پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۵
کد مطلب : 47687
منبع : The Iran Project

چرا بازگشایی سفارت کانادا در تهران لغو شد؟

قم نيوز : قم نیوز: لغو بازگشایی سفارت کانادا در ایران که قرار بود آوریل 2017 اتفاق بیفتد و امکان رای دادن ایرانیان ساکن کانادا را در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری فراهم کند، خنجری بود که دولت کانادا در پشت رئیس جمهور فعلی فرو کرد زیرا به نظر می رسد بیشتر رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، به حسن روحانی رای می دهند.
لغو بازگشایی سفارت کانادا در ایران
لغو بازگشایی سفارت کانادا در ایران
قم نیوز، سرویس بین الملل: لغو بازگشایی سفارت کانادا در ایران که قرار بود آوریل 2017 اتفاق بیفتد و امکان رای دادن ایرانیان ساکن کانادا را در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری فراهم کند، خنجری بود که دولت کانادا در پشت رئیس جمهور فعلی فرو کرد زیرا به نظر می رسد بیشتر رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، به حسن روحانی رای می دهند. از سویی اعلام بازگشایی سفارت و عادی سازی روابط، اهرمی موثر در انتخابات نیز به شمار می رود که اکنون از دست رئیس جمهور بیرون است.

روابط ایران و کانادا در سال‌های آخر ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار وقفه‌ای جدی شد.‌ در آن مقطع دولت محافظه کار کانادا تحت تاثیر لابی‌های اسرائیلی و برای تحت فشار بین المللی قرار دادن ایران، به ناگهان سفارت خود در تهران را به بهانه عدم امنیت دیپلمات‌ها در ایران تعطیل کرد، اقدامی که با مخالفت کهنه کاران سیاست خارجی در کانادا روبرو شد.

تعطیلی مخغیانه سفارت
جالب اینجاست که کانادا به زعم خود این اقدام را در خفا و بدون اطلاع مقامات ایرانی انجام داد اما مقامات ایران از تلاش‌های کانادایی‌ها برای تعطیلی سفارت اطلاع داشته ولی به دلیل اینکه این تلاش ها را جدی نمی‌پداشتند و حتی در صورت جدی پنداشتن اقدام خاصی در مقابله با آن قابل انجام نبود، کاری انجام ندادند. چند ماه قبل یکی از رسانه‌های کانادایی نیز ماجرایی نیمه تخیلی از تلاش‌های سفارت این کشور در تهران برای تعطیلی سفارت بدون اطلاع مقامات ایران را نقل کرد.

ترودو برای حل مشکلات می آید
موضع دولت کانادااز آن پس همسو با طیف جنگ‌طلب اسرائیلی- آمریکایی بود و حتا پس از برجام نیز تغییر نکرد. تنها با تغییر دولت محافظه کار و روی کار آمدن جاستین ترودو، نظر کانادایی ها نسبت به رابطه با ایران تغییر کرد. تعداد زیاد مهاجر تحصیل کرده و ثروتمند ایرانی مقیم کانادا نیز در این تغییر نظر موثر بودند و در اظهار نظری مثبت، نخست وزیر کانادا سخن از امکان برقراری رابطه مجدد با ایران گفت.
تلاش ها از حد حرف فراتر رفت و وزرای خارجه دو کشور چندین نوبت دیدار کردند و گفتگوهایی بین دو طرف برای حل مشکلات شهروندان دو تابعیتی انجام شد که در یک مورد به آزادی هما هودفر به دلایل انسان انسان دوستانه منجر شد.

خلف وعده کانادایی‌ها و لغو بازگشایی سفارت
اوضاع به سمت مثبت، تغییر جهت داد و وزرای خارجه دو کشور تلاش خود را برای بازگشایی سفارت ها دوچندان کردند و در نهایت تاریخ بازگشایی سفارت ها تعیین شد. قرار بر این بود که آوریل ۲۰۱۷ سفارت ایران در اتاوا و سفارت کانادا در تهران بازگشایی شود. دولت ایران قصد داشت تا با بازگشایی سفارت و حتی قبل از ارتقاء سطح روابط، امکان مشارکت گسترده ایرانیان را در انتخابات ریاست جمهوری فراهم کند. تعداد زیادی از ایرانیان مقیم کانادا نیز قصد شرکت در این انتخابات را داشتند. از سوی دیگر بازگشایی سفارت کانادا سبب ارائه تصویری مثبت از توانمندی دیپلماسی خارجی دولت یازدهم می شد و در انتخابات نیز مقابل رقبا کارکرد داشت.

در آخرین لحظه ها دولت کانادا با بازگشایی سفارت مخالفت کرد. بهانه کانادایی ها که نوعی دخالت مستقیم در سیاست داخلی ایران به شمار می رود، توهین آمیز بود. وزارت خارجه کانادا بازگشایی سفارت در آوریل را لغو کرد و گفت ترجیح می‌دهد پس از انتخابات ریاست جمهوری و تثبیت دولت ایران این سفارت را بگشاید.

تعلیق همکاری اقتصادی، راهکاری موثر است
اگرچه وزارت خارجه ایران به سختی با این بهانه کانادایی ها مخالفت کرد اما به نظر می رسد در واقع کانادا با هدف تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری ایران و کاستن از شمار شرکت‌کنندگان در این انتخابات و کم کردن آراء رئیس جمهور فعلی ایران دست به چنین اقدامی زده باشد.

چنین به بهانه هایی شاید به طور موقت سبب تاثیر بر شمار شرکت کنندگان در انتخابات شوند اما قطعاً دولت ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری رییس جمهوری پاسخ مناسب دخالت در سیاست داخلی خواهد داد که یکی از آنها مخالفت با استفاده تاجران کانادایی از بازار ایران قبل از باز شدن سفارت می تواند باشد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbz0ba.rhbzwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما