می‌کنند با آنها از در مصالحه و دوستی درآیند.

دولت سعودی حرمت حرم امن الهی را بارها شکسته و همگان شاهد بودند درسال ۱۳۶۶ چگونه صدها نفر از زائران را مظلومانه به خاک و خون کشید و از آن زمان تاکنون این سفرهای حج و عمره با اذیت‌ها و آزارهای ماموران سعودی در همه مواقف، بخصوص قبرستان بقیع همراه بوده است.

از این که بگذریم، هم اکنون سعودی‌ها در منطقه خاورمیانه و در سطح کشورهای اسلامی نقشی بسیار مخرب و حتی سفاکانه‌تر از آمریکاییها و اسرائیلیها دارند، مخصوصاً در این سالهای اخیر آنچه خونریزی و جنایت در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و دیگر کشورها می‌شود تماماً با برنامه ریزی سعودی‌ها و با تشکیل گروههای تروریستی نظیر القاعده، طالبان، النصره، داعش و امثالهم است.

قضیه‌ای که اخیراً برای دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده اتفاق افتاد، نمونه‌ای از اذیت و آزارهای سعودی‌ها ست که این بار عیان شده است، گرچه مسئولان حج و زیارت بعد از گذشت ده روز از این ماجرا آن هم بسیار کم رنگ به آن می‌پردازند و رسانه‌ها را متهم می‌کنند که چرا سبب تشویش افکار عمومی می‌شوند!

عجبا! شما هم اینک هم از این ماجرا آگاهانه سخن نمی‌گویید تا حقیقت روشن شود! حال آنکه اگر تلاش روحانی شجاع کاروان نبود و زائران را به تحصن چند ساعته جلوی هواپیما دعوت نمی‌کرد و بر رسیدگی موضوع و حضور مسئولان ایرانی و سعودی سماجت نمی‌کرد، این موضوع با یک عذر خواهی ساده تمام می‌شد و همه چیز به فراموشی می‌رفت.

اما بسیار مناسب می‌دانم نکته‌ای را در اینجا خطاب به همه ملت و مخصوصا علما و روحانیونی که پیوسته مشتاق سفرهای مکرر حج و عمره هستند، عرض کنم تا بدانند این سفرها با توجه به جنایات سعودی‌ها در کشورهای مختلف و مخصوصا شیعه کشی آنها در عراق و یمن، شبهه شرعی دارد!

حضرت آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی یکی از شخصیت‌های عالم و فرهیخته روحانی هستند که بیش از یکصد جلد کتاب، تالیف، تحقیق و تصحیح و ترجمه دارند. ایشان در این سالهای اخیر فرزندشان به مدت چهار سال سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عربستان بودند. تصور می‌شد چون فرزندشان سفیر عربستان است، مکرر به مکه مشرف می‌شوند یک روز از ایشان سوال کردم آیا شما مرتب مشرف می‌شوید؟! ایشان پاسخ دادند خیر، یک سفر هم نرفتم! علیرغم اینکه می‌توانستم به دعوت پسرم هر ماه بروم و لیکن شبهه شرعی کردم و نرفتم!

بنده عرض کردم چرا نرفتید؟ پاسخ دادند یک روز یکی از مقامات سعودی به فرزندم گفته است، دولت سعودی با پول همین زائران، هزینه تجهیز و تسلیح سلفی‌ها و تکفیری‌ها را تامین می‌کند و آنها را برای جهاد یا بهتر بگوئیم فعالیتهای تروریستی و بمب‌گذاری به عراق می‌فرستد!

آیت‌الله رسولی محلاتی اضافه کردند؛ من با شنیدن این مطلب شبهه کردم که اگر ما مسافرتی به عربستان داشته باشیم و حتی اگر یک تومان ما هم بخواهد در ریختن خون مردم مظلوم عراق و شیعیان سهیم باشد، این سفر مستحبّی عمره جائز نیست و حتی اضافه کردند بنده صاحب فتوی نیستم ولی اگر صاحب فتوی بودم سفر عمره را حرام اعلام می‌کردم!

شاید مسئولان حج و زیارت حاضر به توقف این سفرها نباشند و همواره سعی کنند بر مسائل و تخلفات سعودی‌ها چشم پوشی کنند ولیکن این وظیفه علمای بزرگ و صاحبان فتوی است که تکلیف مردم را روشن کنند، گر چه در مجلس شورای اسلامی هم تحرک خوبی بوجود آمده است و امیدواریم به نتیجه قاطع و مطلوبی برسد.

ضمناً به مردم متدین و علاقمند زیارات و سفرهای مذهبی توصیه می‌شود بحمدالله با باز بودن راه کربلا و نجف و کاظمین و عتبات عراق، شش امام بزرگوار در حرمهای عراق مدفون هستند و سفر به عراق، کمک به شیعیان مظلوم آنجا نیز محسوب می‌شود، یعنی به نظر می‌رسد همان اندازه که سفر به عتبات عالیات در عراق ثواب دارد و صواب است، در شرایط فعلی که حکومت عربستان با کفار همدست شده و روی صهیونیسم و آمریکا را سفید کرده است، سفر به عربستان و کمک به آن ظالمان و ستمکاران گناه است.

از خدای متعال مسئلت داریم بصیرت کامل به همه ملت ما و دولت ما عنایت بفرماید.

«وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون»

خادم القرآن ـ مرتضی نجفی قدسی

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcbwzb5.rhb90piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما