دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 26987
معاون وزیر ارشاد در قم:

سبک زندگی اسلامی از منابع غنی شیعی استخراج شود

قم نيوز : قم نیوز: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بحث نظریه پردازی برای سبک زندگی اسلامی نباید از سه دانش بزرگ در حوزه های علمیه یعنی فقه، اخلاق و فلسفه، غافل شد زیرا سبک زندگی اسلامی از متون و منابع غنی شیعی استخراج می‌شود.
سبک زندگی اسلامی از منابع غنی شیعی استخراج شود
به گزارش قم نیوز، عباس صالحی در آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی سبک اسلامی که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، اظهار کرد: حوزه های علمیه بابرگزاری دوره هایی همچون سبک زندگی اسلامی وارد مرحله دوم تخصص گرایی شده اند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این مرحله از تخصص‌گرایی بین نیاز جامعه و دانش حوزه های علمیه نسبت عقلانی برقرار می‌شود و این موضوع ظرفیت علمی و میزان تاثیرگذاری حوزه های علمیه بر جامعه را افزایش می‌دهد.

صالحی با بیان اینکه سه مسئله رفتارهای اجتماعی، نمادهای اجتماعی و محصولات و تولیدات فرهنگی در جامعه رابطه مستقیم با سبک زندگی اسلامی دارند، تصریح کرد: در بحث سبک زندگی اسلامی با انبوهی از سوالات در رفتارهای فردی و روابط اجتماعی مواجه هستیم که حوزه های علمیه باتوجه به داعیه جامعیت و کاربردی بودن دین باید به آنها پاسخ دهند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باورها و ارزش ها به عنوان هسته داخلی فرهنگ بر روی سبک زندگی مردم تاثیر می‌گذارند و حوزه‌های علمیه در جهت اصلاح برخی رفتارهای موجود در این عرصه باید فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید در موضوع سبک زندگی از نظریه پردازی صرف خارج شده و به صورت عینی و ملموس به سوالات متعدد جامعه در این مورد پاسخ دهند.

صالحی حفاظت از هویت ایرانی ـ اسلامی را بخشی از وظایف مهم روحانیت در برهه زمانی فعلی دانست و گفت: روحانیت به عنوان طلایه دار تمدن نوین اسلامی باید مانع هویت زدایی از فرهنگ ایرانی-اسلامی شوند و با ورود به بحث سبک زندگی در محورهای برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت از این میراث ارزشمند نگهبانی کنند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم استفاده از منابع و متون غنی اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: در بحث نظریه پردازی برای سبک زندگی اسلامی نباید از سه دانش بزرگ در حوزه های علمیه یعنی فقه، اخلاق و فلسفه، غافل شد.

وی بابیان اینکه با تحقق سبک زندگی اسلامی پاسخ زندگی فردی و اجتماعی انسان داده می شود، تصریح کرد: با تحقق سبک زندگی اسلامی به نیازهای اولیه انسان همچون خوراک و پوشاک تا نیازهای ثانویه و امور متعالی در حوزه فرهنگ و روابط اجتماعی پاسخ داده می‌شود.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcbz9b5.rhb0wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما