قم نيوز : قم نگار: باید مد نظر داشت که توسعه علم و فناوری منوط به بستر سازی برای امر تحقیق و پژوهش است و اساسا تا زمانی که دغدغه پژوهشی وجود نداشته باشد تولید علم نیز بی‌معناست.
پژوهش به مثابه یک «فرهنگ»/ پژوهشگران جوانی که دست کم گرفته می‌شوند!قم
به گزارش قم نگار، در جهان کنونی دستیابی به تراز بالای علم و فناوری از مهمترین معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع محسوب می‌شود. در هر جامعه‌ای میزان تولیدات علمی در سطح بالاتری قرار داشته باشد مطمئنا آن جامعه از سطح پیشرفت بیشتری برخوردار است و می‌تواند در دستیابی به اهداف کلان سریعتر عمل کند.

با این حال باید مد نظر داشت که توسعه علم و فناوری منوط به بستر سازی برای امر تحقیق و پژوهش است و اساسا تا زمانی که دغدغه پژوهشی وجود نداشته باشد تولید علم نیز بی‌معناست و ضروری است با فراهم کردن زمینه‌های لازم برای امر پژوهش به پیشرفت و توسعه سطح علمی جامعه کمک کنیم.

باید دانست که پژوهش راهی است برای آگاه شدن در خصوص آنچه در محیط پیرامون ما می‌گذرد، راهی است برای گشودن مرزهای علمی و ایجاد افق‌های روشن برای نسل آینده. آنچه پژوهشگر به دنبال آن می‌گردد چیزی نیست جز آگاهی بیشتر در خصوص مسائل و آنچه پیرامونش است از این رو بسیار دقیق و ریزبینانه سعی در شناخت محیط دارد و برای رفع مشکلات به دنبال بهترین راهکارها و پاسخ‌هاست.به عبارتی می‌توان گفت پژوهش کاویدن پیرامون یک سئوال است. سوالی که ارائه پاسخ بدان می‌تواند مشکلی از جامعه بشری را برطرف سازد.

کشور ما کشوری است که در مسیر توسعه یافتگی در حال حرکت است و اگرچه رسیدن به نقطه هدف و آنچه نشان از توسعه یافتگی دارد، مدت‌ها زمان می‌برد اما به جد می‌توان گفت که توسعه و توجه بیشتر به امر تحقیق و پژوهش می‌تواند ما را در مسیر توسعه سال‌ها پیش بیاندازد.

از آنجایی که یکی از قطب‌های علمی و دینی کشور مراکز علمی و حوزوی قم است توجه به امر پژوهش در این استان بیش از دیگر استان‌ها حائز اهمیت است و فراهم کردن الزامات و امکانات برای این امر مهم باید مدنظر مسئولان این استان قرار گیرد تا راه پژوهش برای تمام نوپژوهان هموار شود.

در همین خصوص سید مهدی صادقی استاندار قم توجه به امر پژوهش را ضروری خواند و گفت: در دنیای کنونی توسعه پژوهش راه رسیدن به پیشرفت است و تمام پیشرفت‌ها نتیجه همین پژوهش‌هاست.

وی با بیان اینکه پژوهش خود می‌تواند یک فرهنگ باشد، ادامه داد: لازم است در تمام زمینه‌ها به این مسئله توجه ویژه شود و در مسیر پژوهش حرکت کنیم.

صادقی قم را استانی مملو از پژوهشگرانی دانست که به تولید محتوای علمی و دینی ارزشمند می‌پردازند و گفت: نباید در زمینه پژوهش سیاسی کاری وجود داشته باشد بلکه باید به سوی آنچه نیاز جامعه است حرکت کنیم و در زمینه پژوهش عمیق‌تر وارد عمل شویم.

وی توجه به صاحبان فکر و اندیشه را مهم خواند و گفت: باید از اندیشه این افراد در همه حوزه‌ها و به ویژه در برگزاری هفته پژوهش استفاده شود.

وقتی نامی از پژوهش و پژوهشگر می‌آید متاسفانه تنها پژوهشگران برتر و نامی مدنظر قرار می‌گیرند در حالی که در جامعه و در میان نوجوانان و جوانان کسانی هستند که می‌توانند آینده سازان همین سرزمین باشند و با ایده‌ها و طرح‌های آنها جامعه‌ای را متحول ساخت.

در این خصوص احمد عطارنیا مدیرکل فنی و حرفه ای استان قم گفت: توجه به پژوهشگران جدید و تازه کار ضروری است.

وی بیان کرد: متاسفانه به افرادی که تازه در زمینه پژوهش وارد شده‌اند توجه زیادی نمی‌شود و همیشه کسانی به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب می‌شوند که دارای چندین مقاله باشند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قم وی افزود: متاسفانه در انتخاب پژوهشگران برتر توجه به معیارهای دانش‌های نو کمتر مدنظر قرار می‌گیرد.

عطارنیا از این نوع عملکرد مسئولان انتقاد کرد و گفت: همین عمل موجب می‌شود که توجه لازم به طرح‌های پژوهشی مهم صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه منابع مالی اهمیت چندانی در اجرای برنامه‌های هفته پژوهش ندارد افزود: لازم است از طرح‌های برگزیده و نمایشگاه علم و فناوری تقدیر صورت گیرد که این امر هزینه زیادی در بر نخواهد داشت.

همچنین معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان قم توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش میان دانش آموزان و معلمان را ضروری دانست.

حسین محمودی با اشاره به تصویب رویکرد توسعه پژوهش برای این قشر در کمیته پژوهش اداره کل آموزش و پرورش، بیان کرد: ساختار و روش پژوهش در مدارس مشخص است و دانش‌آموزان فعال در این زمینه به پژوهش سراها معرفی می‌شوند.

معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه مرکز تحقیقات فرهنگی آماده ارائه خدمات به پژوهشگران است ادامه داد: لازم است معیارهای پژوهش در تمام زمینه‌ها برای دانش اموزان مشخص و تعریف شود.

محمودی از ابلاغ ۳۰ عنوان فعالیت شاخص گذاری شده در سال جاری برای تمام مناطق استان خبر داد و گفت: از سوی آموزش و پرورش استان جلسه مشترکی با کارشناسان مناطق مختلف، رئیس مرکز تحقیقات فرهنگستان و رئیس فناوری اطلاعات برای بومی سازی برگزار شده است.

وی با اشاره به تجلیل از دبیران فعال در حوزه پژوهشی گفت: همچنین برای ارائه طرح‌های برتر دانش آموزی به نمایشگاه هفته پژوهش بخشنامه‌ای تهیه شده است.

شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام نقش ویژه‌ای در توسعه علوم و پژوهش دارد و حضور علما و طلاب برجسته از اقصی نقاط جهان اسلام در این شهر وظیفه ای سنگین بر دوش عالمان و پژوهشگران گذاشته و کوتاهی در این زمینه می‌تواند فرصت‌های بسیاری را از بین ببرد. لازم است توجه به حوزه پژوهش در میان طلاب حوزه علمیه از همان ابتدای ورود نهادینه شود و با ایجاد بستر مناسب برای پژوهش بر توسعه این مهم کمک کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل جوادی مدرس و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در قم با بیان اینکه نهادینه شدن فرهنگ پژوهش بین طلاب ضروری است گفت: نقش پژوهش در توسعه علوم به ویژه در حوزه‌های علمیه غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه پژوهش در حوزه‌های علمیه نیازمند تقویت است گفت: باید در مدارس علمیه زیرساخت‌های پژوهشی فراهم شود چرا که پژوهش جنبه‌ای کلیدی در نظام آموزشی دارد.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه پژوهش را عاملی مهم در تولید علم خواند و گفت: با توسعه علم جامعه انسانی پیشرفت کرده و متحول می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش انگیزه طلاب را بالا می‌برد، افزود: لازم است از همان ابتدای ورود طلاب با پژوهش آشنا شده و در این راستا گام بردارند.

حجت‌الاسلام جوادی پژوهش را لازمه تدریس و تحصیل دانست و ادامه داد: رسیدن به اهداف والا و آنچه مقصود یک جامعه اسلامی است تنها با پژوهش در حوزه علوم دینی و اسلامی قابل حصول است.

براین اساس باید گفت در حالی که اکثریت جامعه را قشر جوان تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه دشمنان اسلام همیشه به دنبال آسیب زدن به فرهنگ اسلامی هستند و در این راستا از هیچ ضربه‌ای دریغ نمی‌کنند و به دنبال تحمیل فرهنگ غربی بر جوامع اسلامی هستند بنا بر این لازم است با آشنا ساختن جوانان نسبت به اهمیت تحقیق و پژوهش در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه علوم دینی و اسلامی آنها را نسبت به تهاجمات فرهنگی و اندیشه‌های غلط دشمنان آگاه ساخت و به این صورت راه نفوذ دشمنان را سد کرد.

فرهنگ سازی و آشنایی کودکان با امر تحقیق و پژوهش از همان ابتدای ورود به مدرسه می‌تواند در توسعه این مهم بسیار اثر گذار باشد که لازم است مسئولان و متولیان امور با فراهم ساختن زیرساخت‌ها راه ورود به عرصه پژوهش را برای افراد در تمام مقاطع و سنین هموار سازند.

ارائه تسهیلات ویژه به پژوهشگران نیز می‌تواند در این خصوص بسیار کارگشا باشد چراکه بسیاری از فعالیت‌ها و ایده‌های پژوهشگران به علت عدم بودجه و مشکلات مالی یا در ذهن خفته‌اند و یا در لابه لای پرونده‌های پژوهشی خاک می‌خورند که لازم است با تامین منابع مالی به پیاده کردن و اجرایی سازی طرح‌ها کمک کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbz5bf.rhba0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما