پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : 31738
‌‌آیت‌الله فاضل لنکرانی:

احکام دینی ناظر به برتری مردان نیستند

قم نيوز : قم نیوز: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: احکام دینی در اسلام ناظر به برتری مردان نیستند بلکه با توجه به شرایط جسمی و روحی زنان و مردان وضع شده‌اند.
احکام دینی ناظر به برتری مردان نیستند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در جمع گروهی از بانوان فعال فرهنگی از کشور کویت با بیان اینکه اثرگذاری و اثرپذیری بانوان در امور مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت زیادی است گفت: مهمترین مسئله در این بین، التزام دینی زنان مسلمان به احکام اسلامی است.

وی افزود: اسلام و اهل بیت عصمت و طهار(ع) جایگاه رفیعی برای زنان قائل شده‌اند که نشان‌دهنده احترام و در نظر گرفت حقایق و مسائل مربوط به آنهاست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اعتقاد داریم تمام مسائلی که در مورد زنان و جزو احکام دینی آنهاست جزو محکم‌ترین مسائل شرعی هستند گفت: دین مبین اسلام در مورد زنان از ابعاد گوناگون اجتماعی، فردی، سیاسی، فرهنگی و... مطالبی دارد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: لازم است زنان مسلمان در مورد این مسائل اندیشه و تفکر کنند و مسائل مربوط به خود را از منظر دین به درستی بشناسند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه بعضی علمای اهل سنت هم عقیده دارند باید در مورد این مسائل به تفکر بپردازیم خاطرنشان کرد: در واقع زنان باید نقش و جایگاه و همچنین حقوق و وظایف خود را بر اساس آیین اسلام بشناسند و بر همان اساس عمل کنند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: آنچه امروز در دنیای غرب در مورد زنان ترویج می‌شود نتیجه‌ای جز اضمحلال هویت زن نداشته است زیرا دیدگاه آنها فقط گسترش فساد است و این امر همه ابعاد زندگی غربی‌ها را در بر گرفته است.

وی با بیان اینکه فلاسفه و نظریه‌پردازان غربی، هویت اصلی زنان را از آنها گرفته‌اند گفت: جایگاهی که امروز برای زنان غربی و به نام شعارهایی مانند آزادی در نظر گرفته شده فقط آنها را به سوی هلاکت سوق می‌دهد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی دینداری و تقید به اسلام را از مهمترین خصوصیات زنان مومن دانست و افزود: اینگونه نیست که اسلام خواهان عدم حضور زنان در اجتماع و عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی باشد چنانکه می‌بینیم بعد از انقلاب اسلامی در ایران، زنان در جایگاه‌های مهم اجتماعی حضور یافتند و به ایفای نقش پرداختند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه نظریه خانه‌نشینی زنان در اسلام یک امر باطل و بی اساس است خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران هویت واقعی زن مسلمان را به ظهور رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این حقیقت که میان زن و مرد در مسائل معنوی و تقوا هیچ تفاوتی وجود ندارد عنوان کرد: در زمینه فهم اجتماعی و سیاسی هیچ تفاوتی میان زنان و مردان نبوده و چه بسا زنانی باتقواتر و با فهم بیشتر نسبت به مردان در یک جامعه وجود داشته باشند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: به عنوان مثال می‌توان به زنان یمنی اشاره کرد که همراه با مردان خود در عرصه مبارزه حضور دارند و آنها را برای پایداری و مقاومت بیشتر تشویق می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حضور حضرت فاطمه زهرا(س) در پشت جبهه برخی جنگ‌ها و کمک به پیشبرد اهداف اسلام گفت: در دوره‌های مختلف تاریخی زنان مومن در مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشته و به جامعه خدمت کرده‌اند.

وی افزود: احکامی که در اسلام صادر شده نه برای تضییع حقوق زنان بلکه متناسب با شرایط جسمی و روحی آنها وضع شده‌اند؛ به عنوان مثال قضاوت که واجب کفایی است از زنان برداشته شده زیرا این کار دارای حساسیت‌ها و دشواری‌های فراوانی است که یک زن تحمل حضور در آن فضا و انجام کارهای متناسب با آن را ندارد و در واقع خداوند مرحمتی به زنان کرده که این مسئولیت را از آنها برداشته است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی همچنین به مسئله لزوم اجازه شوهر برای خروج زن از منزل اشاره و خاطرنشان کرد: این امر هم به معنای زندانی و اسیر بودن زنان نیست بلکه چون آنها ظریف و حساس هستند و مردان در قبال زنان خود مسئولیت دارند و باید حافظ آنها باشند، چنین دستوری صادر شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم احکام دینی را از نوع اعتباری دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که این احکام بر اساس برتری مردان وضع شده باشند بلکه علل و عوامل دیگری در بین است که باید به فلسفه اصلی آنها توجه کرد.

وی در ادامه خواستار مقابله اساسی و جدی با تهاجم فرهنگی غرب علیه نهاد خانواده در کشورهای اسلامی شد و افزود: همه ما وظیفه داریم خود و فرزندانمان را در مقابل این هجمه ناجوانمردانه محافظت کنیم و اجازه ندهیم نسل آینده گرفتار عوامل فساد شوند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbwzbf.rhb8fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما